ytspänning

#1 - 10 november 2006 20:25
hallå funderar på en sak skulle gärna vilja ha bort ytspänningen på mina kar eftersom det har en förmåga att fasna damm o smuts på vatten ytan som ytrenaren inte tar då ytspänningen gör att den driver runt ytrenaren hur gör man vad ska man använda för brednings medel har hört nån här på zoopet som använt några droppar såpa men det kan väl aldrig vara bra för fiskarna? snälla hjälp oss med detta!!
#2 - 10 november 2006 20:34
Ja, tvål eller diskmedel tar effektivt bort ytspänning. Huruvida det är skadligt för fiskarna har jag ingen aning om? Gäller det ert stora kar? Knid in pekfingerspetsen med lite diskmedel och doppa försiktigt fingertoppen i karet, det borde räcka. Borde inte vara skadligare än att tvätta håret i en sjö?

Men jag fattar inte riktigt varför, kan ni inte lösa problemet genom att flytta ytrenaren?
#3 - 10 november 2006 21:13
Tvål eller andra kemiska rengöringsmedel i ett akvarium uppskattas nog inte av fiskar.
#4 - 10 november 2006 21:37
jag testade med tallsåpa men det tog ej bort ytspänningen. tror nog Piscator har rätt tvål eller diskmedel funkar bättre och tror inte det är farligt med diskmedel i så minimala mängder i ett 375L ska byta vatten helt nu efter såpa som säkerhet innan jag tar ett test med en droppe diskmedel fiskarna mår i allaf inte dåligt så
#5 - 10 november 2006 23:04
har nu kört med diskmedel funkade fint men vet ej om jag kör med det mer fins det inte nått preparat man kan köpa på akvariebutik som tar bort ytspänningen?
#6 - 11 november 2006 07:59
Ett bättre tips är nog att ställa ytavrinningen / ytrenaren så att den tar lite mer / kraftigare då följer skiten med.
#7 - 11 november 2006 13:39
nja lite svårt har nämligen ett eget hembygge av ytrenare
#8 - 11 november 2006 14:14
Någon på SNF har räknat ut att det räcker att hälla ett tredjedels kryddmått av ett schampo med 0,8 % zinkpyrition i ett tusenliters akvarium för att döda hälften av fiskarna inom fyra dygn. I Sverige används runt 10 ton om året till mjällschampo.
Källa:Shenet.
#9 - 11 november 2006 16:03

OK, går inte att modifiera för bättre funktion?
#10 - 11 november 2006 17:45
Kramfors skrev:
Någon på SNF har räknat ut att det räcker att hälla ett tredjedels kryddmått av ett schampo med 0,8 % zinkpyrition i ett tusenliters akvarium för att döda hälften av fiskarna inom fyra dygn. I Sverige används runt 10 ton om året till mjällschampo.

Källa:Shenet.

i sådant fall skulle all fisk i Hjälmaren vättern o hjälmaren vara död nu!
#11 - 11 november 2006 18:03
Det är många fiskar och djur som dör av föroreningar i sjöar och och de hav som gränsar till Sverige.
#12 - 12 november 2006 01:05
Kramfors skrev:
Det är många fiskar och djur som dör av föroreningar i sjöar och och de hav som gränsar till Sverige.

Vill vi ha den här debatten? Hur många fiskar dör pga odugliga akvarister? Frågade ägaren till vår minsta akvarieaffär här i Nyköping hur många slöjstjärtar han säljer i veckan. Cirka 50 (en bra vecka). Att vara akvarist är inte särskilt etiskt, vi kan bara göra livet så drägligt vi kan för fiskarna.
#13 - 16 november 2006 16:19
ha bra svar
#14 - 16 november 2006 16:21
jag har gett upp på att ta bort ytspänningen satte disk medel men märkte till mitt förtreet att ytspänningen kom tillbaka efter några min..
#15 - 16 november 2006 18:16
Jag kör med en kapsyl yes vid varje vattenbyten för denna ytvattenspänning gör mig galen;)
#16 - 16 november 2006 20:10
Vad är det med ytvattenspänningen som stör er så mycket? Hinnan på ytan kan tas bort någorlunda med ett tidningspapper. Man kan även ha så mycket vatten att ytan försvinner bakom ramkanten, har man ingen ram kan man skapa en ramkant med isoleringsband eller liknande.

