Ytrörelse

#1 - 3 december 2018 11:05
Jag undrar om strilröret från ytterfiltret måste gå längs med vattenytan för att få bäst resultat eller går det bra att ha det en bit under så man slipper allt porlande? Blir syresättningen okej om det riktas ner mot botten? Gör jag det blir det ju inga små bubblor så det är därför jag blir undrande...
#2 - 3 december 2018 15:00
Ytterfilter har mycket filtermedia och slukar mycket syre pga all nerbrytning som sker där och då bör man se till att ha bra ytrörelse så du får bra syresättning och ytan bör krusas åtminstone.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 december 2018 17:43
Som åheim skriver så är det ytrörelsen som är det viktiga (inte bubblorna). Om du riktar utblåset under vattenytan riktat ner mot botten så syresätts vattnet minimalt.
#4 - 3 december 2018 20:22
Fast bubblorna är väldigt bra om man får fet yta. När de spricker i ytan slår de i sönder filmen på ytan och då ökar gasutbytet.
#5 - 3 december 2018 20:39
Tack, då behöver jag kanske inte ha det mer än att jag bryter ytan och inte så strålarna ligger över vattenytan så det låter i hela huset
#6 - 5 december 2018 12:32
Man syresätter inte vattnet med bubblor.
Det gäller som redan skrivits, att man skall ha så stor och kraftig ytcirkulation som möjligt. Då sker det ett gasutbyte mellan koldioxid och syre i vattenytan.
Bäst är om pumpens utlopp är parallellt med vattenytan, och i eller strax under denna, man ser ju på ytvattnets rörelser när det är som mest cirkulation, om även denna vattenström passerar doppvärmaren är det ju ett extra plus, då sprid det uppvärmda vattnet snabbare, här går vi från den ena klarheten till den andra, men det kan ju vara bra att få även de mest självklara sakerna beskrivna, då man kanske annars förbiser dessa.

Om man nu har pumpens utströmmaren i eller strax under vattenytan får man ju även en indikation på när det är dags att fylla på vatten, för då porlar det ju en del.

Feta hinnor på vattenytan, som Flygrc skriver om, råkar man ut för ibland. Detta kan ha olika orsaker, men övermatning kan vara en av dessa orsaker. Det finns även en del billigare foder "No Name" som kan orsaka detta trots att man matar måttligt. Alger och utfällningar från läkemedel eller andra preparat kan också ge dessa fenomen.

För att få bort sådana hinnor krävs det en kraftig pump som ser till att vattnet bryts, att det porlar, gärna även en pump "typ" Juwel med ytvatteninsug.
Väldigt finmaskiga håvar kan användas, eller ett melittafiler i håven, ett himla jobb bara, och det brukar få upprepas, men blir till slut bra.
Det finns även vätmedel som gör att ytspänningen kollapsar, men då får man ju ner föroreningen i vattnet istället, vilket då ändå kräver en kraftig tillfällig "städpump".

Jag har nu sett i ett av mina övermatade akvarier att javamossa som växer i vattenytan binder de där feta utfällningarna, när jag tar upp javamossan följer en hel del av denna förorening med upp.
#7 - 5 december 2018 12:54
Vill inte skapa en lång debatt fram och tillbaka här men nog anser jag att bubblorna syresätter mycket effektivt MEN det gör de genom att skapa en kraftig ytrörelse när det spricker och rör om ytan, och inte när det stiger mot ytan som många kanske felaktigt tror... Och nåt som faktiskt styrker det jag säger är just att man varnar för luftpump till växtakvarier pga att det driver ut Co2 ur vattnet och varför gör de det...? Jo för att det skapar en så effektiv ytrörelse och syresättning att koldioxiden försvinner ut i atmosfären som inneåller en mycket lägre nivå!

