ytter eller inner?

#1 - 31 januari 2005 10:28
Hej!Jag undrar egentligen inte om ytterfilter är bättre än inner för det vet jag att det är. Finns det några nackdelar med det förutom att dom är duktigt dyra? isåfall vill jag veta.
Har själv på min eheimpump (1200l/h) 2 sådana filterfack bara. Jag frågade den mycket kunniga personalen i akvarieaffären och han sa att det räckte. Visst man får ju rengöra oftare förstås, men det är ju inte så himla jobbigt ju. Just nu mest en ekonomisk fråga till varför jag inte har ett ytter, men jag undrar ändå hur stor skillnaden blir i rening mellan de båda sorterna. Jag har för övrigt ett 190 cm långt 475 liters akvarium, där jag tänkt plantera hyggligt mycket med växter. Vad tror ni? räcker det med mitt lillfilter? hur ofta bör man rengöra?

Tacksam för svar.
#2 - 31 januari 2005 10:33
Rengör bara när det blir dålig sprutt. Hur ofta beror på hur hög fiskbelastning du har, får du göra rent typ en gång i månaden tycker jag filtret är för litet.

Mitt innerfilter i det stora akvariet vägrade snurra igår när jag vaknade, det var ett tecken på att göra rent filtret. Då hade det gått över ett halvår...

Nackdelen med innerfilter är just filtervolymen, såvida du inte bygger om filtret för att utöka volymen. Ett annat tillvägagångssätt för ett bra innerfilter är att göra som jag; köpa separat pumphuvud och sedan montera dit en filterpatro/cylinderformad filtermatta.

För övrigt har jag kombinerat både inner- och ytterfilter i båda mina kar.
#3 - 31 januari 2005 10:52
Kan jag montera en sån filterpatron på mitt pumphuvud? Vad kostar ett sånt? har den alltså större potential= filteryta då?
Filtrerar ytterfiltret även bättre rent generellt eller lika bra bara att man måste rengöra det inre oftare eller?
#4 - 31 januari 2005 15:21
Det beror på vad för pumphuvud du har. Jag kör med powerhead och en ihålig stav i hårdplast som jag fäst på huvudet, på den har jag trätt cylinderformad filtermatta jag köpte på akvarielagret. Om du inte vill ha det finns det färdiga filterpatroner att köpa till just powerhead:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_48_147&products_id=1087

Som du ser är det generellt större än facken på ett vanligt innerfilter. Mitt tetratec jag har i lilla akvariet har jäkligt liten filteryta.

Ytterfiltret filtrerar väl inte bättre generellt men det har ju större filteryta vilket är välkommet :)
#5 - 31 januari 2005 15:40
kan säga att de där Aquaclear patronerna har bara en fördel, om de inte ändrat på dem sedan jag hade en sådan som karantäns kars pump... den var lättstädad, hela burken delas i 4'a delar, lock/botten, och 2 halvor "galler"... filtermassan var värdelös, nått i still med vadd, och ett vanligt filter plast"galler-rör" innan för det. Inte förens jag gick o letade reda på en fluval filterpatron, som passade i buren, och lyckades efter mycket svärande pressa ner plast rörs historien i den patronen, fungerade det tillfredställande... men då var det nog det bästa inner filter jag nånsin haft.

B!

Annons