Ytter- vs. innerfilter

#1 - 31 mars 2009 17:50
Vad skulle ni ha för filter i ett Juwel 240l för Malawi? Skulle ni låta orginalet vara kvar och lägga i ett extra för att få tillräkligt med cirkulation eller skulle ni ta ut orginalet och bara ha ett ytterfilter och i såfall vilket? Jag skulle vilja ha akvariet så fritt från ''saker'' som möjligt. Och har man bara ett ytterfilter var har man doppvärmaren då? Ni får rätta mig om jag har fel. Har bara använt mig av medföljande grejer förut.
#2 - 31 mars 2009 18:13
Jag skulle kört ett fluval 405 med en extra cirkulationspump. Doppvärmaren har du i akvariet som vanligt.
#3 - 31 mars 2009 18:23
eller ett fluval u4 i det andra hörnet http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-4-p-7214?osCsid=31453979ff813bcc6d465210520739f5! I juwels orginalfilter skulle jag ta bort alla finporiga mattor och ersätta dem med den grövsta sorten för att kunna köra filtret väldigt långa tider utan rengöring och därmed få en superb biologisk rening!
#4 - 31 mars 2009 18:52
Vad är bättre för akvariet inner eller ytter?
#5 - 31 mars 2009 18:55
eMilu skrev:
Vad är bättre för akvariet inner eller ytter?
det som är intressant för fiskens välmående är att filtret har en stor filtervolym sen om det är inner eller ytter spelar inte så stor roll!
#6 - 31 mars 2009 19:39
Okej, vad är för och nackdelar med innerfilter och för och nackdelar med ytterfilter?
#7 - 31 mars 2009 19:41
eMilu skrev:
Okej, vad är för och nackdelar med innerfilter och för och nackdelar med ytterfilter?

Fördelar med ytterfilter gentemot innerfilter:

Större filtervolym. Tar ingen plats i akvariet, då det står utanför.

Nackdelar:

Om det börjar läcka så töms akvariet ut på golvet relativt snabbt :p
Bilagor:
#8 - 31 mars 2009 19:53
Min erfarenhet är att volymen är av mindre betydelse än den vattenhastighet man har genom filtermediat. Det bästa filtermedia jag provat i akvarier är fortfarande de sk madrasserna men det måste vara en ordentlig genomströmmning. Med god syresättning (som man får av en hög genomströmmning) så kommer bakterierna bryta ner det organiska materialet och klara nitrfikationen mycket bra. Jag har haft filter som jag aldrig behövt rengöra - just för att vattengenomströmningen varit så bra. Om man tittar på det kommersiella filter som jag haft allra bäst erfarenhet av ur biologisk mening så är det EHEIM:s kraftpaket på 1200 liter. Ett innerfilter med ganska så liten filtervolym men med en ordentlig genomströmning. Lämplig för akvarium mellan 100 till 250 liter. ett sådant filter bör dock rengöras - kanske en gång i månaden och bytas filtermedia på också då och då.

MVH Lasse
#9 - 31 mars 2009 20:00
Tack för era svar! Tar gärna emot mera tips om just filter.
Guest
#10 - 31 mars 2009 20:05
Innerfilter är fula, kan låta mycket och aslite filter-material får plats.
Ja hade kört me ytterfilter. Inge fjoll innerfilter.
#11 - 31 mars 2009 20:08
Narii skrev:
Innerfilter är fula, kan låta mycket och aslite filter-material får plats.

Ja hade kört me ytterfilter. Inge fjoll innerfilter.

Vad skulle du rekomendera för ytterfilter då?
Guest
#12 - 31 mars 2009 20:09
Ta bort innerfiltret byt ut mot tex en fluval 405 + en cirkulationspump om du har malawi.
#13 - 31 mars 2009 20:25
Narii skrev:
Ta bort innerfiltret byt ut mot tex en fluval 405 + en cirkulationspump om du har malawi.

Tack för det tipset!
#14 - 31 mars 2009 20:42
Lasse skrev:
Min erfarenhet är att volymen är av mindre betydelse än den vattenhastighet man har genom filtermediat. Om man tittar på det kommersiella filter som jag haft allra bäst erfarenhet av ur biologisk mening så är det EHEIM:s kraftpaket på 1200 liter. Ett innerfilter med ganska så liten filtervolym men med en ordentlig genomströmning. Lämplig för akvarium mellan 100 till 250 liter. ett sådant filter bör dock rengöras - kanske en gång i månaden och bytas filtermedia på också då och då.

MVH Lasse
Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde:p)
#15 - 31 mars 2009 23:12
Att guldfiskarna konstant dör och måste ersättas en efter en kan inte bero på det filtret. Måste vara något annat fel på guldfiskarna
#16 - 1 april 2009 05:56
åheim skrev:
Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde:p)

Vad skulle du rekomendera för grejer i ett 240l Malawi kar med ca 20 individer då?
#17 - 1 april 2009 08:27
eMilu skrev:
Vad skulle du rekomendera för grejer i ett 240l Malawi kar med ca 20 individer då?
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut och hur estetiskt det ska vara!

