Ytterfilter

#1 - 28 februari 2006 17:53
Hej

Har precis köpt mig mitt första ytterfilter:) Funkar mkt bra tycker jag.

Men så är det där med slangarna som var till?? Mina var kapade till 150cm långa och det blir mkt slang över om man säger så. Så nu till min fråga:

Kan man kapa till dom i bättre läng och få ett bättre tryck i sitt utblås om det slipper att gå i ett virrvarv, borde ju bli bättre för pumpen som får kortare väg att pumpa el hur??

//ArrowTT
#2 - 28 februari 2006 18:45
Kapa till den längden som passar för praktiska själ.. Jag tror inte det ger så där jätte mycket bättre fart på det ändå.

Mvh Marcus
#3 - 28 februari 2006 22:52
Ju längre slang du har ju längre väg har vattnet att gå och på det tappar man en hel del i tryck.Kapa till den längd som behövs så ska du se att det blir bättre tryck.
MvH Richard
#4 - 1 mars 2006 07:02
Jag är övertygad om att man endast behöver kapa slangen av praktiska skäl och för utseendets skull. Hur lång slangen är ska inte ha någon betydelse för vattenflödet.

Ett ytterfilter använder ju sig i princip av hävermetoden, där vatten både rinner till och från. På så vis behöver pumpen inte jobba särskilt mycket.
#5 - 1 mars 2006 07:12
för att snöa in riktigt mycket på det här med tryckförlusterna så är det hastigheten i kvadrat + ev kopplingar som ger tryckförlust så därför bör man se till att använda en tjock slätt slang och så få kopplningar som möjligt
#6 - 1 mars 2006 08:37
[quote=cactus]Jag är övertygad om att man endast behöver kapa slangen av praktiska skäl och för utseendets skull. Hur lång slangen är ska inte ha någon betydelse för vattenflödet. [/quote]

tja va en snubbe som kapa bort sammanlagt 1.6m tror ja de va och h*n fick märkbart bättre flöde.

vattnets friktion mot slangen och mot sej självt är bra mycke större än du tror.
#7 - 1 mars 2006 14:00
[QUOTE=cactus]Jag är övertygad om att man endast behöver kapa slangen av praktiska skäl och för utseendets skull. Hur lång slangen är ska inte ha någon betydelse för vattenflödet.

Ett ytterfilter använder ju sig i princip av hävermetoden, där vatten både rinner till och från. På så vis behöver pumpen inte jobba särskilt mycket.[/QUOTE]

Det säger ju sig självt att en längre slang ger större tryckförlust.Ta en slang som är 3 meter och en som är 1 meter så ska du få se på tryckförlust.
MvH Richard
#8 - 1 mars 2006 14:16
ok

Hej

Okej tack för alla svar.

Jag håller med er om att det måste blir tryckförlust med en längre slang helt klart så jag ska kapa mina ikväll så återkommer jag med en rapport om hur det blev med trycket

Mvh//ArroWTT

Annons