Ytterfilter

#1 - 26 juli 2009 20:38
Jag har ett 720l och har nu kört med två inne-pumpar med filtermaterial på två ställen i bakgrunden. Den ena är en eheim compact 2000 som pumpar 2000l/h som är en månad gammal och en resun som pumpar 1400l/h.

Jag har länge varit lite skeptisk till ytterfilter pga större chans till läckage men har nu kommit på andra tankar då det verkar något smidigare att rengöra filtret. Jag funderat på att plocka bort resunen då den delen av bakgrunden är svårt att komma åt och istället skaffa ett ytterfilter men då till frågan:

Vilket ska man ha?
Har sneglat lite på Fluval fx5... för och nackdelar?
Eller finns det något annat filter ni kan rekomendera i samma prisklass?
En fx5 och eheim cirkpumpen+filter borde väl räcka även för mycket fisk?
Guest
#2 - 26 juli 2009 20:43
fx5an låter endel, skitar ner vattnet efter ett tag. Annars ett väldigt bra filter. Kollat på eheim 2260?
#3 - 26 juli 2009 20:53
Jaså vill gärna ha det ganska tyst då jag har det i tv-rummet.
Skitar ner? Om man inte rengjort filtret då lr?
Kollade in eheim nu dock ganska fult men det får man väl leva med och åker nog på att ha det framme eller så bygger jag in det på något snygg sätt.
#4 - 26 juli 2009 21:29
Narii skrev:
fx5an låter endel, skitar ner vattnet efter ett tag. Annars ett väldigt bra filter. Kollat på eheim 2260?
Vadå skitar ner?
Guest
#5 - 26 juli 2009 21:43
Bytte vatten 3ggr idag för att den konstant sprutar ut skit. Brukar bli bättre när man släpper ut slammet på bottnen av filtret.
#6 - 27 juli 2009 11:23
Så är det ett bra köp eller ska jag satsa på eheim eller nåt annat?
#7 - 28 juli 2009 17:19
Någon som har mer erfarenheter av fx5?
Guest
#8 - 30 juli 2009 23:01
ehm va?

2 405 är nog bättre än 1fx5. Ja borde gjort så.. eller en 2260.
#9 - 30 juli 2009 23:35
Jag har ett 540l med en fx5 och ett juwel vision 450l med originalpump o en fx5.
Jag är tok nöjd.

Köpte dom på herkuless zoo för 1690:-, nu tar dom 2260:-

Grymt nöjd!!

Alternativet för mig är en eheim 2280.
Jäkligt grym. Men lite mer än en tusing dyrare.

Lycka till!!

Jimmy
#10 - 30 juli 2009 23:37
ska du ha fiskpinnar i akvariet eller?

hahahaha

Ta o lugna ner dig lite!:mad:

Vad tror du själv?

Brukar man ha fiskpinnar...
#11 - 31 juli 2009 08:34
Jimben skrev:
Jag har ett 540l med en fx5 och ett juwel vision 450l med originalpump o en fx5.

Jag är tok nöjd.

Köpte dom på herkuless zoo för 1690:-, nu tar dom 2260:-

Grymt nöjd!!

Alternativet för mig är en eheim 2280.

Jäkligt grym. Men lite mer än en tusing dyrare.

Lycka till!!

Jimmy

Hur tycker du det är med ljudnivån? Har hört på flera håll nu att fx5:an låter en hel del.
#12 - 31 juli 2009 12:09
Ingen pump är ju helt tyst...

vaim skrev:
Hur tycker du det är med ljudnivån? Har hört på flera håll nu att fx5:an låter en hel del.

Jag har den ena ståendes ca: 50cm från soffan och visst den hörs ju ngt...
Men inte så speciellt mycket mer än ngn annan jag hört.

Den störst fördelen med fx5 är att man slipper göra rent så ofta.
Mycket filteryta.

den luftar sig självt också...

Klart prisvärd.
Men jag hade hellre köpt ett 2280.

Vet inte varför, men jag blir bara mer o mer impad av eheim.
#13 - 31 juli 2009 18:07
Ok blir nog en fx5 då. Dom finns för 2000:- i min lokala butik
#14 - 1 augusti 2009 18:46
Har du råd ska du satsa på ett Eheim ist, jag har haft ett FX5 och tyckte det fungerade jättebra, stor filterkapacitet, självluftande, rel billigt, MEN, jag tycker att Eheim är tystare!! Sedan får man ju göra en prioritering, ekonomi kontra ljudlöshet. FX5 är billig och bra, Eheim är dyr, bra och tystare....
Guest
#15 - 1 augusti 2009 19:47
ulfand skrev:
Har du råd ska du satsa på ett Eheim ist, jag har haft ett FX5 och tyckte det fungerade jättebra, stor filterkapacitet, självluftande, rel billigt, MEN, jag tycker att Eheim är tystare!! Sedan får man ju göra en prioritering, ekonomi kontra ljudlöshet. FX5 är billig och bra, Eheim är dyr, bra och tystare....

Du har ganska dåliga argument, enl dig så ska man köpa ett eheim bara för att de är ett eheim..

Skillnaden mellan fx5 och tex 2260 är stor. Slangarna man får me fx5an är förjävliga om du frågar mig, hårda och svåra att "manövrera". Medans eheims är sånna där gröna härliga slangar som böjer sig och inte är lika hårda som fx5ans. Sen så fastnar de dubbelt så mycket skit i slangarna på fx5ans jämfört me eheims gröna för att fluval tycker att de är coolt me gråa slangar som har nån sorts dragspelsfunktion som inte funkar.
Sen så är motorn på 2260 monterad på kanisterns lock (medans fx5 har en bottenmonterad), vilket gör att filtret inte kan suga upp klägget/skiten från bottnen i kanistern som fx5an kan göra (och gör).
Ljudmässigt tror ja inte att de är stor skillnad mellan dom 2 filtrena, men ja har för mig att man kan trimma 2260'in genom att byta ut cirkulationspumpen mot en större och vassare eheim 1262.
#16 - 1 augusti 2009 20:18
Nej Narii, då läste du inte vad jag skrev, jag skrev att Eheim är tystare!!!!! Läs inlägget igen för jag orkar inte upprepa mig.
#17 - 1 augusti 2009 21:22
jag var väldigt nöjd med min Fx5 (dock stängd numera, men av andra skäl), men visst burrar den lite, för min del stör det inte direkt eftersom den står inne i ett hyfsat tätt skåp. Men jag tycker nästan min Eheim 2250 låter lika mycket, inte riktigt men det är inte långt ifrån. Jag gillar Fx5-slangarna bättre än Eheims, jag tycker Eheims blir ganska ohanterliga i grövre dimensioner som insugsslangarna på 2250 och 2260, dessutom följer inte kranar med till 2250 och 2260(iallafall inte när jag köpte min 2250) och dom är riktigt dyra till insugen....
#18 - 17 augusti 2009 21:22
Det blev en fx5:a och än så länge är jag jätte nöjd. Låter inte alls mycket. Har dator i samma rum och den låter nog nästan mer. Det skvalpade lite i började men jag skakade det lite och drog ut sladden ett par gånger så är det nästan tyst.
Det har iallafall blivit mycket finare vatten än mot vad jag hade innan (2cirkpump+filterm i bakgrunden på två ställen) Har plockat bort ena pumpen och kör insuget till fx5an där istället.

Ett plus är med att man fick med en xtra kran som man kan sätta på en slang och bara koppla in på utblåset vid vattenbyte.

Annons