Ytterfilter ?

#1 - 13 juni 2003 18:07

Läste innan i ett inlägg om att det inte alls var bra med biobollar eller filtermatta i ett ytterfilter till saltakvarie för koraller.

Jag kör med ett fluval ytterfilter där jag har lite filter och rästen biobollar har hört andra som sagt att det skall vara jätte bra därför mitt aggerande.
Jag har även ett pumphuvud på 1500liter/H och 2 st träbits luftbubbe skummare.

Akvariet är på 222liter

Jag kan tillägga att jag har inte några direkta koraller utan lite olika skivanemoner polyper mm inga riktiga koraller men hade tängt att skaffa det senare.

Det kryllar av smådjur i karet och mina skivanemoner förökar sig ganska bra.

Sen på vissa av stenar av min levande sten så var där lite luddiga grönalger när dom köpptes som nu har växt rätt duktigt vissa stenar börjar täckas av detta tjocka ludd nästan så det omfamnar vissa skivanemoner är detta bra eller dåligt?

KAn man bara plocka bort en del av det gröna som man inte vill ha och är det ett tecken på att nått inte är bra?

Och hur skall jag göra med filtret tömma ut alla filterbollar? och vad skall ändras på.

Akvariet är för tillfället utan fisk, men fisk skall i snart.

Mvh Andreas

#2 - 14 juni 2003 13:06
Som jag ser det så har du tre val.
1 ta bort biomaterialet, levande stenen räcker som biofilter och är överlägset allt annat biomaterial.
2 skaffa nitratreduktor
3 byt regelbundet vatten och glöm att skaffa koraller.

Om du inte berättar hur länge karet varit i gång så kan jag inte säga om algerna är bra eller dåliga. Men det är inga problem att ta bort dom mekaniskt.
MVH
Magnus
#3 - 14 juni 2003 15:20
AKvariet har inte varit igång mer än 3 månader.
#4 - 14 juni 2003 15:45
Mäter du nitrat?
MVH
Magnus
#5 - 14 juni 2003 17:36
Har inte gjort det ännu skall göra i veckan nu och se.

Mäter nitrit och PH vilket är helt perfekt.

#6 - 19 juni 2003 13:12
KH? CA?
MVH
Magnus

Annons