eMilu skrev:Okej, vad är för och nackdelar med innerfilter och för och nackdelar med ytterfilter?
Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde:p)Lasse skrev:Min erfarenhet är att volymen är av mindre betydelse än den vattenhastighet man har genom filtermediat. Om man tittar på det kommersiella filter som jag haft allra bäst erfarenhet av ur biologisk mening så är det EHEIM:s kraftpaket på 1200 liter. Ett innerfilter med ganska så liten filtervolym men med en ordentlig genomströmning. Lämplig för akvarium mellan 100 till 250 liter. ett sådant filter bör dock rengöras - kanske en gång i månaden och bytas filtermedia på också då och då.
MVH Lasse
åheim skrev:Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde:p)
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut och hur estetiskt det ska vara!eMilu skrev:Vad skulle du rekomendera för grejer i ett 240l Malawi kar med ca 20 individer då?
åheim skrev:Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut och hur estetiskt det ska vara!
1. vill du kosta på så kan du plocka bort juwelfiltret och sen montera en BTN bakgrund och filtermatta bakom och en cirk.pump på 3000L/tim eller BTN modul med matta och biobollar!
2. Låt ditt filter sitta kvar och sätt också i en fluval u4 eller eheim 2252
3. ditt filter och ett eget ihop knåpat HMF filter med cirk.pump 2000L/tim
4. ditt filter och sen en streampump på 2000-3000L/tim (tar inte så stor plats och är energisnåla) http://www.pwss.se/product.php?productid=4295&cat=294&page=1
Klart att det också går bra om du känner att det är så du vill ha det:) Juwels filter som sitter i är inte direkt billiga dock så det skulle svida att slita ur det ur karet...[:o]eMilu skrev:Tack! Istället för alt 1. går det inte att ha ett ytterfilter och en cirkulationspump istället?
Tja... det verkar inte så sannolikt tycker jag eftersom de har gällt mååånga guldfiskar och även levandefödare som de stoppat i vid nåt tillfälle! papegojcikliden har överlevt men den ser bra illa ut till och från...eriahl skrev:Att guldfiskarna konstant dör och måste ersättas en efter en kan inte bero på det filtret. Måste vara något annat fel på guldfiskarna
Nu pratar du strunt igen åheim, sen om vi ska prata om ditt långsamma hmf, hur mycket tror du att bakterierna i den nitrifierar från låt säga 2 på natten till strax innan dina lysrör vaknar till liv?åheim skrev:Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde:p)
Då är det dax att du tar ett kliv upp och rättar till kragen och föklarar vad du anser är strunt och redovisar vad DU besitter i denna fråga! Och vad gäller natten så är det inga problem då jag har en väldigt bra ytvattenrörelse;)Gaffel skrev:Nu pratar du strunt igen åheim, sen om vi ska prata om ditt långsamma hmf, hur mycket tror du att bakterierna i den nitrifierar från låt säga 2 på natten till strax innan dina lysrör vaknar till liv?
tetraodonfeber skrev:kan du inte gömma juvel viltret i en modul, fins ju en massa olika sorter å storlekar.
Markus1984 skrev:I mitt Juwel Rio 180L, har jag bytt ut pumpen till en som pumpar 600l/h samt bytt ut dess impeller mot en 1000l/h, sen har jag en Ehem Aquaball 2208 i det motsatta hörnet. Funkar skit bra.
Om du hellre vill ha ett fluval filter rekomenderar jag Endast Fluval U-serien, har kört en U2:a tillsammans med ett Eheim Aquaball 2210 i mitt 110L mal-akvarium. U2:an är otroligt bra! Men till 240L skulle jag no ta U4.
Jag har ä'ven bytt ut filtermaterialet i Juwels Innefilter-box, mot lite grövre PPI 15 tror jag. Det gjorde stor skillnad.
eMilu skrev:Går det att bygga in Aquaball i en modul?
Markus1984 skrev:Visst skulle du kunna bygga ihop nått till den...bara du kan plocka ut den för att rengöra.
Narii skrev:Aquaball suger.
Ta en http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1 ist. Drar mindre ström o pumpar "mer".