ytter vs innerfilter

#1 - 25 december 2007 14:22
hej har ett 160 l kar som bara står som jag tänkte dra i gång med lite sällskapsfisk platy, Black molly guppys etc har allt utom filter så nu funderar jag på vad jag ska välja ?? hittade detta

http://www.pwss.se/product.php?productid=3937&cat=25&page=1

verkar sjukt billigt men hur bra är dom ? nån som har erfarenhet av dessa ?

eller så kan jag få ett AM Top 3338 på 1200l/timmen av en kompis som nyss köpt ett större filter (behövs nya slangar )

vilket alternativ skulle ni valt ? blir am top filtret för strömt i ett så litet sällskapsakvarium med mycket växter ??
#2 - 25 december 2007 14:38
Kan annars varmt rekommendera Ferplast BlueModular 02.
Köpte den för 600 kr på arken.

Kanonbra innerfilter som är rejält och stadigt.
#3 - 25 december 2007 16:33
#4 - 25 december 2007 16:39
Skulle utan tvekan rekomendera am top filtret, med 7,5 liters filtervolym kommer du att få världens mest lättskötta 160 liters kar, orolig för en allt för kraftig vattenstråle? Använd grövre slangdiameter sista biten och ett grovt strålrör, eller så alvslutar du med ett upphängt pv-rör ovan ytan längs med baksidan med 3-4 mm förborrade hål och pluggad ände, dessutom gillar malar strömt vatten..
#5 - 26 december 2007 07:42
Am-tops ytterfilter är ju bra.
Fast som sagt var...du lär få det bra strömt...men använd kranarna för att hålla nere vattengenomströmningen...så borde det funka.
annars så kör med en längre slang på "out" och två 45graders vinklar och två seriekopplade strilrör...
Slangar till ytterfiltret finns ju att köpa på krauta(silikon) eller bauhaus.
Köp cirka 2-3meter så har du lite att jobba med.
#6 - 26 december 2007 07:51
Kan inte annat än hålla med Gaffel, ytterfiltret utan tvekan.
se bara till att du köper bra slangar så du inte råkar ut för läckage.
#7 - 26 december 2007 08:41
jo nog lutar det åt ytterfilter , kör med ett eheim 2213 i mitt andra 160 liter och det vattnet är riktigt klart å fint

Annons