Ytterfilter

#1 - 3 januari 2008 20:45
Hej!
Vad tror ni om det här filtret har inte hört något om det tidigare.
http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfiltermeduvc-p-1137.html
#2 - 5 januari 2008 07:11
Funkar säket, fast det var väldigt vilken hög effektförbrukning det har, 55W plus UVlampans 9 W, jag tyckte att mitt gamla FX5 gick dyrt med 48 W.... :S
#3 - 7 januari 2008 12:17
Tycker filtret faktiskt ser ut som ett tetratec......
#4 - 7 januari 2008 13:13
Ehhh....det funkar hur bra som helst...finns enligt mig inget mera prisvärt filter än det.
Visst det är dyrt i drift...men du får väldigt mycket filter för pengarna.
Du behöver ju inte nödvändigtvis använda uvc lampan och då drar det ju endast 55w alltså nästan motsvarande eheim 2260... och ändå har du vad jag märkt ett tystare filter och 3% större filtervolym än vad eheims motsvarighet har.
Resun är tillverkaren bakom detta filter.
Resun o andra sidan påpekar att de samarbetat med både eheim, papst,zalman för att få ett så tyst filter som attan med så bra effekt som möjligt.

Anledningen till att jag vet hur det funkar är att jag fick hem mitt i förra veckan och har faktiskt inget att klaga på.
Bytte faktiskt ut mitt eheim 2260 mot det tackvare att det var så pass mycket tystare.
#5 - 7 januari 2008 13:43
Altså du måste ju räkna med ström förbrukningen i priset.
räkna hur mycket pengar ditt filter kostar i drift per år så blir de rätt mycket
#6 - 7 januari 2008 13:58
Mjo...men med tanke på att du tjänar in dryga 1500-2000kr jämnfört med annat märke motsvarande det så är det väldigt prisvärt.
Har inte koll på hur mycket driften/år går på för att driva det filtret(har inte ens koll på hur mycket jag betalar/kilowatt timme).
Menar för de 1500kr-2000kr mindre som du sparar in i inköp får du trots allt ett bra filter och som faktiskt motsvarar Fx5 och eheim 2260.
#7 - 7 januari 2008 13:59
#8 - 7 januari 2008 14:06
Motsvarar Fx5?

ursäkta ... Har inte samma funktioner ...
Har ingen bottenventil otroligt smidigt o klarar mig nog inte utan
Pumpar 1500l/h mindre .... vilket är en jäkla massa
Samt det är bara 200kr billigare än Fx5

Så var du fick dina 1500kr ifrån är ja nyfiken ...
#9 - 7 januari 2008 14:07
Inte riktigt....
Det filter du länkar till är från samma tillverkare men saknar UVC, sämre filtervolym samt drar mera.
#10 - 7 januari 2008 14:12
Jaja...okej...mayday...du har rätt priskillnaden var ju inte så stor...men vinst är alltid vinst.
Men jag rekommenderar iallafall uvc filtret tackvare alla diskussioner om Fx5.
Bottenventilen är la till för att backspola filtret?
#11 - 7 januari 2008 14:41
firefox75 skrev:
Inte riktigt....

Det filter du länkar till är från samma tillverkare men saknar UVC, sämre filtervolym samt drar mera.

Det jag länkade till heter ju Aqua One CF2200 på den där sidan... vad heter ditt filter?
#12 - 7 januari 2008 15:09
Jag skippar nog den uv-c:n då en 9w lampa inte lär göra mycket nytta på en genomströmning på 1500l/h
Tror inte heller filter volymen går o jämföra direkt.

Samt bottenventilen är till för o tömma filtret på plats. samt smidigt sätt o tömma ur all skit som ligger på botten av filtret . funkar perfekt till rengöring av filtret också dock ej meningen att de ska användas som det...
#13 - 7 januari 2008 15:37
mayday skrev:
Altså du måste ju räkna med ström förbrukningen i priset.

räkna hur mycket pengar ditt filter kostar i drift per år så blir de rätt mycket

Tänkte bara på det med pump effekten ,den borde ju rimligen gå ut i vattnet till största delen och då behöver inte värmaren gå så mycket
#14 - 7 januari 2008 16:38
patdah- 808 och uvc resun 2000
#15 - 7 januari 2008 16:54
mayday skrev:

Samt bottenventilen är till för o tömma filtret på plats. samt smidigt sätt o tömma ur all skit som ligger på botten av filtret . funkar perfekt till rengöring av filtret också dock ej meningen att de ska användas som det...
den där bottenventilen är väl ändå ett skämt... eller? det självrinner ju bara och står filtret 5cm över golvet är det väl omöjligt att fylla en hink eftersom det slutar rinna om man håller slangen högre än just 5 cm!?!?
#16 - 7 januari 2008 16:59
Verkar vara svårt att finna info om det där filtret från någon tillverkare...
#17 - 7 januari 2008 18:52
Jepps...resun har en tysksida samt vissa asien grossister kan ge dig mera fakta.
annars tycker jag att vattenliv ger dig en bra fakta skiss om hur de funkar.
#18 - 7 januari 2008 21:30
Hink?
Nu är ju slang inte specielt dyrt så man kan dra en direkt till golvbrunnen i badrummet.
o tycker man slang e dyrt kanske man ska skippa akvarie hobbyn
#19 - 8 januari 2008 20:24
åheim skrev:
den där bottenventilen är väl ändå ett skämt... eller? det självrinner ju bara och står filtret 5cm över golvet är det väl omöjligt att fylla en hink eftersom det slutar rinna om man håller slangen högre än just 5 cm!?!?

Nja du måste ju upp över insugsnivå för att det ska sluta rinna[:o]
Blir ju typ hävert om du förstår:p

Annons