Ytter filter till 128L

#1 - 4 juni 2006 14:18
Har i dag ett fluval 4 inner filter i mitt 128 L funderar på att uppgradera till ett ytter filter..Vilket skulle ni rek till denna storlek på akvarium ?
#3 - 4 juni 2006 14:23
Jag har ett Am-Top 3335 till mitt 120-liters. Är väldigt nöjd med det. Riktigt tyst, bra rening och hyfsat billigt.
#4 - 4 juni 2006 14:31
Eller varför inte.
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3535

Mycket trevliga filter där allt du behöver följer med
#5 - 4 juni 2006 15:21
[quote=Idanajad]Jag har ett Am-Top 3335 till mitt 120-liters. Är väldigt nöjd med det. Riktigt tyst, bra rening och hyfsat billigt.[/quote]

Kanon pris ju 540 kr på pwss...Men vad ska jag köra i som filtermaterial..Några bra förslag? Och hur många korgar är det i det?
#6 - 4 juni 2006 15:28
Jag har något som heter Eheim Substrat Pro regular (lite dyrt) och grov filtermatta i kuber. Det funkar som sagt väldigt bra, men jag tror egentligen inte att det är så kinkigt vad man har i. Makaroner (av keramik då ;)) är billigt och de som använder det verkar nöjda. 3335:an har två korgar och ett tomt utrymme under dem.

Edit: För någon månad sedan rullade en lång tråd om vad man kan ha i sina ytterfilter. Den kan du kanske leta upp, om du vill läsa en massa olika alternativ.
#7 - 4 juni 2006 16:03
http://www.pwss.nu/product.php?productid=525&cat=305&page=1
eller kanske
http://www.pwss.nu/product.php?productid=524&cat=305&page=1
Finns säkert affärer som har bättre priser på dessa filter också. Annars så har säkert Eheim bra kvalitet på sina ytterfilter.
Fluvals ytterfilter (denna serien) ska tydligen vara höglljuda...

Spelar nog ingen jätte stor roll vad du har i filtret. Köp nåt som du tycker kostar lagom mycket. Keramik makaroner funkar ju bra och filtermatta också. Kanske lite filtervadd i också kanske och nåt som biologiskt som t ew Eheim Substrat Pro 2.
#8 - 4 juni 2006 16:44
Men om det är 2 st korgar i Am-Top 3335..Hur många liter rymmer varje korg då matrialet man köper ovs vilket säjs i typ liter...
#9 - 4 juni 2006 17:07
Korgarna rymmer ca en liter.
#10 - 4 juni 2006 17:17
Ok tnx då räcker det med 1 liter per korg..Då blir det eheim grejor i dom. Det har jag i mitt 2028..
#11 - 4 juni 2006 20:33
Jag har ett 100 liters och behövde köpa mig ett nytt filter. Eftersom jag funderar på att byta upp mig till ett större så köpte jag mig ett ytterfilter som skulle passa till 200-300 liter på en gång.

På grund av lite konstiga omständigheter köpte jag två filter på en gång. Ett Am-Top 3336 och ett Fluwal 305. Jag vände och vred på dessa och dess innehåll länge innan jag bestämde mig för vilket jag ville behålla och vilket jag returnera.

Kvalitétsskillnaden mellan de två var löjlig. Nu handla Kvalité visserligen enbart om perception genom att ta och titta på grejerna, men jag upplevde att fluwalen var en avsevärt mycket seriösare produkt än Am-Top'en. Att Fluwalen dessutom var billigare, var fylld med filtermedia samt hade 3 ggr längre garanti än Am-topen samt att jag inte kunde använda Am-Top'ens slangar när akvariet står tätt emot väggen, gjorde inte valet något svårare.

Nu har jag läst att många anmärkt på att Fluwals ytterfilter låter. Jag själv är relativt nojig över saker som låter, men 305an låter i princip lika mycket som mitt gamla fluwal2 innerfilter, dvs knappt märkbart.
#12 - 5 juni 2006 06:39
Hmm men blir inte 305 för stor för ett 100L akvarium ?

Annons