Luftpump men luftsten är oslagbart om man vill ha bort en proteinhinna och det funkar men en pyttepump!
#8 - 5 december 2018 14:44
Det här har diskuterats till leda, bl. a. i en tråd från 2012 som heter Dåliga akvarieråd. Kontentan är att jag och en medlem som hette Bygert bestämt hävdar att bubblor syresätter vattnet. Det är i huvudsak ytan mellan vatten och luft som transporterar syre, ett stort antal små bubblor kommer att ha en enorm yta mot luft och därför syresätta bra. Att spräcka ytspänning låter sig inte göras med omrörning, ytspänning är bindningar mellan molekyler och störs inte så lätt. Att ytrörelse syresätter bra finns det en helt naturlig förklaring till, om man krusar ytan ökar kontaktytan med luften dramatiskt.
Tobbe
#9 - 5 december 2018 15:31
Ja är med i din teori och undrar bara om du har klurat ut hur bubblorna lyckas ta bort proteinhinna? Det borde bero på att bubblorna bryter ytspänningen?
#10 - 5 december 2018 15:39
[QUOTE=åheim;n2395797]Ja är med i din teori och undrar bara om du har klurat ut hur bubblorna lyckas ta bort proteinhinna? Det borde bero på att bubblorna bryter ytspänningen?[/QUOTE]

Jag vet faktiskt inte men proteinhinnan antar jag vilar på ytspänningen. Om man rör om kanske hinnan bryts i mindre delar. Bara spekulation men jag kan kanske göra någon litteraturstudie.
#11 - 5 december 2018 16:26
Jag har testad att ha mycket cirkulation på ytan men proteinhinnan har bara flyttat på sig men när jag körde med luftpumpar och luftsten så försvann allt på några minuter....
#12 - 10 december 2018 10:04
[QUOTE=åheim;n2395786]Vill inte skapa en lång debatt fram och tillbaka här men nog anser jag att bubblorna syresätter mycket effektivt MEN det gör de genom att skapa en kraftig ytrörelse när det spricker och rör om ytan, och inte när det stiger mot ytan som många kanske felaktigt tror... Och nåt som faktiskt styrker det jag säger är just att man varnar för luftpump till växtakvarier pga att det driver ut Co2 ur vattnet och varför gör de det...? Jo för att det skapar en så effektiv ytrörelse och syresättning att koldioxiden försvinner ut i atmosfären som inneåller en mycket lägre nivå!

Luftpump men luftsten är oslagbart om man vill ha bort en proteinhinna och det funkar men en pyttepump!
[/QUOTE]

Nä, precis, det är inte bubblorna i sig, utan vattenrörelsen som dessa ger som ger gasutbytet.
vaddå, vi kan väl föra denna diskussion mot 10.000 inläggsnivån??[:-78]
#13 - 10 december 2018 10:10
[QUOTE=åheim;n2395803]Jag har testad att ha mycket cirkulation på ytan men proteinhinnan har bara flyttat på sig men när jag körde med luftpumpar och luftsten så försvann allt på några minuter....[/QUOTE]

Jag har ju växtakvarium, har hållt mig till högst måttlig cirkulation, men som jag nyligen skrev i en annan tråd så håller inte det längre då jag har alldeles för många fiskar, kolombiatetrorna ynglar av sig snabbt, och det är svårt att fånga upp ynglen i det tättplanterade akvariet... har haft litet hög nitrithalt vid något tillfälle.
Har nu sedan i somras kört med extra innerfilter, som rör om ordentligt i vattenytan, växterna växer bra ändå, trots att jag nu tar det försiktigt med både växtnäring och kol i vattnet.
Har satt upp guppyakvarium till barnbarnen, men kolombiatetrorna är mer produktiva än vad guppy är. Har aldrig varit med om att en tetra är så himla produktiv.
#14 - 11 december 2018 18:16
[QUOTE=Björn J.;n2395982]

Nä, precis, det är inte bubblorna i sig, utan vattenrörelsen som dessa ger som ger gasutbytet.
vaddå, vi kan väl föra denna diskussion mot 10.000 inläggsnivån??[:-78][/QUOTE]