1. vill du kosta på så kan du plocka bort juwelfiltret och sen montera en BTN bakgrund och filtermatta bakom och en cirk.pump på 3000L/tim eller BTN modul med matta och biobollar!

2. Låt ditt filter sitta kvar och sätt också i en fluval u4 eller eheim 2252

3. ditt filter och ett eget ihop knåpat HMF filter med cirk.pump 2000L/tim

4. ditt filter och sen en streampump på 2000-3000L/tim (tar inte så stor plats och är energisnåla) http://www.pwss.se/product.php?productid=4295&cat=294&page=1
#18 - 1 april 2009 08:55
sedan beror det lite på vilken storlek på fiskarna.

och då menar jag yngel/ungfisk eller lite större.

exempelvis så drattade jag ner ett större gäng med Demasonis, storlek 3-3,5 cm, i mitt 240 liters Juwel kar för några dagar sedan. Har kvar innerfiltret samt satt ner en cirkpump på
2000 liter/t.

alla firrar flög omkring som vantar i snöstorm i karet.

slutade med att de alla ställde sig i grottorna och bara flämtade.

bytte ut cirkpumpen mot en mindre, cirka 800 liter/t

då blev det bättre.

när sedan firrarna blir lite större så kan jag nog jacka upp cirkulationen igen.

.
#19 - 1 april 2009 09:09
åheim skrev:
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut och hur estetiskt det ska vara!

1. vill du kosta på så kan du plocka bort juwelfiltret och sen montera en BTN bakgrund och filtermatta bakom och en cirk.pump på 3000L/tim eller BTN modul med matta och biobollar!

2. Låt ditt filter sitta kvar och sätt också i en fluval u4 eller eheim 2252

3. ditt filter och ett eget ihop knåpat HMF filter med cirk.pump 2000L/tim

4. ditt filter och sen en streampump på 2000-3000L/tim (tar inte så stor plats och är energisnåla) http://www.pwss.se/product.php?productid=4295&cat=294&page=1

Tack! Istället för alt 1. går det inte att ha ett ytterfilter och en cirkulationspump istället?
#20 - 1 april 2009 15:02
eMilu skrev:
Tack! Istället för alt 1. går det inte att ha ett ytterfilter och en cirkulationspump istället?
Klart att det också går bra om du känner att det är så du vill ha det:) Juwels filter som sitter i är inte direkt billiga dock så det skulle svida att slita ur det ur karet...[:o]
#21 - 1 april 2009 15:07
eriahl skrev:
Att guldfiskarna konstant dör och måste ersättas en efter en kan inte bero på det filtret. Måste vara något annat fel på guldfiskarna
Tja... det verkar inte så sannolikt tycker jag eftersom de har gällt mååånga guldfiskar och även levandefödare som de stoppat i vid nåt tillfälle! papegojcikliden har överlevt men den ser bra illa ut till och från...
#22 - 1 april 2009 15:10
I mitt Juwel Rio 180L, har jag bytt ut pumpen till en som pumpar 600l/h samt bytt ut dess impeller mot en 1000l/h, sen har jag en Ehem Aquaball 2208 i det motsatta hörnet. Funkar skit bra.

Om du hellre vill ha ett fluval filter rekomenderar jag Endast Fluval U-serien, har kört en U2:a tillsammans med ett Eheim Aquaball 2210 i mitt 110L mal-akvarium. U2:an är otroligt bra! Men till 240L skulle jag no ta U4.

Jag har ä'ven bytt ut filtermaterialet i Juwels Innefilter-box, mot lite grövre PPI 15 tror jag. Det gjorde stor skillnad.
#23 - 1 april 2009 15:13
åheim skrev:
Nu pratar du strunt igen åheim, sen om vi ska prata om ditt långsamma hmf, hur mycket tror du att bakterierna i den nitrifierar från låt säga 2 på natten till strax innan dina lysrör vaknar till liv?
#24 - 1 april 2009 15:28
Gaffel skrev:
Nu pratar du strunt igen åheim, sen om vi ska prata om ditt långsamma hmf, hur mycket tror du att bakterierna i den nitrifierar från låt säga 2 på natten till strax innan dina lysrör vaknar till liv?
Då är det dax att du tar ett kliv upp och rättar till kragen och föklarar vad du anser är strunt och redovisar vad DU besitter i denna fråga! Och vad gäller natten så är det inga problem då jag har en väldigt bra ytvattenrörelse;)
#25 - 1 april 2009 15:42
Mysko med vattnet eller fiskarna. Kan inte tänka mig filtret är orsaken. Det är ju inte direkt fullproppat med fisk. Någon kanske tycker men guuuuuud så hungriga dom ser ut att vara. Så får dom gott om mat av kanske fler än en person. En möjlig orsak kanske?
#26 - 1 april 2009 16:48
Ja jag tror det blir så nu att jag kör med Juwelfiltret och köper en cirkulationspump till. Får väl bygga in det i någon modul för jag vill inte att det ska synas. Ska Cirkulationspumpen vara på samma sida som filtret eller ska man ha det på sidan som är mitteomot?
#27 - 1 april 2009 17:28
kan du inte gömma juvel viltret i en modul, fins ju en massa olika sorter å storlekar.
#28 - 1 april 2009 17:42
Eheim 2264 Powerline..

