Ytterfilter - akut hjälp!!

#1 - 19 februari 2006 18:59
Efter att ha blött ner halva golvet, svurit och gapat, så måste jag få lite hjälp av någon här. Det är ett Aquapro 2 som jag inte har haft igång på några månader... Alla ytterfilter finkar väl i stort sett likadant antar jag.

Insugets slang är påkopplat på filtrets lock (in) och utblåsets slang är kopplat på filtrets lock (utgången). Insuget är i akvariet och utblåset ligger i en hink just nu. Det finns ett litet lock som man kan skruva på överst på filtret om man nu vill suga in luft därifrån.. Jag har märkt att det funkar bättre att suga i utsugets slang istället. Då låter jag båda kranarna vara öppna. När jag gör det så kommer vattnet genom insuget från akvariet, ner i filtret som fylls med vatten. Vattnet fortsätter att rinna ut genom utblåsets slang ner i hinken. När vattnet fortsätter att rinna, så sätter jag i kontakten och motorn i filtret startar. Det puttrat lite i början eftersom det troligtvis finns luft i.. Sen provar jag att höja upp utblåsets slang och lägger det i akvariet. Vatten rinner ut som det ska. Sen bara slutar det att komma mer vatten! Filtret bara puttrar och väser! Och jag får börja från början igen. Jag blir tokig!!!

Insuget är till vänster på bilden och utblåset är till höger på bilden. Det är ett rör med små hål i som blåser ut luften mot ytan. Vattenytan ska förstås höjas. Akvariet ser inte riktigt ut som på bilden just nu..

Finns det något annat sätt som är bättre? Mina fiskar riskerar annars att vara utan filter..
#2 - 19 februari 2006 19:17
Har du provat att ruska på filtret lite medans det går,jag tycker det låter som du har luft i filtret.Är det tätt överallt så att det inte drar tjuvluft.
MvH Richard
#3 - 19 februari 2006 21:35
Det brukar vara ett litet hål i plastslangen vid insuget. Detta hål skall vara under vattenyten. Detta är till för att om slangen mot förmodan hoppar av, så bildas det en hävert. Denna häver slutar att fungera när vattenytan har kommit under det lilla hålet och slangen suger luft.

Kan det vara så att du får in luft via insuget som gigard skriver?

Du skall bara behöva få ingångsslangen att fungera som en hävet. Dvs den får inte suga luft in i insugningsslangen. Pumpen pumpar tillbaka vattnet, den suger inte in vatten i pumpen. Så bara du får vatten att rinna ned i pumpen, så skall du bara behöva sätta utblåsslangen i akvariumet där du vill ha den. Och som du gör, så kan man suga i utblåsslangen så att vattnet börjar rinna. Vänta sedan tills filtret blir fullt. Då kan du sätta igång filtret. Dvs vänta tills filtret har fullt med vatten och utblåsslangen har vatten upp till akvariumytan.

Jo, var har du ytterfiltret placerat? Mitt, som är ett intervallfilter, måste vara lite drygt en meter under akvariumets vattenyten. Detta just för att tillräckligt mycket vatten skall hinna rinna ned i akvariumet.

Lycka till med filtret.
#4 - 19 februari 2006 23:32
Är det luft i filtret funger inte pumpen, så luta det 45 grader eller håll det vågrätt medan det går.
Skaka det, luta det fram och tillbaka, ruska det en del.
Till slut har du lyckats få all luft att försvinna ur filtret och det kommer att fungera perfekt länge (givet att det inte sugs in tjuvluft) :)
Nästa gång du rengör filtret kan ju försöka fylla det med vatten innan du monterar tillbaka det till akvariet genom att fylla på det sista genom in/utloppen i locket och skaka det så att luften kommer upp till toppen i filtret.
Förresten, vad är det för filter?
#5 - 20 februari 2006 15:19
och du har stängt den där mitten grejen så den inte är öppen?, och allting är åtskruvat överallt...?

prova att sätta filltret i en spann, sug i utblåsslangen och fyll filtret, men starta det inte, och se om det droppar någonstans..

och märk att ju längre slangar och längre ner filtret står emot vattenytan desto hårdare belastas filtret...
#6 - 20 februari 2006 16:53
Tack för alla tips!
(Det är föresten ett Aquapro 2)
#7 - 20 februari 2006 22:20
Jo, jag såg det nu när jag gick tillbaka och läste det första inlgget igen (vilket filter det var) :)
Har du fått ordning på filtret än ?

Annons