Nu när priserna gått ner på dessa monster filter är de lätt värda sin pengar, kolla bara om det är MED eller UTAN filter fyllnad, där jag köpte mitt var det med för 2000:-, sen såg jag utan för 1800:- men bara att fylla det med bra grejjor kostar 500:- minst (kan faktiskt bli ännu dyrare om man väljer de dyraste substraten och makaroner eller biobollar)
Men jag kan lätt rekomendera FX5, tänk bara på att det tar tid att få till en bra bakteriekultur i det, mata det ofta och mycket med filter bakterier de första 30-60 dagarna. (inte var dag givetvis)
Mitt tog ca:80 dagar innan det var i kanon skick, jag har inte haft minsta problem med det, låter inte mycket heller.
Det är klart att 2800L i cirkulation ska låta lite, men mest som ett svagt susande, kan bluddra en del vid större vatten byte då små bubblor samlas i filtret men det försvinner på 12-24 timmar.
Eller hjälper man det genom att stänga av det i 1 sekund och starta det igen, och då det själv stoppar inom 2 minuter igen, kan man återupprepa ett antal gånger om man tröttnar på ljudet.