Totalt nonsens förstås men jag har för länge sedan givit upp när det gäller Zoopet. Om det är någon som kan läsa innantill kan ni börja på denna, den visades av Bygert redan 2012. Se t.ex. sidorna 40 och framåt hur man beräknar gasutbyte per bubbla. Jag får väl återuppliva min gamla tråd med Zoopet-myter, dvs de usla råd som ingen vet var de kommer från men upprepats så många gånger att de blivit sanning.
Tobbe

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=ceeserver.cee.cornell.edu%20two%20film%20theory&source=web&cd=4&ved=0CFwQFjAD&url=http%3A%2F%2Fceeserver.cee.cornell.edu%2Fjjb2%2Fcee6560%2F5-gas%2520transfer.ppt&ei=VZTxT5CfMNCO4gSNl5DgDQ&usg=AFQjCNFlE-ttFRoFXF4aDep0VkX-nSOBGA
#15 - 11 december 2018 18:48
Din inledning på ditt inlägg låter väldigt nedlåtande enligt mig, eftersom det här på Zoopet finns väldigt många kunniga.

//Inger
#16 - 11 december 2018 18:57
[QUOTE=Inger H;n2396025]Din inledning på ditt inlägg låter väldigt nedlåtande enligt mig, eftersom det här på Zoopet finns väldigt många kunniga.

//Inger[/QUOTE]

Vem?

Tobbe
#17 - 11 december 2018 19:04
[QUOTE=Tobbe R;n2396026]

Vem?

Tobbe[/QUOTE]

Jag tycker att din fråga är otrevlig, så tänker inte slösa en massa negativ energi på att svara.

//Inger
#18 - 11 december 2018 19:43
Negativ energi är en lösning på den speciella relativitetsteorin som ledde till upptäckten av antimateria. Den går inte att slösa bort.

Tobbe
#19 - 12 december 2018 10:14
[QUOTE=Tobbe R;n2396022]

Totalt nonsens förstås men jag har för länge sedan givit upp när det gäller Zoopet. Om det är någon som kan läsa innantill kan ni börja på denna, den visades av Bygert redan 2012. Se t.ex. sidorna 40 och framåt hur man beräknar gasutbyte per bubbla. Jag får väl återuppliva min gamla tråd med Zoopet-myter, dvs de usla råd som ingen vet var de kommer från men upprepats så många gånger att de blivit sanning.
Tobbe

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...Dep0VkX-nSOBGA[/QUOTE]

Det finns väl få husdjurshobbies som är så belastade av faktoider som akvarismen.
berättar man halvsanningar, missuppfattningar och annat tillräckligt många gånger så skapar man en pseudosanning.

Detta forum har ju en artikelsamling, och i artikeln angående "Olika slag av filtrering"
https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=174 kan man läsa följande:

"En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

Nu skall man ju ge källhänvisningar, men jag har dessvärre glömt bort vem det var som var och föreläste för GAF för rätt många år sedan angående vattenkemi och närrelaterade parametrar.
Det jag då minns angående luftbubblor var att bubblorna skulle vara så väldigt små så att dom var i atomnivå för att de skulle kunna ta sig in i vattenmolekylen för att kunna syresätta densamma.
I extremfallet blir det då oxonium H3O, istället för diväteoxid, H2O och vi är ute ur akvaristiken och inne i kemin... så glöm det.

Alltså "vädra vattenytan" det är där gasutbytet sker, i akvarium, i havet, i floder, älvar, åar, sjöar, dock mindre bra i stillastående gölar, hällekar och branddammar, även om det sker gasutbyte i stillastående vattenytor också, men det blir bättre då ytan rörs om. Marinbiologerna brukar säga att havets ytvatten är syrerikare efter en storm, svårt att tvivla på det.
Det finns ju också en anledning att "gulfiskskålen" förbjöds, vattenytan var för liten i relation till skålens volym.

Sedan finns det ju en och annan faktoid och allmän missuppfattning eller konspiration på Youtube också, vet inte hur många av er som sett det numera raderade klippet med den trepuckliga kamelen? Eller alla "äkta" filmer med spöken, monster, UFO´s och annat paranormalt (för att nu nämna några exempel).

