Ytterfilter

#1 - 18 juni 2009 17:45
Hej!

Imorse när jag vakna fick jag ta fram handdukarna och torka vatten, mitt gamla ytterfilter hade börjag läcka i botten :mad:.

Så tänkte kolla om ni har ngt tips på ett bra ytterfilter till ett 400L juvel akvarium, jag har orginal innerfiltret kvar (som är riktigt kasst!) samt 2 små pumpar för cirkulationen. Jag har mkt malar som gillar när det blåser mkt.:)

Tack på förhand

/Christian
#2 - 18 juni 2009 22:10
Vill du ha riktigt bra flås är det tex Fluval FX5 och Eheim 2250/2260 som gäller:p. Känns dessa för bra eller för dyra är det bara att gå ner i kapaciteten och kolla runt på de olika märkena och vad som sägs om dessa och bilda dig en egen uppfattning:).
Tänk på att du oftast får vad du betalar för...
#3 - 18 juni 2009 22:23
Ett litet tips till er som vill ha bra flås i akvariet men inte automatiskt behöver mer filterutrymme. Titta på de små streamerpumparna som är poppulära hos saltvattensakvarister - med dem så skapar man ett "brett" flöde. Korallia är ett alternativ och Tunze har ett antal också.

MVH Lasse
#4 - 18 juni 2009 23:38
ansjo skrev:
Vill du ha riktigt bra flås är det tex Fluval FX5 och Eheim 2250/2260 som gäller:p. Känns dessa för bra eller för dyra är det bara att gå ner i kapaciteten och kolla runt på de olika märkena och vad som sägs om dessa och bilda dig en egen uppfattning:).

Tänk på att du oftast får vad du betalar för...

Tack för era snabba svar.
jag har kikat närmare på de modellerna du tipsa om och om jag fattat rätt så är FX5 den vassare av dessa? finns det ngn nackdel med den jämfört med eheims modeller?

Jag har hittat en FX5 för 1995 på http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=57&added=1 är dessa att lita på eller får man hem tegelstenar i kartongen :d
finns det billigare ställen? På webben eller i Göteborg?
#5 - 19 juni 2009 00:09
Tack för era snabba svar.

jag har kikat närmare på de modellerna du tipsa om och om jag fattat rätt så är FX5 den vassare av dessa? finns det ngn nackdel med den jämfört med eheims modeller?

Jag har hittat en FX5 för 1995 på http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=57&added=1 är dessa att lita på eller får man hem tegelstenar i kartongen :d

finns det billigare ställen? På webben eller i Göteborg?

Cyberzoo är bra och har nog lägsta priset på FX5. Köpte min där.
#6 - 19 juni 2009 00:16
Låter bra!
Är du nöjd med din?
Är den tyst?

/christian
#7 - 19 juni 2009 05:53
Jag råder dig som sagt att söka på de olika modellnamnen på tex Zoopet och bilda dig en egen uppfattning av det du kan få fram.
Jag själv föredrar klart Eheim, men det beror på att jag aldrig haft problem med dessa. När jag hade Fluval blev jag inte speciellt imponerad medans det likaväl kan vara tvärtom för andra:).
#8 - 19 juni 2009 07:28
Låter bra!

Är du nöjd med din?

Är den tyst?

/christian

Den är rätt tyst. Vill inte påstå att den är ljudlös, men ska du inte ha den i sovrummet så funkar det bra.
Det finns nog bättre pumpar, men kollar man prisskillnaden mot ex Eheim så är den värd pengarna.
Guest
#9 - 19 juni 2009 09:21
Jag skulle tagit 2260, ja är inte särskilt nöjd me min fx5a..
#10 - 19 juni 2009 18:58
Narii skrev:

Vad är det du är missnöjd med?

/mvh Christian
Guest
#11 - 19 juni 2009 19:09
Ljud, o den skräpar ner i karet.
#12 - 19 juni 2009 20:14
Narii skrev:

Hur tycker du att 2260 funkat då? efter som dom du rekommenderar den:d.
Guest
#13 - 19 juni 2009 20:55
Har inte provat 2260, men antar att den inte skitar ner karet som fx5an eftersom motorn e på toppen. Sen ljudmässigt så är de nog lika högljudda.
#14 - 19 juni 2009 21:11
Är 2260 högljudd då?
Guest
#15 - 19 juni 2009 21:35
Om du frågar mig så vet ja inte. Ja antar att den låter endel eftersom den oxo har en stor o kraftig motor. Plastkåpan uppepå har ju en tendens att vibbrera.
#16 - 19 juni 2009 21:38
Eheim 2260 har jag och den är helt suverän! Den är ju inte knäppt tyst men absolut inte högludd heller! Sen är fluval fx5an lite skryt effekt å för den pumpar knappast så mycket som dom uppger då jag ägt en tidigare själv! Är inne på min andra 2260 nu och den är mer rå stark om man säger så! Spelar ingen råll om du struntar i att rengöra den på ett år så pumpar den på lika bra iaf utan att skita ner! På guldfisken.se så får du ju en Eheim 2260 för 2499kr vilken är sanslöst pris värt om du frågar mej.
#17 - 19 juni 2009 22:41
Narii skrev:
Sen ljudmässigt så är de nog lika högljudda.

Narii skrev:
Om du frågar mig så vet ja inte. .

:confused:
#18 - 19 juni 2009 23:54
Ursäkta min dumma fråga, hur kan ett filter skita ner?
Blir bara mer och mer förvirrad över vilken jag ska köpa:D.

Men iallfall ovasett vilken av dessa jag väljer så är ingen dålig eller skräp?`

/mvh Christian
#19 - 20 juni 2009 08:04
Nej, att något av dessa filter skulle var uselt har jag aldrig hört, mer att de kan låta på var sitt sätt.
Guest
#20 - 20 juni 2009 09:32
Nej uselt är det inte, men de lever inte riktigt upp till mina förväntningar. Bra filter men har vissa negativa sidor.
#21 - 22 juni 2009 11:42
Tjena!

Det blev ett FX5, jag köpte det ute i Nol på Ciklidhobby för 2195kr
Helt ok pris,
Passade på att kolla in lite nya fiskar å fylla på mat och växtbeståndet:)

Filtret var lätta att instalera och få till snyggt.
Skönt att slippa jobbet med att få igång det iom att pumpen är i botten.
Det låter en del men jag missade att sätta på fötterna så antar att det blir lite onödiga vibrationer pga det.
Men det viktigaste är att allt bös som flytit runt i karet sedan mitt gammla filter säcka ihop är totalt borta:) det gick på bara ngn timme sedan va det rent.

/christian

Annons