Ytterfilter

#1 - 23 oktober 2007 22:50
Letar efter ytterfilter till mitt 600liters.
Men har jag fattat rätt, och vad skulle ni rekomendera:

Har bara kollat på:
Eheim 2180 ... inbyggd värme?
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Eheim 2078 ... elektroniskt häftig?
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Eheim 2329 ... syrgas minskar nitrit?

Era tips behöver givetvis inte bara vara eheim.
Men att ha värme inbyggt är att föradra (mindre elektronik i karet)
[/SIZE][/FONT]
#2 - 23 oktober 2007 22:55
#3 - 23 oktober 2007 23:18
alla tre filtren du nämner är utmärkta så vad du väljer är lite upp till hur mycket pengar du är beredd att lägga,vilket eheim filter du än väljer lär du bli nöjd.ett alternativ är aquaels ytterfilter i vilka det är möjligt att montera uv.
#4 - 24 oktober 2007 06:58
Jag hade nog tagit en 2260. Är nog ytterfiltrernas volvo 740. En ful plasthink med ett outslitbart pumphuvud ovanpå som går i en evighet. Går nog sätta gummibussningar på pumphuvudet om det inte redan gör det för att det ska bli tystare. Har hört att filtret surrar en del. Hur låter era 2260? eller andra classic?
#5 - 24 oktober 2007 07:44
morgan61 skrev:
alla tre filtren du nämner är utmärkta så vad du väljer är lite upp till hur mycket pengar du är beredd att lägga,vilket eheim filter du än väljer lär du bli nöjd.ett alternativ är aquaels ytterfilter i vilka det är möjligt att montera uv.

Vilket av aquaels förerdrar du då?
Uni max 700?
#6 - 24 oktober 2007 07:45
ansjo skrev:

Grymt med så mycket filter volym, kan man köpa-till/bygga-in värmare i det?
#7 - 24 oktober 2007 10:41
MagArne skrev:
Jag hade nog tagit en 2260. Är nog ytterfiltrernas volvo 740. En ful plasthink med ett outslitbart pumphuvud ovanpå som går i en evighet. Går nog sätta gummibussningar på pumphuvudet om det inte redan gör det för att det ska bli tystare. Har hört att filtret surrar en del. Hur låter era 2260? eller andra classic?

Det sitter gummibussningar vid köpet, men de slits ut efter några år, men då är det bara att skruva bort pumphuvudet och vända på dem så håller det några år till. Mitt surrar ytterst lite, men ingenting jag hör och det låter inte värre än något annat filter.
VioXiD skrev:
Grymt med så mycket filter volym, kan man köpa-till/bygga-in värmare i det?

Jo, det får plats en hel del substrat i den burken. Jag är inte 100, men tror inte det finns någon värmare att sätta i pumpen och jag har heller aldrig sett någon. Kompisen köpte ett 2260 från Tyskland och det gjorde ganska mycket på priset, så har inte affären det ytterfiltret som du vill ha till rätt pris så kan du spana in "overthere".
#8 - 24 oktober 2007 12:57
jag är inte helt säker men jag tror att man kan montera värmare i aqaelfilter, enda nackdelen är att man måste välja antingen uv eller värmare, kan nämna att jag själv kör ett eheim professional 2328 med inbyggdvärmare ett otroligt driftsäkert och välfungerande filter, ett alternativ att försöka hitta något begagnat.
#9 - 24 oktober 2007 21:50
Det blir nog AM-Top. Såg att de va sjukt billiga. Så om de inte fungerar som man vill så får man väl välja eheim. Men kan vara värt ett försök!

