Om man ska tillföra en tillsats eller inte måste vara upp till var och en. Jag köpte 2 fp av ett slags räkmix som ger en fet hinna som det finns en poäng i att ta bort. Inte för att jag tycker den är ful, utan för att den säkert hindrar ljuset att ta sig till växternas gröna blad.
Tvättmedel bryter ytspänningen, men tensider är bevisligen inget vidare för fiskar (men om det påverkar deras gälar har jag ingen aning om), så jag får hitta någon annan metod. Eftersom att problemet bara uppstår ibland skippar jag ytrenare, i alla fall för tillfället. Medlet från Sera låter intressant, bör undersökas avseende pris, effektivitet och innehåll. Men det akuta problemet får lov att lösas med hjälp av papper som läggs på ytan.
En medicin kanske dödar friska känsliga fiskar, medel mot snäckor dödar vissa fiskar, växtnäring behövs för alla som har mycket växter, för mycket CO2 kan orsaka fiskdöd.. Allt vi gör har konsekvenser, är målet värt konsekvenserna, kan en annan dosering fungera?
Ja, det finns alltid ett för och emot. Lite Yes på fingertoppen som jag föreslog tror JAG är ofarligt för fiskarna trots att tensider är giftigt, men jag skulle inte framhålla det som en bra metod om det inte finns en väldigt akut orsak till att ta bort hinnan.
Sammalunda med alla andra preparat, man får lov att väga för och emot. Ibland blir medicinen dödligare än krämpan och det är onödigt att ta risken. Det finns bevisligen en marknad för diverse "antipreparat" men jag hoppas vi zoopettare söker alternativa lösningar i första hand.
Måste man alltid bekämpa allt man ser som ej önskvärt, alger kan ju faktiskt vara vackra? Snäckorna/sniglarna är inte bara av ondo, de gör nytta också. Ibland kanske det är bättre att luta sig tillbaka och acceptera läget? Klarar man inte det hoppas jag att 1:a handsalternativen är de naturliga lösningarna. Jag har väldigt lite alger (ta i trä..),kanske beror det på att jag har jordbotten? I en annan tråd beskriver någon hur algerna försvunnit efter införande av jord. Snäckorna kan bekämpas med botior och kulfisk om man har möjlighet att hålla sådana. Men de naturliga metoderna tar tid och ofta upplever jag att man (jag) är för otålig för att låta naturen ha sin gång, det besvärliga ska bort ..NU.
Mattias verkar beredd att ta till "kemiska metoder", åheim vill helst inte använda några preparat (och inte jag heller), men ibland är det befogat och gränsen mellan rätt och fel får man ofta i efterhand. Men vi har djur att ta hand om och deras behov måste komma först!