ytterfilter av olika märke..

#1 - 29 april 2005 15:51
Vilken av dessa ska jag välja tycker ni för en akvarie för 150l ??

- Eheim Ecco 2233 för 799:- finns en billigare för mindre liter volym
- Eheim classic 2213 för 549:-
- Fluval 104 för 598:-
- Am-Top 600L för 564:-

eller en JBL cristal profil 120 för 900kr men då ingår allt filter material.

Jag lytar nog åt en Am-top lr classic 2213 lr JBL (JBL - för at det ingår allt man behöver och har dessutom rätt så stor filtervolym).

Gärna länkar till där jag kan skaffa billiga tillbehöver till akva....

:)
#2 - 29 april 2005 15:58
Själv fördrar jag Eheim men den som du vill ha kanske är mer prisvärd.

www.pwss.se

www.aquaristic.de

http://www.aquaristikshop.com/
#3 - 29 april 2005 16:09
har kollat länkarna innan och om man räckna med frakt så hamnar man nog samma pris som de jag skrev..

Skiljer nog inte så mycke. Om man jämtför Eheim classic med de ny am-top är det stora skiljnader då??

classic modellen har ju funnit rätt så länge och har slutat tillverkat, dessutom använder de gammla teknik... hur står det till med de nyare modeller då??
#4 - 29 april 2005 16:30
Vadå slutat tillverkas, de är lika bra och okonstlade som de alltid varit och finns fortfarande i produktion.
Gammal teknik kan man lika gärna kalla beprövad, de krånglar inte.
#5 - 29 april 2005 16:41
jo.. jag förstå vad du menar...

men tekniken utvecklas hela tiden och nyare teknik är oftas bättre än de gammla, se bara pc där går det med rasande fart frammåt och även om de gamla teknik är beprövad så går det inte att jämtför med de nya prylar som kommer ut.

Jag har absolut inget emot Eheim... frågan är bara om classic modellen står sig bra med de nyare ytterfiler som finns på marknad nu.

är det nån som vet hur JBL modellerna är.. de har ju jätte stor filter volym jämtför med de andra.
#6 - 29 april 2005 18:50
Har du inte tänkt på Eheim 2224?
95€ eller 109€ med filtermaterial.

Eheim 2222 är kanske för litet?
#7 - 29 april 2005 19:05
109 euro är ett bra pris med filter material men behöver jag en sånt stor ytterfilter till min lila akvarium på 150l ??sen tillkommer det ca 16 euro till för frakten...
#8 - 29 april 2005 19:40
Eheim 2222 är för akvarie upp till 150liter.
Finns för 83€(aquaristic.net) resp. 1045kr (Flodströms) t.ex
#9 - 29 april 2005 19:55
Jag hadde köpt AMtop filtret om jag var du, har största modellen själv som jag är himla nöjd med. För min del blir det bara amtop i framtiden. Och du behöver inte köpa dyrt filtermaterial från eheim, går lika bra att använda leca kulor och filtermatta.
Classicpumparna fungerar bra, jag har en 2260 till min största balja. Det är svårt att säga villken pump som är bässt, men priset talar för amtop.

//hansh
#10 - 29 april 2005 20:13
hur mycke fick du betala för filtermaterial och sånt som man ska ha för att få igång Am-top??

Har hittat en JBL packet CristalProfi 250 för 79 euro + frakt men då ingår allt som man behöver för att få igång den. Det som är otroligt med JBL är deras filter volym. CritalProfi 250 har en 7 l:s filtervolym vilket är XXXXtrem mycke för en sånt ytterfilter.

För att hitta motsvarighet i Eheim måste du nog titta på EHEIM professionel II 2028. 2028 har en 7.3 l:s filter volym men så klart får du oxå en bättre pump med Eheim men smakar det så kostar det oxå ;)

JBL är nog det bästa valet men tanke på priset och prestanda... vet bara inte hur bra de fungera. De flesta här i forumet talar varm om Eheim och Am-top men inte så många nämner om JBL´s ytterfilter.

Sen fundera jag att beställa mer grejor medan jag ändå betalar frakt.. nån som har bra förslag vad jag ska skaffa??? Har just nu inget alls, inte ens akvarium... ska införskaffa mig allt de närmaste tiden. ;)
#11 - 29 april 2005 20:13
Hej!

Filtervolymen är viktigast, sen är pumpkvaliten och flödet också viktigt. eheim minskar inte flödet vid mycket skit pga den höga kvaliten. sen får du ta hänsyn till hur lätt det är att rengöra osv.

Filtermassa: jag skrev lite om det för ett tag sen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Välj arkiv/filtermassa.
blå filtermatta fungerar aldeles utmärkt.

Urban
Lucas_no1
#12 - 29 april 2005 20:24
Jag har ett JBL sånt du funderar över och måste säga att det är det tystaste av dom filter jag har.

Varav dom andra är två st fluval 204 ett fluval 304 och ett 2215.

Det är mycket tyst och slangarna har många olika kopplingar och vinklar med samt biobollar och makaroner och filtermatta.

Det jag sist skulle sattsa på är 2215 av dom jag har.

Däremot drar JBL 12w i timmen mot fluval 204 som drar 9w.

Ett 104 filter är för litet för ett 150 liters kar!!

/Lucas :-)
#13 - 29 april 2005 20:34
>Lucas: vilken modell av JBL har duvarför tycker du inte om 2215?? för att den låter för mycke lr att den kostar för mycke???
#14 - 29 april 2005 22:07
det måste vara fel info i http://www.aquaristikshop.com/ för att JBL packet CristalProfi 250 har bara 5,3 l filtervolym och inte 7 som det står i aquaristikshop...

Annons