Jag brukar retas med en av detta formus grundare och administratörer, och säga att man skall vara "Kjellkritisk" men var ordentligt källkritisk till alla "sanningar" man stöter på internet!
Jag googlade för övrigt på frasen "gasutbyte i vattenytan" och fann en hel del samstämmiga uppgifter på citatet ovan, även med källkritik så är det svårt att tro att det inte skulle vara på det viset.
#20 - 12 december 2018 10:14
[QUOTE=Tobbe R;n2396031]Negativ energi är en lösning på den speciella relativitetsteorin som ledde till upptäckten av antimateria. Den går inte att slösa bort.

Tobbe[/QUOTE]

;)
#21 - 12 december 2018 10:15
[QUOTE=Inger H;n2396028]

Jag tycker att din fråga är otrevlig, så tänker inte slösa en massa negativ energi på att svara.

//Inger[/QUOTE]

;)
#22 - 12 december 2018 12:21
[QUOTE=Björn J.;n2396056]

Det finns väl få husdjurshobbies som är så belastade av faktoider som akvarismen.
berättar man halvsanningar, missuppfattningar och annat tillräckligt många gånger så skapar man en pseudosanning.

Detta forum har ju en artikelsamling, och i artikeln angående "Olika slag av filtrering"
https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=174 kan man läsa följande:

"En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

Nu skall man ju ge källhänvisningar, men jag har dessvärre glömt bort vem det var som var och föreläste för GAF för rätt många år sedan angående vattenkemi och närrelaterade parametrar.
Det jag då minns angående luftbubblor var att bubblorna skulle vara så väldigt små så att dom var i atomnivå för att de skulle kunna ta sig in i vattenmolekylen för att kunna syresätta densamma.
I extremfallet blir det då oxonium H3O, istället för diväteoxid, H2O och vi är ute ur akvaristiken och inne i kemin... så glöm det.

Alltså "vädra vattenytan" det är där gasutbytet sker, i akvarium, i havet, i floder, älvar, åar, sjöar, dock mindre bra i stillastående gölar, hällekar och branddammar, även om det sker gasutbyte i stillastående vattenytor också, men det blir bättre då ytan rörs om. Marinbiologerna brukar säga att havets ytvatten är syrerikare efter en storm, svårt att tvivla på det.
Det finns ju också en anledning att "gulfiskskålen" förbjöds, vattenytan var för liten i relation till skålens volym.

Sedan finns det ju en och annan faktoid och allmän missuppfattning eller konspiration på Youtube också, vet inte hur många av er som sett det numera raderade klippet med den trepuckliga kamelen? Eller alla "äkta" filmer med spöken, monster, UFO´s och annat paranormalt (för att nu nämna några exempel).

Jag brukar retas med en av detta formus grundare och administratörer, och säga att man skall vara "Kjellkritisk" men var ordentligt källkritisk till alla "sanningar" man stöter på internet!
Jag googlade för övrigt på frasen "gasutbyte i vattenytan" och fann en hel del samstämmiga uppgifter på citatet ovan, även med källkritik så är det svårt att tro att det inte skulle vara på det viset.
[/QUOTE]

Googla inte, skaffa dig en relevant utbildning istället. Om du inte förstår länken jag skickade kan du läsa bild 42 och 43 som sammanfattar hur gastransporten ser ut. Dokumentet, eller snarare utbildningsmaterialet, tittar på gasutväxlingen från en teknisk/vetenskaplig synvinkel. Syresättning av vatten är inte akvaristik, det är fysik.
Tobbe
#23 - 12 december 2018 15:04
[QUOTE=Tobbe R;n2396059]

Googla inte, skaffa dig en relevant utbildning istället. Om du inte förstår länken jag skickade kan du läsa bild 42 och 43 som sammanfattar hur gastransporten ser ut. Dokumentet, eller snarare utbildningsmaterialet, tittar på gasutväxlingen från en teknisk/vetenskaplig synvinkel. Syresättning av vatten är inte akvaristik, det är fysik.
Tobbe[/QUOTE]

