ytterfilter

#1 - 27 februari 2007 18:44
Ska nu köpa ytterfilter till mitt nya 530l kar. men vet inte vilket filter som är bäst. funderar skarpt på fluval fx5??? men finns inte mycket att läsa om det, finns det nån som har tips o omdöme om detta filter eller kanske något annat bra filter. Ska ha det till mina troffar.
#2 - 27 februari 2007 23:38
Sök i forumet *fx5 så får du en del träffar. Jag kan inte uttala mig om just detta filter då jag endast har Eheims ytterfilter numera;).
#3 - 1 mars 2007 17:09
Nu när priserna gått ner på dessa monster filter är de lätt värda sin pengar, kolla bara om det är MED eller UTAN filter fyllnad, där jag köpte mitt var det med för 2000:-, sen såg jag utan för 1800:- men bara att fylla det med bra grejjor kostar 500:- minst (kan faktiskt bli ännu dyrare om man väljer de dyraste substraten och makaroner eller biobollar)
Men jag kan lätt rekomendera FX5, tänk bara på att det tar tid att få till en bra bakteriekultur i det, mata det ofta och mycket med filter bakterier de första 30-60 dagarna. (inte var dag givetvis)
Mitt tog ca:80 dagar innan det var i kanon skick, jag har inte haft minsta problem med det, låter inte mycket heller.
Det är klart att 2800L i cirkulation ska låta lite, men mest som ett svagt susande, kan bluddra en del vid större vatten byte då små bubblor samlas i filtret men det försvinner på 12-24 timmar.
Eller hjälper man det genom att stänga av det i 1 sekund och starta det igen, och då det själv stoppar inom 2 minuter igen, kan man återupprepa ett antal gånger om man tröttnar på ljudet.
#4 - 1 mars 2007 20:22
Detta låter ju mycket bra, jag får tacka för informationen Strixxx. Det blir till att köpa in ett sådant filter. Vad rekomenderar du för filter fyllnad?
#5 - 2 mars 2007 22:27
Jag är helt novis när det gäller ytterfilter men är väldigt nyfiken på det. Det är ju inte så snyggt med en massa platskrävande apparater i akvariet. Men jag är lite rädd att det kommer kosta skjortan. Hur dyra är dom. Jag har ett 200 liters. Är det någon risk att man får läckage i dom så att man tömmer akvariet o s v. Skulle vilja få reda på lite för och nackdelar innan jag startar om akvariet. Ska läckage testa det i morgon
#6 - 2 mars 2007 22:35
Det där är en av mina mardrömmar aquaria, att ytterfiltret ska läcka och pumpa ut 300 liter på ett litet kick. Så jag har borrat ett litet hål i insugsröret ett par cm under ytan, om hålet hamnar ovan ytan suger pumpen luft och katastrofen begränsas. Men, men, det blir ju ändå en himla massa vatten på golvet [:-171]
#7 - 2 mars 2007 22:39
Hej! du har ju inte så stort kar. I den storleken finns det många bra filter, som inte "kostar skjortan". Har du bara täta skarvar så är det ingen fara att du tömmer karet. Här på nätet kan du hitta filter som kostar runt en tusen lapp. Fördelarna med ett ytterfilter är att all skit samlas utanför karet, ett stort plus vid rengöring.
#8 - 3 mars 2007 12:34
Fluval räcker biologist åt dig
men du kan få komplitera med cirukationspumpar ... om du inte bygger om utblåset
#9 - 4 mars 2007 22:50
Jag fyllde mitt med makaroner i botten, "lavasten" i mellanlagret och blå filtermatta överst.
Men det är ju en högst personlig inställning som avgör vad du fyller med.
Fråga 10 stycken om vad ska fylla med och du får lätt 7 olika val.
Läs på lite och skapa dig en uppfattning om hur bakteriekulturen funkar och vad som kan utgöra bäst grogrund för den!
#10 - 5 mars 2007 07:40
Har köpt en Fluval fx5 för drygt en vecka sedan, betalade 1390 kr. för det och det var med filtermassa. Tycker att den verkar funka bra, har den till ett 400 kar, har en liten powerhead som extra flås på vattnet. funderar på att köpa samma till mina 540 och 528 kar.
MVH/kkk
#11 - 5 mars 2007 07:44
Vilken affär tog det priset?
#12 - 5 mars 2007 07:49
Min fiskhandlare Hannes runt hörnet här i Katrineholm, jag tror att affären heter Katrineholms akvarium, men jag är osäker.
MVH/kkk

Annons