Ytterfilter?

#1 - 13 juli 2005 11:32
Tjo,

Tänkte jag ska fråga här innan jag försöker mig på något dumt.
Gillar tanken med ytterfilter. De verkar onekligen rymma mer filtermaterial, och de tar inte massa plats i akvariet, dock undrar jag lite..

Först och främst.. Bra sätt att ta ut innerfiltret ur juwel-akvarium?

Är det alltid bättre med ytterfilter än innerfilter?
Tex. är det värt att köpa ett ytterfilter till mitt 54 l? Såg på aquaristikshop och aquaristic att de har något som heter eheim 2003 aquaboss samt eheim ecco 2232 för upp till 100 liter. Skulle det kunna vara något?

Sen mina andra två liiite större akvarium.
110 l - skulle gärna ha ett här. Har en ypperligt skräpig kulfisk här i dagsläget, så det skulle nog vara en bra idé med mer filtervolym.
Eheim ecco (något större) här också eller eheim pro 2222?

180 l - här har jag redan bestämt mig för att ett ytterfilter är en bra idé. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska köpa. Har hittat tre som verkar intressanta - Eheim 2213 (440l/h, akv. upp till 250 l), eheim 2215 (620l/h, upp till 350l) eller eheim pro 2224 (700l/h, upp till 250 l). Kan man ha vilket som, eller är 2215 för kraftigt för mitt 180?

Buää... ytterfilter gör mig förvirrad.. Jag förstår inte skillnaden mellan alla, förutom att det är olika filtervolym och olika l/h. Men det säger mig inte så mycket.. :/

Hoppas någon kan ge mig något råd på vägen. Vill ju mest ge en bättre tillvaro för de små liven.

// Helena
#2 - 13 juli 2005 13:45
Skillnaden är ju inte så himla stor mella ytterfiltrena. Kolla vad som passar dej i storlek, styrka, (utseende?), mm.

Jag är rätt nöjd med att köra både ytter och innerfilter samtidigt. Innerfiltret tar hand om den tekniska reningen så kan ytterfiltret jobba ostört med det biologiska. Har grävt ner ytterfiltrets insug i gruset så att vattnet förfiltreras. (får självklart inte vara för fint grus)
#3 - 13 juli 2005 20:55
För att bli av med innerfiltret rekomenderar jag grov fikselina som pelas in bakom kanten, och sendan sågas fram och tebax medans du drar neråt... det tar tid, men repar inte glasen (såvida det nu inte ligger grus eller dyligt där bak)

B!
#4 - 13 juli 2005 21:06
Jag skall nog också skaffa ett ytterfilter imorgon (torsdag) blir spännade vilken det blir.
är ju så mycket enklare med ett ytterfilter.
#5 - 13 juli 2005 21:08
Apropå storlekar på ytterfilter, jag har ett 2213 till ett 100-liters, ett 2217 till ett 160-liters och ett 2215 till ett 200-liters och det fungerar bra i alla akvarierna, så det är inte så himla kritiskt med storleken.
Jag har bara erfarenhet av Eheims "Classic"serie, Profesionell 2 och Fluval 304 och är mycket förtjust i Eheims filter.
Om du väljer ett "Classic"filter skulle jag vilja föreslå att du kompletterar dem med dubbelkranar. Kostar en slant men underlättar skötseln mycket.
Om det varit jag hade jag valt 2213 el. 15 till 110-litern och 2215 el. 17 till 180-litern alt. 2026 till det mindre och 2028 till det större.
#6 - 13 juli 2005 21:42
Jag har alltid gillat Eheim's produkter vad gäller vattenkylning till datorn.
väldigt tysta och bra kvalitet!
Tror det blir ett Eheim ytterfilter för mig imorgon till mitt 112L akvarium :D

Annons