ytterfilter

#1 - 29 juli 2005 13:43
Har bestämt att köpa ytterfiltret Eheim 2217 och ett 375 liters kar.
Då jag är nybörjare på akvariefronten har jag ingen aning om hur ett ytterfilter fungerar. Hur monteras det? Karet har heltäckande ramp, kommer det att bli ett problem? Behöver jag en cirkulationspump eller sköter filtret cirkulationen själv?

Tacksam för hjälp!
#2 - 29 juli 2005 14:29
jo det går men e lite för litet kanske lite beroende av vilka fiskar du tänkt ha samt mängden fisk
#3 - 29 juli 2005 15:23
[QUOTE=limpus]jo det går men e lite för litet kanske lite beroende av vilka fiskar du tänkt ha samt mängden fisk[/QUOTE]

Ok, men det stog att det var lämpligt till akvarium upp till 600 liter. Vilket filter kan vara lämpligare då? Jag har funderat på skalarer, praktbotior, bandgurami, neonregnbågar, plecostomus & siamesiska algätare.
#4 - 29 juli 2005 15:33
Vet inte om den är så liten enligt tillverkaren har den kapacitet upp till 600 liter. genomströmning 1000 liter i timmen samt en filter volym på 6 liter.

Jag har en Eheim 2028 som har: Pump output: 1050 l/h, Filter volym 7,3 l och upptill 600 l i mitt 310 liter och det fungerar jättebra.

Borde med andra ord fungera fint i ditt kar med det filtret trots att ditt är större och den planerade filtret har mindre filtervolym. Men om du skall ha mycket fisk och av sådana arter som "skräpar" ner bör du kanske fundera på ett med större filtervolym.
#5 - 29 juli 2005 15:42
När tillverkarna anger upp till si o så många liter i akvarievolym så syftar dom i första hand på vilken mängd biologisk filtrering filtret kan erbjuda.

Cirkulationen är en bifråga. Därav är jag av den åsikten att akvarier över 150-200 liter förutsätter nästan både ett ytterfilter för biologisk rening och ett innerfilter som cirkulerar vattnet bra utan att göra det på ytterfiltrets bekostnad i form av ständiga rengörningar för att bibehålla cirkulationen.

Jag tycker din 2217 är ypperlig till 375 L, möjligen ett innerfilter eller cirk. pump skulle göra sig ochså.

Mvh Jari
#6 - 29 juli 2005 15:45
Fast man brukar sätta störst vikt vid filter volymen när de gäller dessa mått. Om det är stor filtervolym klarar filtret större kar.
#7 - 29 juli 2005 15:56
sant med filtervolymen,,,,,men även L/H har betydelse tycker jag vissa fiskar vill gärna ha det lite strömt medans vissa inte....samt att vissa då skriver att pumpen tar EX: 1000/h men det e då utan filter media + att jag gärna vill ha lite överkapasitet så att man slipper göra rent det så fort det blir lite skit i det

mvh stefan

Annons