Det är flaggat!
#24 - 13 december 2018 09:17
Det är inte ofta jag är inne i på Zoopet längre och det är många med mig,nu verkar det vara Facebooknivå .
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 13 december 2018 10:30
Kommer ihåg att Lasse Forsberg en gång för 100 år sen (nästan i alla fall) mätte syrehalten på vatten där olika pumpar tillsatte bubblor i vattnet för att se vad dessa hade för verkan. I alla tester (med ett undantag) så hade de olika bubblorna enbart en estetisk funktion (syrehalten ökade inte alls, eller minimalt). Undantaget då var faktiskt bubblorna som kom från Eheims kraftpaket som faktiskt ökade syrehalten på vattnet (inte jättemycket, men ändå en del). Varför just den och inte de andra gjorde det är en gåta.

#26 - 13 december 2018 13:28
Men testade han då också luftpump men luftsten? För jag upplever det extremt effektivt, nu har jag ju ingen mätare för att kolla detta, men fiskarnas reaktion talar för det.... Ska ju tillägga att luftstenen har genererat en kraftig ytrörelse! Luftstenen skapar också en effektiv rörelse i vattenkolumnen, den drar vattnet från botten och upp till ytan.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 13 december 2018 13:48
[QUOTE=åheim;n2396089]Men testade han då också luftpump men luftsten? För jag upplever det extremt effektivt, nu har jag ju ingen mätare för att kolla detta, men fiskarnas reaktion talar för det.... Ska ju tillägga att luftstenen har genererat en kraftig ytrörelse! Luftstenen skapar också en effektiv rörelse i vattenkolumnen, den drar vattnet från botten och upp till ytan.[/QUOTE]
Jag minns inte om han då också testade en luftpump med "syresten". Som du säger sätter den ju också vattenytan i rörelse så ur den synpunkten borde den ju också syresätta vattnet - vad jag mer har emot det är att detta med bubblor i akvariet är fult (men smaken är som sagt delad ;)), men det finns ju dom som gillar döskallar och slott i akvarium så varför inte bubblor.

Just vad gäller luftpump och "syresten" så minns jag dock en annan mätning som genomfördes under ett föredrag som hölls av Claus Christensen, då VD på Tropica Aquarium Plants (världens största akvarieväxtodlingsföretag), som visade hur detta system oerhört snabbt drev ut CO2 ur akvariet och i bästa Sverker Olofssons-anda utnämnde han setet med luftpumpen med sten och slang till "växternas fiende nummer 1" och slängde hela setet i soptunnan.

#28 - 13 december 2018 15:10
Haha.. Ja det är kanske just det att luftsten driver ut Co2 så effektivt som gjort att fisken levt upp när jag kört detta! För fisken är det ju jättebra att Co2 försvinner men som sagt dåligt för växter. Jag har väl inte märkt så stor negativ effekt på växterna, men jag har enkla växter! Nåt som däremot snabbt verkade negativt på växterna var droppfilter för då bleknade dem och drog sig tillbaka rejält.
Bubblor tycker jag definitivt inte om att se i ett akvarie men just luftsten sprider inte ut dem i hela akvariet och har man sen ett stigarrör så kan man undvika att se dem helt! Med bubbelmunstycke på en filterpump så sprids dem däremot i hela karet och det är ingen vacker syn.
#29 - 13 december 2018 16:10
Åbo Akademi, Laboratoriet för akvatisk patobiologi:

Syrebrist

Fiskar som lider av syrebrist får ofta en ljusare färg och andningsfrekvensen är hög. De stiger upp till ytan och snappar efter luft. I odlingar samlas fiskarna ofta vid vattenintaget.
Fisk som dött i syrebrist har vanligen uppspärrade gällock och öppen mun samtidigt som gälarna är bleka.
Syrebrist kan avhjälpas genom luftning, syresättning med syrgas eller ökat vattenutbyte.