Jag tror inte lite Yes gör någon större skada än många andra konstiga preparat vi akvarister häller i vattnet - men det verkar lite onödigt?
#17 - 16 november 2006 20:20
:p ironi:p
#18 - 16 november 2006 20:39
Ahaaa, sorry min njure var inte riktigt inkopplad! :p
#19 - 23 november 2006 16:20
Jag fick ytspänningar / slemmig yta, vet inte riktigt vilken av dom det var.
Kan ha bildats när jag tog fel salt. (tog det med Jod >.<)

Då tog jag bara en kastrull och tömde karet på vatten uppe vid ytan.

Funkade fin fint.
#20 - 23 november 2006 16:49
Vi har platys istället de äter upp den fula hinnan på ytan...
#21 - 26 november 2006 17:33

Har du någon bild på ytrenaren????
#22 - 23 februari 2007 00:59
Deje-Nicke skrev:
Har du någon bild på ytrenaren????

vist har jag bilder men vet ej hur jag ska få upp dem på zoopet.. annars är det en upp o ner vänd projekt sigma pump som jag sen har klippt bottnet av en sera florena flaska och klippt små jack på varje sida och sen fäst flaskan på pumpen och satt den i karet så att presis vatten ytan flyter ner i den har även satt lite filtervadd i botten flaskan så det rensar bort ytskiten som åker ner funkar skit fint
#23 - 23 februari 2007 07:23
Piscator skrev:
Att vara akvarist är inte särskilt etiskt, vi kan bara göra livet så drägligt vi kan för fiskarna.

så du menar att diskmedel i vattnet är drägligt? tror inte heller att det diskmedel innehåller kan vara alldeles jättebra för fiskarnas gälar etc...
#24 - 23 februari 2007 07:35
Det kommer du med nu efter flera månader? :p

Vad i de pyttesmå mängderna diskmedel skulle vara dåligt för fiskens gälar?

..vad det egentligen handlade om var att jag inte tyckte tråden var lämplig för något slags etikdebatt. Vi akvarister häller antisnäckmedel, antialgmedel och annat i vattnet jämfört med dem är väl inte lite Yes tillfört på det sätt jag beskrev mycket att bråka om? (Jag är inte inte för alla anti-medel heller, men de finns). Dessutom måste du läsa alla inlägg, jag tycker inte man ska ha diskmedel i vattnet men visst löser det problemet med hinnan.

Detta med etik är så svårt, det som är etiskt idag kan vara helt oetiskt om ett år. Det som är mest oetiskt måste ändå vara att ha djur i bur/akvarium, utifrån den tanken menar jag att vi måste göra det så drägligt för djuren som vi har kunskap om.

Nu verkar jag ha startat en etikdebatt ändå, sorry [:o] Men starta gärna en ny etiktråd om du vill så kan vi utveckla ämnet där. :)
#25 - 23 februari 2007 07:51
hehe, såg inte att tråden var uppskrämd efter flera månader, sorry.. :)

njae, men att diskmedel har den verkan måste ju innebära att den inte är alldels bra för fisken, men jag kan ha fel..:)
#26 - 23 februari 2007 08:53
Framförallt är det helt onödigt.. :)
#27 - 25 februari 2007 01:05
Jag gav upp på diskmedel på en gång funkar nada och kommer aldrig att köra med det heller. Jag kom dock på att växten valisneria eller hur man nu stavar det hehehe gav bättre resultat. Den drar bort mycket från vattnet som lägger sig som hinna på ytan sen så tar min ytrenare det mesta nu funderar dock på en kraftigare pump till den så den drar undan mer. Citat: "diskmedel funkar inte för ytspenningen inte för mig i allaf". Men åter till tråd början vad jag har för mig visst finns det nått medel som Sera har som tar bort ytspänningen?
#28 - 25 februari 2007 12:18
Piscator skrev:
Det kommer du med nu efter flera månader? :p

Vad i de pyttesmå mängderna diskmedel skulle vara dåligt för fiskens gälar?

..vad det egentligen handlade om var att jag inte tyckte tråden var lämplig för något slags etikdebatt. Vi akvarister häller antisnäckmedel, antialgmedel och annat i vattnet jämfört med dem är väl inte lite Yes tillfört på det sätt jag beskrev mycket att bråka om? (Jag är inte inte för alla anti-medel heller, men de finns). Dessutom måste du läsa alla inlägg, jag tycker inte man ska ha diskmedel i vattnet men visst löser det problemet med hinnan.

