Efter att ha blött ner halva golvet, svurit och gapat, så måste jag få lite hjälp av någon här. Det är ett Aquapro 2 som jag inte har haft igång på några månader... Alla ytterfilter finkar väl i stort sett likadant antar jag.
Insugets slang är påkopplat på filtrets lock (in) och utblåsets slang är kopplat på filtrets lock (utgången). Insuget är i akvariet och utblåset ligger i en hink just nu. Det finns ett litet lock som man kan skruva på överst på filtret om man nu vill suga in luft därifrån.. Jag har märkt att det funkar bättre att suga i utsugets slang istället. Då låter jag båda kranarna vara öppna. När jag gör det så kommer vattnet genom insuget från akvariet, ner i filtret som fylls med vatten. Vattnet fortsätter att rinna ut genom utblåsets slang ner i hinken. När vattnet fortsätter att rinna, så sätter jag i kontakten och motorn i filtret startar. Det puttrat lite i början eftersom det troligtvis finns luft i.. Sen provar jag att höja upp utblåsets slang och lägger det i akvariet. Vatten rinner ut som det ska. Sen bara slutar det att komma mer vatten! Filtret bara puttrar och väser! Och jag får börja från början igen. Jag blir tokig!!!
Insuget är till vänster på bilden och utblåset är till höger på bilden. Det är ett rör med små hål i som blåser ut luften mot ytan. Vattenytan ska förstås höjas. Akvariet ser inte riktigt ut som på bilden just nu..
Finns det något annat sätt som är bättre? Mina fiskar riskerar annars att vara utan filter..