Jag har ett 100 liters och behövde köpa mig ett nytt filter. Eftersom jag funderar på att byta upp mig till ett större så köpte jag mig ett ytterfilter som skulle passa till 200-300 liter på en gång.
På grund av lite konstiga omständigheter köpte jag två filter på en gång. Ett Am-Top 3336 och ett Fluwal 305. Jag vände och vred på dessa och dess innehåll länge innan jag bestämde mig för vilket jag ville behålla och vilket jag returnera.
Kvalitétsskillnaden mellan de två var löjlig. Nu handla Kvalité visserligen enbart om perception genom att ta och titta på grejerna, men jag upplevde att fluwalen var en avsevärt mycket seriösare produkt än Am-Top'en. Att Fluwalen dessutom var billigare, var fylld med filtermedia samt hade 3 ggr längre garanti än Am-topen samt att jag inte kunde använda Am-Top'ens slangar när akvariet står tätt emot väggen, gjorde inte valet något svårare.
Nu har jag läst att många anmärkt på att Fluwals ytterfilter låter. Jag själv är relativt nojig över saker som låter, men 305an låter i princip lika mycket som mitt gamla fluwal2 innerfilter, dvs knappt märkbart.