Ytspänningsproblem

#1 - 8 februari 2004 10:34

Mina yngel är födda 25jan.. Och dör en efter en... finns typ ett tiotal kvar.. antar att detta är normalt.. eller?

Hur som hellst, undrar jag över när de börjar vilja hämta syre från ytan!
Och hur ser jag till att ytspänningen släpper utan att byta vattnet..

Har fyllt på några dagar efter att ynglena simmat själva.. och efter det tog det en vecka så var typ 50% borta..
Men då släppte den där oliga hinnan vid ytan..
Jag vet att pljan beror på överbliven mat.. Men de ska ju ha 3-4ggr om dagen..
(liquidfy no1)

Vart är jag i utvecklingsstadiet? hur går jag till väga härifrån?
#2 - 12 februari 2004 11:25
Jag vet inte riktigt när. men har du pump med rörelse på vattenytan?
#3 - 12 februari 2004 11:38
<font color="red">Du kan väl i alla fall skriva vad det är för yngel?! Eller är jag blind? [:-118]</font id="red">
#4 - 12 februari 2004 13:55
Det är nu 6yngel kvar sedan det var 100tals den 29jan...

Det är kampfiskyngel... nej pump finns inte..
#5 - 15 februari 2004 10:19
Till e_cat!
Jag tycker att du har matat med för smått foder under för lång tid!
Liquifry under 4-5 dagar, tillsammans med Sera micron. Sedan Sera micron ensamt till dag 9. Levande nykläckt artemia på prov dag 9. Kolla med förstoringsglas om ynglen tar artemian.Fortsätt med micron och små mängder artemia samtidigt.Senare enbart artemia och finmortlat flingfoder tills du kan blanda in upptinad fryst cyclops eller bosmider i fodergivorna.Dina yngel är ju 3 veckor och liquifry är ett startfoder. Ynglen behöver större foder, annars äter de större ynglen upp de mindre.Jag har fött upp flera kullar med bra resultat.
Ynglen är värmekrävande, 28 grader har fungerat bra hos mig.Jag har enbart använt hårdkokt ägg-gula och Sera micron som startfoder till mina kullar.
Lycka Till !
#6 - 19 februari 2004 07:53
oj, ok.. tack! har likosm inte någon koll på detta.. Har två som utvecklar sig skitsnabbt, är riktigare baddare... =) Men jag ska följa ditt råd!

Annons