Ytter eller innerfilter?

#1 - 18 september 2007 14:11
Hej håller på att starta ett 375 L akvarium, funderar på ett ytterfilter men då måste jag antingen ha ett innerfilter som ger syre eller också en syrepump?? för ett ytterfilter skapar väl ändå inte syre i vattnet?
#2 - 18 september 2007 14:19
Märkligt vad det här är en fråga som återkommer.

Först, ett klargörande, om du skaffar en syrepump, kommer du antagligen inte att bry dig om att koppla den till akvariet, utan att använda den för att hjälpa till med andningen när du inser vilken prislapp du skaffat dig helt i onödan.
En billig luft pump, däremot, gör ingen fattig, men inte heller någon som helst nytta i ett akvarie med vattenpumpar i. Estetiskt kan man anse att de fyller en funktion, men de är inte längre ett tekniskt hjälpmedel i moderna akvarier.

Du, och många andra, lider av en illusion, att luftbubblorna i vattnet är det som syresätter vattnet, så är altså inte fallet, utan syresättningen sker i ytskiktet av vattnet, alltså där vattenytan, och luften möts. Så länge vattenmassan är i rörelse, och ytan är rimligt stor i förhållande till vatten och fiskmängd, är alltså ett ytterfilter bättre på att syresätta än den tidigare nämnda luftpumpen. Du har dock rätt, Ingen av pumparna skapar syre i vattnet.

Ett ordentligt ytterfilter, och se till så att du får cirkulation i ytan.
B!
#3 - 18 september 2007 14:21
alltså ett ytterfilter och inget mer?
#4 - 18 september 2007 14:25
Ja.
B!
#5 - 18 september 2007 14:28
Välj ett innerfilter till ditt 375 liters akvarium som pumpar ca 1200l/h eller ett ytterfilter som pumpar lite mer säg ca 1800l/h. Ytterfiltret behöver vara lite starkare eftersom det måste pumpa upp vattnet från burken på golvet genom en lång slang vilket sänker vattenflödet en del.

Lämpligt flöde på pumparna är ca 3xAkvariets volym. Ska du ha ciklider kan du ta i med 5xAkvariets volym per timme. De vill ha strömt vatten.

Tycker du det lite väl bra drag från pumpen så stryp den inte utan sätt ett långt rör med massa småhål i kopplat till utblåset med en slangstump och ev, nån rörböj. Jag kör själv med ett långt elrör längsmed akvariets baksida.
Se bild --> http://www.arnesson.org/magnus/bilder/akvarium/akvarium2.jpg
#6 - 18 september 2007 14:41
Jag har ett 375L och kör med Eheim Innerfilter 2252 - PowerLine 1200 l/t.
Funkar perfekt.. :)
#7 - 18 september 2007 14:53
Jag är också väldigt nöjd med Eheim 2252. Jag har satt på en extra filtermodul för att öka på filterytan. Jag har 2st i mitt 450 liters. Kanske lite väl bra för ett sydamerikansk tropikkar men fisken tycks må bra och vattnet är klart.
Enda nackdelen med 2252 är att de kan skrammla en del om de inte sitter perfekt. Brukar gå att fixa till med en skumsvamp bakom och under pumpen.
#8 - 18 september 2007 14:53
Jag har ett 375 kar, och kör just nu med 2x Fluval 403, det är 2x1200L/h, har tidigare kört med 3, och 4x 403, och de två jag har nu, känns allvarligt talat lite tunt, men...

Det beror huvudsakligen på hur man väljer att organisera flödet.
B!

Annons