ytter eller inner...

#1 - 10 maj 2009 17:20
man va ju säker på för ett par dagar sen att det skulle bli ett eheim 2048 men nu börjar jag bli lite fundersam...
om man kanske ska skaffa sej ett ytterfilter från eheim i stället?
för o nackdelar med inner och ytter?
ofta ett ytter filter börjar läcka?

ligger sömnlös över den frågaN:P
#2 - 10 maj 2009 17:42
Jag kan bara säga att vilket ytterfilter du än väljer är bättre än ett innerfilter under normala omständigheter;).
Det är inte ofta ytterfilter läcker, men det händer. Likaså händer det att akvarium spricker, så för den sakens skull ska du inte avstå tillfället att köpa ett ytterfilter istället.
Guest
#3 - 10 maj 2009 18:05
Ytterfilter är bättre.
Inga av mina har börjat läcka än iaf.
#4 - 10 maj 2009 18:28
Beror ju lite på vilken akvarievolym vi snackar om men i allmänhet så slipper du ju rensa ytterfiltret var/varannan vecka som du behöver göra med ett innerfilter.
#5 - 10 maj 2009 18:35
NIC skrev:
Beror ju lite på vilken akvarievolym vi snackar om men i allmänhet så slipper du ju rensa ytterfiltret var/varannan vecka som du behöver göra med ett innerfilter.

- Rensa varannan vecka?

Eh...när jag var nybörjare här på Zoopet för x antal månader sedan, fick jag rådet att rensa filtret först när det började bli sämre fjutt i det. Dvs. när det började bli igensatt.

Under alla månader jag kört mina två akvarium, har jag rengjort Fluval-filtret en eller max två gånger, och då var det långt ifrån igensatt.
#6 - 10 maj 2009 21:19
perfetto skrev:
- Rensa varannan vecka?

Eh...när jag var nybörjare här på Zoopet för x antal månader sedan, fick jag rådet att rensa filtret först när det började bli sämre fjutt i det. Dvs. när det började bli igensatt.

Under alla månader jag kört mina två akvarium, har jag rengjort Fluval-filtret en eller max två gånger, och då var det långt ifrån igensatt.

Återigen beroende på hur mycket du matar, hur mycket fisk du har, osv. Du har rätt i att man inte ska rengöra innerfiltret förrän det begar igen, det jag menade var att man inte behöver bry sig om att rengöra filtret lika ofta om man har ett ytterfilter..
#7 - 10 maj 2009 22:06
sauser skrev:
man va ju säker på för ett par dagar sen att det skulle bli ett eheim 2048 men nu börjar jag bli lite fundersam...

om man kanske ska skaffa sej ett ytterfilter från eheim i stället?

för o nackdelar med inner och ytter?

ofta ett ytter filter börjar läcka?

ligger sömnlös över den frågaN:P

Mitt ena Eheim läckte pga topplockspackningen var för gammal. Och mitt Tetratec läckte pga standardfelet saknade O-ringar i snabbkopplingen.

Jag fortsätter att köra med båda, men har dock skaffat ett vattenlarm för att snabbt veta om det är dags att ingripa. Vattenlarm: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88634997
Dessutom har jag satt insuget till ytterfiltren så högt upp som det går. Skulle det läcka så blir det minimalt med vatten som spills innan vattennivån har sjunkit så mycket att insuget hamnar över vattenytan.
#8 - 10 maj 2009 22:13
Man kan även borra ett hål i insugsröret ganska långt upp så tjuvar den luft istället om olyckan skulle vara framme. Nackdelen är att du får dra ut kontakten vid vattenbytena så den inte tjuvar luft i onödan.
#9 - 10 maj 2009 22:14
Jag skaffade precis ett ytterfilter efter nästan två år med innerfilter. Det gör redan skillnad och efter vad jag läst så är ytterfilter "the right stuff" :P
#10 - 11 maj 2009 11:29
Enda egentliga nackdelen med ytterfilter om man har kopplat ihop allt rätt osv är de är väldigt känsliga för strömavbrott. Vid ett sådant blir de syrefria och döda efter någon eller några timmar, och när de sedan går igång igen blåser de ut allt det döda materialet i akvariet. Har man riktig oflyt har svavelväte hunnit bildats i dem, så är ett starkt gift för fisk = massdöd.
Så om man bor på ett ställe som ofta har strömavbrott är nog innerfilter att föredra ändå... de är inte lika känsliga.

Annons