Koldioxid, CO2

Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

Tobbe
#30 - 13 december 2018 16:50
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2396090]
Jag minns inte om han då också testade en luftpump med "syresten". Som du säger sätter den ju också vattenytan i rörelse så ur den synpunkten borde den ju också syresätta vattnet - vad jag mer har emot det är att detta med bubblor i akvariet är fult (men smaken är som sagt delad ;)), men det finns ju dom som gillar döskallar och slott i akvarium så varför inte bubblor.

Just vad gäller luftpump och "syresten" så minns jag dock en annan mätning som genomfördes under ett föredrag som hölls av Claus Christensen, då VD på Tropica Aquarium Plants (världens största akvarieväxtodlingsföretag), som visade hur detta system oerhört snabbt drev ut CO2 ur akvariet och i bästa Sverker Olofssons-anda utnämnde han setet med luftpumpen med sten och slang till "växternas fiende nummer 1" och slängde hela setet i soptunnan.

[/QUOTE]

Jag tror faktiskt vi var på samma föredrag, minns också den soptunnan, måhända hade Claus slängt luftpumpar i den fler gånger.

Bra att du rätar upp diskussionen.
Men jag dristar mig ändå till att lägga in följande citat från en "rätt så känd" vetenskapsman, en fysiker. [LEFT][SIZE=14px]"Endast två saker är oändliga, universum och mänsklighetens dumhet, och jag är inte säker på den tidigare."[/SIZE][/LEFT]
[LEFT][SIZE=14px]Albert Einstein[/SIZE][/LEFT]
#31 - 13 december 2018 17:05
Autentiska SA-biotoper, inte så mycket CO2 som krävs här.:

&t=557s" target="_blank">
&t=557s

" target="_blank">

Så kallade SA-biotoper med många akvatiska växter är vackra men inte så autentiska, man får kanske välja om växter eller fiskar ska må bra:

Tobbe
#32 - 13 december 2018 20:25
Jag älskar akvarier som efterliknar dessa biotoper och detta är det närmaste jag lyckats komma
" target="_blank">

Dock svårt att bibehålla när man har effektiv filtrering och byter vatten.... iofs kunde man ju köra med grov keramisk media bara för att behålla lite partiklar.
#33 - 13 december 2018 20:44
Samtidigt kan man tänka på att ett hightec växtakvarium med tillförsel av CO2 och växtnäring oftast ger ett vatten t.o.m. mättat på syre. Ett akvarium utan växter eller växter med dålig eller ingen tillväxt kräver absolut mer av ytvattenrörelse för syresättning. Men under mina år med akvarier av olika slag har jag ifs. aldrig märkt att syrebrist skulle vara ett problem. Skulle problem uppstå kopplade till syrebrist i ett normalt utformat och välskött akvarium har man nog tryckt i på tok för mycket fisk, alternativt för stora fiskar i för liten vattenvolym. Något som däremot saknats i akvarierna med växter är det just CO2 snarare än syre, för att skapa en bra miljö för både fiskar och växter. För lite CO2 produceras av fiskarna och som konsekvens för lite syre från växterna, så en balans CO2/O2 är väl det man kanske eftersträvar.
#34 - 13 december 2018 21:01
[QUOTE=åheim;n2396126]Jag älskar akvarier som efterliknar dessa biotoper och detta är det närmaste jag lyckats komma
" target="_blank">

Dock svårt att bibehålla när man har effektiv filtrering och byter vatten.... iofs kunde man ju köra med grov keramisk media bara för att behålla lite partiklar.[/QUOTE]

Exakt i min smak, det är naturligtvis en illusion att man kan göra något som liknar den naturliga miljön men man kan göra så bra som möjligt.