Frågan är då....
Ska man bara ha ett AM-Top 3338 eller två 3337. Eller ett av varje. Eller tre ännu mindre eller hur ska man lägga upp det?
Det kanske räcker med ett 3338?
#10 - 25 oktober 2007 08:54
VioXiD skrev:
[SIZE=2][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Men att ha värme inbyggt är att föradra (mindre elektronik i karet)[/FONT][/SIZE]

Jag håller med om poängen med mindre med synlig teknik i karet.
Men nackdelen med att ha allt i en klump är ju att om det blir något fel så blir det ju stopp på allt. Lite trist att inte ha någon filtrering eller cirkulation bara för att termostaten till värmaren krånglar.
Maffia666
#11 - 25 oktober 2007 09:09
VioXiD skrev:
Det blir nog AM-Top. Såg att de va sjukt billiga. Så om de inte fungerar som man vill så får man väl välja eheim. Men kan vara värt ett försök!

Frågan är då....

Ska man bara ha ett AM-Top 3338 eller två 3337. Eller ett av varje. Eller tre ännu mindre eller hur ska man lägga upp det?

Det kanske räcker med ett 3338?
Jag hade köpt 2st AM-Top 3338 då det skiljer inte mer än hundra spänn mellan 3337 och 3338 hos PWSS, det kommer du att ha igen då du har en liter filtervolym per filter mer. Sen har du ju Garanti på filtren. Firefox75 här på zoopet har flera stycken utav filtren och är jätte nöjd med dom;).
#12 - 25 oktober 2007 16:44
Maffia666...tackar, bockar o bugar!:D
Precis som skrivet....kör med am-top 3338 två stycken.
Dels så får du faktiskt mycket filter för pengarna.
Många delar tillverkas av eheim och de flesta tillbehör som finns i eheims sortiment passar hur bra som helst till am-top filtrerna.

Kör man med två ytterfilter till ett akvarium så kan man ju växelvis rengöra vid behov.
#13 - 26 oktober 2007 06:23
firefox75 skrev:
Maffia666...tackar, bockar o bugar!:D

Precis som skrivet....kör med am-top 3338 två stycken.

Dels så får du faktiskt mycket filter för pengarna.

Många delar tillverkas av eheim och de flesta tillbehör som finns i eheims sortiment passar hur bra som helst till am-top filtrerna.

Kör man med två ytterfilter till ett akvarium så kan man ju växelvis rengöra vid behov.

Vad kör du med för filtermaterial, och vad kan de kosta?
#14 - 26 oktober 2007 09:09
Den gamla modellen kostar runt 7-800kr.
Jag kör faktiskt med sera:
Sera Siporax som huvudfilter, deras gröna trassel som förfilter, svart filtermatta medium och seras filtervadd.
Det kör jag i ena.
Den andra kör jag eheim substrat pro och lavagrus samt likadana filtermaterial som på det första.
#15 - 31 oktober 2007 19:48
Bara så ni vet så blev det ett Fluval FX5.
Hört att de kan väsnas lite, men de gör inget... 20L filter volym is the shit!
#16 - 31 oktober 2007 19:56
VioXID- låter som att du ska köra malawis:D
Med så mycket tryck i pumpen.
Eheims variant av Electric hade nog passat istället för fluval.
Eheim 2080 Professional 3
eller varför inte:
Eheim 2250( går att backspola vid på fyllning och urtappning).
AM Top filter 3338 har ju lite dassigt med filtervolym men cirkulationen är fullt tillräcklig samt om man har två så duger den gott och väl.
#17 - 31 oktober 2007 21:53
firefox75 skrev:

eller varför inte:

AM Top filter 3338 har ju lite dassigt med filtervolym men cirkulationen är fullt tillräcklig samt om man har två så duger den gott och väl.

Vilken Eheim modell motsvarar AM-Top 3338 när du säger att reservdelar är kompatibla från Eheim?
#18 - 31 oktober 2007 23:08
firefox75 skrev:

eller varför inte:

Haha, har juh dock åkt på läkage så kan juh köra malawis, för nu är jag juh tillbaka på ruta ett...
Men hade nog varit bättre med två 3338, men filtermaterialet är juh ap dyrt. Och det ingår juh i fx5:an.. Så ekonomin valde fx5:an (så är det när man ska på dyk-semester i januari)
#19 - 31 oktober 2007 23:57
firefox75 skrev:

eller varför inte:

Inte för att vara petimeter men det är nog 2260 du tänker på, den har en extra anslutning i botten.

Annons