Detta med etik är så svårt, det som är etiskt idag kan vara helt oetiskt om ett år. Det som är mest oetiskt måste ändå vara att ha djur i bur/akvarium, utifrån den tanken menar jag att vi måste göra det så drägligt för djuren som vi har kunskap om.

Nu verkar jag ha startat en etikdebatt ändå, sorry [:o] Men starta gärna en ny etiktråd om du vill så kan vi utveckla ämnet där. :)
Vill dementera att en akvarist använder sig inte av antisnäckmedel eller antialgmedel:mad: det gör däremot kanske nån som överväger att pytsa i yes diskmedel i karet!
#29 - 25 februari 2007 16:44
Det har du alldeles rätt i :) en medlen finns trots allt..
#30 - 25 februari 2007 20:34
näää ni har rätt för alger fins det fisk bara häva i några alg ätar arter sen om man tänker efter så en ytspänning vad gör det inget!! så varför häva i allt jag häver knapt i sera akvatan har inget medel berednings medel alls i mina kar bara vatten lite sand å växter och fisk ;) hehehe
#31 - 25 februari 2007 21:33
Om man ska tillföra en tillsats eller inte måste vara upp till var och en. Jag köpte 2 fp av ett slags räkmix som ger en fet hinna som det finns en poäng i att ta bort. Inte för att jag tycker den är ful, utan för att den säkert hindrar ljuset att ta sig till växternas gröna blad.

Tvättmedel bryter ytspänningen, men tensider är bevisligen inget vidare för fiskar (men om det påverkar deras gälar har jag ingen aning om), så jag får hitta någon annan metod. Eftersom att problemet bara uppstår ibland skippar jag ytrenare, i alla fall för tillfället. Medlet från Sera låter intressant, bör undersökas avseende pris, effektivitet och innehåll. Men det akuta problemet får lov att lösas med hjälp av papper som läggs på ytan.

En medicin kanske dödar friska känsliga fiskar, medel mot snäckor dödar vissa fiskar, växtnäring behövs för alla som har mycket växter, för mycket CO2 kan orsaka fiskdöd.. Allt vi gör har konsekvenser, är målet värt konsekvenserna, kan en annan dosering fungera?

Ja, det finns alltid ett för och emot. Lite Yes på fingertoppen som jag föreslog tror JAG är ofarligt för fiskarna trots att tensider är giftigt, men jag skulle inte framhålla det som en bra metod om det inte finns en väldigt akut orsak till att ta bort hinnan.

Sammalunda med alla andra preparat, man får lov att väga för och emot. Ibland blir medicinen dödligare än krämpan och det är onödigt att ta risken. Det finns bevisligen en marknad för diverse "antipreparat" men jag hoppas vi zoopettare söker alternativa lösningar i första hand.

Måste man alltid bekämpa allt man ser som ej önskvärt, alger kan ju faktiskt vara vackra? Snäckorna/sniglarna är inte bara av ondo, de gör nytta också. Ibland kanske det är bättre att luta sig tillbaka och acceptera läget? Klarar man inte det hoppas jag att 1:a handsalternativen är de naturliga lösningarna. Jag har väldigt lite alger (ta i trä..),kanske beror det på att jag har jordbotten? I en annan tråd beskriver någon hur algerna försvunnit efter införande av jord. Snäckorna kan bekämpas med botior och kulfisk om man har möjlighet att hålla sådana. Men de naturliga metoderna tar tid och ofta upplever jag att man (jag) är för otålig för att låta naturen ha sin gång, det besvärliga ska bort ..NU.

Mattias verkar beredd att ta till "kemiska metoder", åheim vill helst inte använda några preparat (och inte jag heller), men ibland är det befogat och gränsen mellan rätt och fel får man ofta i efterhand. Men vi har djur att ta hand om och deras behov måste komma först!
#32 - 7 mars 2007 00:23
jag va en sväng in på akvarie butiken här i lule i dag frågade om ytspänning fick reda på en annan sak som inte är så bra med att ta bort den det är att det fins ingen motstånd på ytan så alla nyttiga ämnen går ut i luften lättare som tex co2 som växterna behöver även syret i vattnet går ut lättare.

Annons