Tobbe
#35 - 14 december 2018 08:04
[QUOTE=Sleaper;n2396130]Samtidigt kan man tänka på att ett hightec växtakvarium med tillförsel av CO2 och växtnäring oftast ger ett vatten t.o.m. mättat på syre. Ett akvarium utan växter eller växter med dålig eller ingen tillväxt kräver absolut mer av ytvattenrörelse för syresättning. Men under mina år med akvarier av olika slag har jag ifs. aldrig märkt att syrebrist skulle vara ett problem. Skulle problem uppstå kopplade till syrebrist i ett normalt utformat och välskött akvarium har man nog tryckt i på tok för mycket fisk, alternativt för stora fiskar i för liten vattenvolym. Något som däremot saknats i akvarierna med växter är det just CO2 snarare än syre, för att skapa en bra miljö för både fiskar och växter. För lite CO2 produceras av fiskarna och som konsekvens för lite syre från växterna, så en balans CO2/O2 är väl det man kanske eftersträvar.[/QUOTE]

Jag tror som många andra att syresättning normalt inte är ett problem. Vid mycket hög temperatur minskar syrehalten och det blev tydligt för många denna sommar. För min egen del var jag iväg tre veckor på semester och under denna tid fick jag ett strömavbrott i halva huset, en dumt placerad jordfelsbrytare men sådana är bestämmelserna. Två Malawi-kar blev utan pump och filtrering i kanske en vecka. Katastrof? Inte riktigt, några fiskar försvann men de flesta klarade sig trots en spegelblank vattenyta och inga växter. Syresättning kräver ingen rörelse i vattenytan men den blir effektivare pga att ytan ökar när det blir vågor plus att cirkulationen fördelar det syrerika vattnet bättre.
Tobbe
#36 - 14 december 2018 08:55
Även om man tillsätter CO2 så är det en fördel med ytrörelse, men kanske framför allt god cirkulation på vattnet i akvariet. Allt för att kunna tillföra mer CO2 och få en jämnare fördelning i hela akvariet. Så god ytrörelse är vettigt i de flesta akvarier kan jag tänka mig, om inte annat för att motverka biofilm etc. Sen kan man ju också tänka på att det inte finns något motsattsförhållande mellan CO2 och O2, man kan alltså ha hög andel av båda i ett akvarium samtidigt. Men i övermått är bägge gaserna skadliga.
#37 - 14 december 2018 09:55
[QUOTE=Sleaper;n2396147]Även om man tillsätter CO2 så är det en fördel med ytrörelse, men kanske framför allt god cirkulation på vattnet i akvariet. Allt för att kunna tillföra mer CO2 och få en jämnare fördelning i hela akvariet. Så god ytrörelse är vettigt i de flesta akvarier kan jag tänka mig, om inte annat för att motverka biofilm etc. Sen kan man ju också tänka på att det inte finns något motsattsförhållande mellan CO2 och O2, man kan alltså ha hög andel av båda i ett akvarium samtidigt. Men i övermått är bägge gaserna skadliga.[/QUOTE]

För att få skadliga effekter av syrehalten måste man sätta systemet under tryck så det stämmer inte. Observera att jag inte motsätter mig cirkulation eller rörelse i ytan, men jag anser att man ska försöka förstå principen för hur det fungerar. Som jag skrivit tidigare, det finns en massa "sanningar" inom akvaristiken som ingen vet ursprunget till men som upprepats så ofta att alla tror på dem.
Vad gäller koldioxidhalten är den konstlat förhöjd i ett hightech akvarium och halten är inte stabil. Bubblor kan nog driva ut lite CO2 men det gör också kraftig ytrörelse, det är precis samma system, dvs yta mellan luft och vatten.

Tobbe
#38 - 14 december 2018 11:30
Jo, att lösa tillräckligt mycket syre i vatten för att uppnå skadliga nivåer låter sig nog inte göras. Dock stämmer det att båda gaserna är giftiga. CO2-halten liksom syrehalten i ett välbelyst växtakvarium kan man kanske betrakta som "konstlat förhöjd". Samtidigt är nog generellt halten av CO2 högre i många vattendrag varifrån många akvariefiskar och växter kommer ifrån, jämfört med förhållandet i ett traditionellt akvarium.
#39 - 14 december 2018 14:05
[QUOTE=Sleaper;n2396149]. Samtidigt är nog generellt halten av CO2 högre i många vattendrag varifrån många akvariefiskar och växter kommer ifrån, jämfört med förhållandet i ett traditionellt akvarium.[/QUOTE]

Ytterligare ett påstående som måste diskuterats, det kan vara så eller så är det inte så. Inte tillstymmelse till argument varför halten skulle vara högre i naturen. Var kommer koldioxiden i vattnet ifrån? Från luften eller hur + som "avfall" från varelser som andas syre. Är då koldioxiden i luften högre i naturliga omgivningar jämfört med ett hem? Inte självklart alls. Är den andande biomassan per liter större i ett naturligt vatten? Inte heller självklart. Att det krävs co2-tillskott i s.k. hightech-akvarier är snarare för att det finns mycket lite natur som liknar ett sådant akvarium. Ett slags stereoider för växterna helt enkelt.

