Ytterfilter - behöver hjälp

#1 - 21 augusti 2003 13:31
Fick med ett Fluval 403 (gamla modellen alltså) till 375-liters karet.
Har kopplat det som det ska vara, satt i insug & utblås i karet (som är fyllt till 2/3) och när jag sätter i kontakten så brummar det bara. Ingenting mer händer oavsett om det får stå en stund.

Så - är det jag som gör nåt fel, eller kan det vara så att det helt enkelt inte fungerar?
Är det nåt man ska tänka på när man sätter igång ett ytterfilter eller är det bara att stoppa i sladden?

Mvh
#2 - 21 augusti 2003 13:57
Du måste få ner vatten i filtret så impellern har nåt att få tag i, ett alternativ är väl att suga i utblåset så det kommer ner vatten i filtret genom hävertmetoden.

M.W
#3 - 21 augusti 2003 14:33
Jag brukar sätta en vattenslang ifrån dushen på insuget medans pumpen är igång, och sedan sakta fylla pumpen (OBS! Sakta). Sätt absolut inte på slangen på utblåset när pumpen är igång, jag gjorde det en gång och då sprack några fästen.
#4 - 21 augusti 2003 16:33
kör absolut inte filtret tomt, då går det sönder ganska fort....
#5 - 21 augusti 2003 16:45
Det enklaste är att montera filtret med alla slangar där dom skall vara, koppla loss returslangen längst upp och sug till ordentligt så att vattnet börjar rinna ner i filtret, sätt tillbaka returslangen när det slutat rinna och starta filtret. Sedan får du skaka på filtret lite, luta det lite hit och dit för att få ut luften som nästan alltid blir kvar.
#6 - 21 augusti 2003 20:51
Nu är filtret igång & funkar fint!

Tack för alla svar, vi följde Oscars variant :)

Mvh
#7 - 21 augusti 2003 22:04
vi följde Oscars variant :)

Det var nog den sämsta varianten om jag får säga som jag tycker. Det är bättre att fylla filtret med vatten innan du startar pumpen. Detta görs enklast genom att suga i utblåset. Det kommer då forsa in vatten i filtret, då kan pumpen startas. Om du först startar pumpen och sedan fyller filtret sakta så kommer pumpen gå torrt innan vattnet når impellern, det kan som sagt förstöra motorn i pumpen.

MVH Martin
#8 - 22 augusti 2003 06:11
Men det var ju tur att det gick bra, den här gången.
#9 - 22 augusti 2003 07:24
Jag hade först hällt i vatten i filterburken, så den var redan full. Sedan fyllde jag insugsslangen med vatten med Oscars variant (vattenslangen).

Så filtret var inte tomt när vi körde igång det, impellern gick bara utan vatten den lilla stund från det vi startade tills jag hade hällt i vatten i insugsslangen - inte många sekunder m a o!

En annan fundering - filtret låter väldigt mycket, men det gör de kanske?? Är ju van vid det lilla innerfiltret i 105-karet som inte låter nånting! :)

Mvh
#10 - 22 augusti 2003 11:04
Skaka och luta filtret så den kvarvarande luften kommer ut.

Annons