Nu kanske jag ska sätta mig på huk i stället eftersom jag med mina 192 cm måste anses som fullvuxen och dom enda kragar jag äger sitter på mina 16/32 amp kablar.

Med strunt avser jag din sågning av Lasses inlägg som varandes meningslöst och motsägelsefullt då jag inte någonstans i hans inlägg såg en rekommendation av 2252 för en viss akvariestorlek utan endast en vidarebefodran av tillverkarens rekommendation.

Hur stor belastning av just 12 cm fiskar som ett 2252 sen biologiskt klarar i ett akvarium av tillverkaren ordinerad storlek får du skriva och fråga EHEIM om, däremot är just konstellationen av ett 540 malawi med dubbla 2252 + diffusor ingen ovanlig syn även om den rent utseendemässigt luktar sent -80 tal med stora innerfilter, zoolineramp och aluställning..

Min erfarenhet av 2252 består av en motor med diffusor(inköpt som universal 1250) med bara en filterkorg + botten(orginal 2252 reservdel) som fn går i 100 baljan då jag räksäkrat den 2010 pick-up som tidigare satt där och slängt ner den i 40 liters räkburken, då det är tjockt med flytväxter monterade jag filtret så det sitter omk 5-6 cm under vattenytan samt tryckte dit en bredstråle kappa i änden på diffusorn så vattenstrålen pressas ner mot botten.

Synbara saker som rester från rötter, blad och exkrementer som hamnar i filterkorgen stannar inte i filtermattan utan finfördelas på sin väg ut och den friska doften från filtermattan påminner svagt om doften från tomatplantans blad vilket i min värld borgar för välmående bakterier, men jag har ju haft fel förr..

Det enda innerfilter som jag själv skulle tro kan slå ett 2252 på fingrarna är ett modifierat 2252 med en 1260, 1262 eller 1264 som motor, men den har som sagt aldrig EHEIM, eller någon annan heller för den delen bygg, inte ännu i alla fall men om du sponsrar mig så kan säkert Lasse labbtesta den.. ;)

Hur stor filtermatta (längd x bredd x tjocklek) har du och hur stort är det akvariet, kör du ex med andra filter i den burken och kan du lägga upp ett foto?
#29 - 1 april 2009 17:50
kan du inte gömma juvel viltret i en modul, fins ju en massa olika sorter å storlekar.

Om du tittar lite upp så ser du att det var precis det jag skrev just :)
#30 - 1 april 2009 17:54
Markus1984 skrev:
I mitt Juwel Rio 180L, har jag bytt ut pumpen till en som pumpar 600l/h samt bytt ut dess impeller mot en 1000l/h, sen har jag en Ehem Aquaball 2208 i det motsatta hörnet. Funkar skit bra.

Om du hellre vill ha ett fluval filter rekomenderar jag Endast Fluval U-serien, har kört en U2:a tillsammans med ett Eheim Aquaball 2210 i mitt 110L mal-akvarium. U2:an är otroligt bra! Men till 240L skulle jag no ta U4.

Jag har ä'ven bytt ut filtermaterialet i Juwels Innefilter-box, mot lite grövre PPI 15 tror jag. Det gjorde stor skillnad.

Går det att bygga in Aquaball i en modul?
#31 - 1 april 2009 18:08
eMilu skrev:
Går det att bygga in Aquaball i en modul?

Visst skulle du kunna bygga ihop nått till den...bara du kan plocka ut den för att rengöra.
#32 - 1 april 2009 19:03
Markus1984 skrev:
Visst skulle du kunna bygga ihop nått till den...bara du kan plocka ut den för att rengöra.

Okej, jag funderar på en Eheim Compact 2000 cirkulationspump och Juwelfiltret men byta ut filtermaterialet till grövre. Blir det för mycket virvlande eller passar det Malawisarna? Och Räcker det med filter?
Guest
#33 - 1 april 2009 19:22
Aquaball suger.
Ta en http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1 ist. Drar mindre ström o pumpar "mer".
#34 - 1 april 2009 19:24
Narii skrev:
Aquaball suger.

Ta en http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1 ist. Drar mindre ström o pumpar "mer".

Aquaball är riktigt bra enligt mig, och Hydor's Coralia är en cirkulationspump, inte ett innefilter.

Aquaball eller Fluval U3/U4 säger jag. ;P
Guest
#35 - 1 april 2009 19:29
Vet att de inte är ett innerfilter ;) de ja mena va att h*n skulle ta en sån ist för en eheim compact.

Annons