Ytterfilter!

#1 - 20 september 2008 14:10
Hejsan. Jag har ett 375 liters akvarium med en back to nature bakgrund.
Nu ska jag köpa ett ytterfilter men vet inte riktigt vilket som är bäst. Mina krav är att den ska vara så tyst som möjligt, fungera riktigt bra och ligga hyfsat i pris. Tänkte även lägga en filtermatta bakom back to nature bakgrunden. Är det bra? Hoppas någon kan hjälpa mig.:)

Mvh Micke
#2 - 20 september 2008 14:32
Cirkulationshastigheten beror mycket på vilken typ av fisk du ska ha, själv hade jag kört en eheim universal 1262 med nerklippt ppi10 filtermatta och reglerat utblåshastigheten med 2-3 stora raster, vilken btn har du planerat att lägga in?
#3 - 20 september 2008 14:42
Jag hade tänkt mig att ha scalarer och någon stimm fisk. Jag hade tänkt mig en Amazonas back to nature. Vad menas med 2-3 stora raster?

Mvh Micke
#4 - 20 september 2008 15:16
Raster är nätklädda hål i bakgrunden (ungefär...) så att vattnet kan cirkulera men inte fiskarna.
#5 - 20 september 2008 15:50
Biffen82 skrev:
Jag hade tänkt mig att ha scalarer och någon stimm fisk. Jag hade tänkt mig en Amazonas back to nature. Vad menas med 2-3 stora raster?

Mvh Micke
här är bild på raster: http://www.pwss.se/home.php?cat=669 Borra/skär ut runda hål och sätt dessa raster i hålen för att förhindra fisk och stora växtdelar att åka in i insuget! Du klarar dig gott utan ytterfilter om du fyller bakgrunden med filtermatta klippt i kuber! principen är lätt, insug/raster på ena sidan och pump/utblås på den andra och filtermatta imellan;) (gaffel yrar när han skriver att du kan reglera hastigheten på flödet med 2-3 raster, eftersom det inte spelar nån roll för hastigheten) http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#6 - 21 september 2008 00:01
Nu har du slickat på pilgiftsgrodor igen åheim, raster kan absolut användas på utblåssidan och att fördela den mängden vatten som ex ett 1262 trycker på 3 raster istället för 1 raster kan innebära skillnaden mellan en firre som sitter som en blöt vante i frontglaset eller inte..
#7 - 21 september 2008 08:14
okey! Men om man vill köra ett ytterfilter istället för en cirkulationspump vilket ska man välja då? Det finns ju hur många som helst att välja på. Men det måste vara tyst.

Mvh Micke
#8 - 21 september 2008 15:24
http://www.pwss.nu/product.php?productid=517&cat=304&page=1 är ett utmärkt filter. Enkelt att hantera och helt tyst (i alla fall det jag har).
#9 - 21 september 2008 19:05
Har själv ett 2028 i mitt 300 liters papegojträsk och det är alldeles för litet för att hålla bland glupska fiskar som mina varför jag även kör ett egenknåpat 1250/1018.

Har svårt att förstå varför du vill ha ett ytterfilter om du ska köra en stor btn.
#10 - 21 september 2008 19:19
Gaffel skrev:
Nu har du slickat på pilgiftsgrodor igen åheim, raster kan absolut användas på utblåssidan och att fördela den mängden vatten som ex ett 1262 trycker på 3 raster istället för 1 raster kan innebära skillnaden mellan en firre som sitter som en blöt vante i frontglaset eller inte..
...kanske överkurs;) men har du flera raster på utblåssidan på en btn så kommer pumpen dra in vatten genom minst två av dem!!!! slarva inte med skydds utrustningen på jobbet, saknas det maskar o dyl. ska du snacka med skyddsombudet:)
#11 - 21 september 2008 20:25
Då får du allt ha tummen mitt i näven om du ska misslyckas så kopiöst, sen berättar man inte för skyddet om man maskar på jobbet.. ;)
#12 - 23 september 2008 18:22
Är det bättre att ha en cirkulationspump istället för ett ytterfilter? asf värför?
är en nybörjare.

Mvh Micke
#13 - 23 september 2008 20:40
Biffen82 skrev:
Är det bättre att ha en cirkulationspump istället för ett ytterfilter? asf värför?

är en nybörjare.

Mvh Micke
fyller du hela btn med filtermattekuber och en cirk pump som drar vattnet genom filtermaterialet så får du en väldigt stor filtervolym och ett fullgott filter som är relativt underhållsfritt!
http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html lägg märke till de hela bitarna filtermatta vid insuget som är smart att ha för att lätt kunna ta ur för rengöring och förhindrar igensättning av övriga filtret;) (visst kan du ha ytterfilter som drar igenom vattnet isf cirk pump men det gör känns lite onödigt)
#14 - 24 september 2008 10:39
Annars kan du ju testa med k1 eller k3 media mellan filterkuberna.
Eller varför inte biochip?
Då tror jag du ökar även den biologiska reningen med några 50% eller mera.

Annons