Tobbe
#40 - 15 december 2018 09:07
Påståendet att CO2 är lägre i ett akvarium (utan tillsats av CO2 naturligtvis) grundar jag på vad man kan läsa i boken "The Optimum Aquarium" skriven av Kaspar Horst/Horst E Kipper. Författarna har gjort mätningar i naturen osv. Eftersom växterna till stor del består av kol är detta ett av dom viktigaste näringsämnena för tillväxt och kanske inte någon "steroid" direkt. I ett akvarium med växter och belysning förbrukas CO2 snabbt vilket man kan konstatera genom att mäta pH morgon och kväll. T.ex kan i ett välbelyst akvarium pH lätt hamna på 8-9pH i slutet av belysningsperioden. I naturen däremot tillförs CO2 och andra näringsämnen konstant. Även ett "stort akvarium" har ju en väldigt begränsad vattenmängd och brist på näringsämnen etc. kan lätt uppstå, om man inte på nått sätt tillför detta.
#41 - 15 december 2018 13:23
Det beror självfallet på hur mycket som förbrukas. Det skrev jag också, motsvarigheten till ett växtakvarium finns nog inte i naturen. Mängden växter per vattenvolym är mycket större i ett växtakvarium. I ett akvarium utan växter är CO2-halten antagligen högre eftersom där inte finns några stora förbrukare. Jämnar dock ut sig mot mängden i luften automatiskt, vilket också sker mot underskottet i ett växtakvarium men tillväxten blir mindre då förbrukningen kanske överstiger vad som hinner ersättas via luften. Jag tror, utan att ha mätt det, att i ett hightech akvarium ligger CO2-nivån genom tillförsel något högre än vad som annars skulle vara normalt med hänsyn till atmosfären och detta ger en kraftig,och delvis onaturlig, tillväxt.
Tobbe
#42 - 15 december 2018 15:50
I ett akvarium utan växter sker ju ingen fotosyntes så förbrukning av CO2 obefintlig och produktion av syre genom fotosyntes likaså. I ett hightec akvarium med önskan om friska växter och minimalt med alger så gäller det att balansera ljus och näring och inte få brist på något av detta. Brist på just CO2 i ett växtakvarium är speciellt olyckligt eftersom det också skickar pH "genom taket" vilket oftast gynnar olika alger.
#43 - 15 december 2018 17:57
Intressant att det anses att luftbubblor inte tillför något syre alls samtidigt som de anses vara så effektiva med att vädra ut CO2.
Skulle gasutbytet vara större mot luft än vatten?
Då skulle det bli mindre O2 i karet också om man kör med bubblor?
Eller bubblorna ser skillnad på O2 och CO2?
#44 - 16 december 2018 15:42
[QUOTE=flygrc;n2396212]Intressant att det anses att luftbubblor inte tillför något syre alls samtidigt som de anses vara så effektiva med att vädra ut CO2.
Skulle gasutbytet vara större mot luft än vatten?
Då skulle det bli mindre O2 i karet också om man kör med bubblor?
Eller bubblorna ser skillnad på O2 och CO2?[/QUOTE]

Kan tänka mig att det fungerar lika både för O2 och CO2. Eftersom nivåerna av gaserna i akvariets vatten strävar efter utjämning med omgivande luft. T.ex. kan man tänka sig att högre nivåer av syre som kan uppstå i ett hightec-akvarium vädras ut lika effektivt som CO2 med hjälp av en luftsten.

Annons