Ytter- och innefilter?

#1 - 29 juli 2004 10:11
Hej!

Jag har egentligen två frågor, först till den ena:

Jag har ett 160 liters akvarium har ett TetraTec IN 1000 på max i det. Detta har räckt gott och väl till de fiskar jag haft, men nu har jag en del malar som skitar ner rätt mycket och vill öka filtrationen litet.

För c:a tio år sedan hade jag akvarium hemma hos mor min och kom på att jag har ett ytterfilter där, märke och storlek minns jag inte. Det blev återfunnet idag av far min och jag tänkte kika på det i eftermiddag om det fungerar fortfarande.

Nu till frågan, kan jag dra igång det i karet också eller blir det för kraftigt? Minns att jag hade ett 250liters och att filtret räckte gott och väl till det.

Andra frågan:

Som sagt var det tio år sedan jag hade ytterfilter, då hade jag:
Nedersta korgen: Lecakulor
Mellersta korgen: engelsk sjösten i damstrumpa
Översta korgen: Filtervadd

Vet att det hänt lite på "filterfronten". Vad ska man trycka i idag? Har läst att några använder makaroner, är detta verkligen bra? :D Kan någon vänlig själ förklara hur detta fungerar?

Tack på förhand!
#2 - 29 juli 2004 11:10
Nja, för mycket filtrering kan det nog inte bli. Däremot för mycket cirkulation. Jag tror inte det ska vara några problem att köra både inner och ytterfiler samtidigt.

Johan
#3 - 29 juli 2004 11:16
Ursprungligen skickat av rennicke

Har läst att några använder makaroner, är detta verkligen bra? :D

De ger alldeles säkert större filteryta än både dina lecakulor och din sjösten. Vad skulle kunna vara sämre med dom i jämförelse?

Peter
#4 - 29 juli 2004 11:23
Makaroner till filter är inte pasta, utan det är små keramikrör, med stor yta för bakterierna att sätta sig på.
#5 - 29 juli 2004 12:18
JohanP: Förlåt, jag skulle varit tydligare. För mycket filtrering är inte det jag menade utan självklart för mycket cirkulation. Nåja, får jag igång filtret hoppas jag kunna lösa det med.

petnym: Det var det jag undrade :) Lecakulor och sjösten känns litet förlegat! :D

nilssonnet: Kalla mig dum om du vill, men jag tänkte omedelbart på pasta när jag hörde ordet "makaroner" i filtret :D Nåja, om man inte frågar får man leva i ovisshet.

Ringde ner till brorsans kompis som har akvariebutik och han bad mig komma in med filtret så skulle vi titta på det och han föreslog också "makaroner".

Tack för svaren!

Hoppas det går igång ;)
#6 - 29 juli 2004 19:59
Ja, nu har jag varit i föräldrahemmet och rotat. Desvärre hittade jag inte det nyare av de två ytterfiltrena som ska finnas där, men jag hittade mitt Eheim 2013! Snacka om nostalgi :D

Dessvärre besannades mina farhågor när jag fann en massa tejp vid insugskröken längst ner på filtret, jag hade en spricka där. Minns att det läckte lite efter jag satt dit tejpen när jag var yngre, men inte alls farligt. ett kryddmått om dan kanske... Nåja, i brist på silikon slängde jag på massor av plastic padding och testkör nu filtret i diskhon. 390L/H är inte illa!
#7 - 30 juli 2004 00:11
Du kan beställa nya delar till din 2013. Jag kör ju med en 1018 så....

Kolla in http://www.zoo-hoefler.de/Eheim/e_ersatz.htm för artikelnummer.

Det mesta finns att få tag i. Om det är burken som spruckit kan du faktiskt borra och gänga om hålet och sätta dit nytt rör. Lite puligt men om man är någorlunda händig funkar det fint.

Annons