[QUOTE=Björn J.;n2396056]
Det finns väl få husdjurshobbies som är så belastade av faktoider som akvarismen.
berättar man halvsanningar, missuppfattningar och annat tillräckligt många gånger så skapar man en pseudosanning.
Detta forum har ju en artikelsamling, och i artikeln angående "Olika slag av filtrering"
https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=174 kan man läsa följande:
"En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."
Nu skall man ju ge källhänvisningar, men jag har dessvärre glömt bort vem det var som var och föreläste för GAF för rätt många år sedan angående vattenkemi och närrelaterade parametrar.
Det jag då minns angående luftbubblor var att bubblorna skulle vara så väldigt små så att dom var i atomnivå för att de skulle kunna ta sig in i vattenmolekylen för att kunna syresätta densamma.
I extremfallet blir det då oxonium H3O, istället för
diväteoxid, H2O och vi är ute ur akvaristiken och inne i kemin... så glöm det.
Alltså
"vädra vattenytan" det är där gasutbytet sker, i akvarium, i havet, i floder, älvar, åar, sjöar, dock mindre bra i stillastående gölar, hällekar och branddammar, även om det sker gasutbyte i stillastående vattenytor också, men det blir bättre då ytan rörs om. Marinbiologerna brukar säga att havets ytvatten är syrerikare efter en storm, svårt att tvivla på det.
Det finns ju också en anledning att "gulfiskskålen" förbjöds, vattenytan var för liten i relation till skålens volym.
Sedan finns det ju en och annan faktoid och allmän missuppfattning eller konspiration på Youtube också, vet inte hur många av er som sett det numera raderade klippet med den trepuckliga kamelen? Eller alla "äkta" filmer med spöken, monster, UFO´s och annat paranormalt (för att nu nämna några exempel).
Jag brukar retas med en av detta formus grundare och administratörer, och säga att man skall vara "Kjellkritisk" men var ordentligt källkritisk till alla "sanningar" man stöter på internet!
Jag googlade för övrigt på frasen "gasutbyte i vattenytan" och fann en hel del samstämmiga uppgifter på citatet ovan, även med källkritik så är det svårt att tro att det inte skulle vara på det viset.
[/QUOTE]
Googla inte, skaffa dig en relevant utbildning istället. Om du inte förstår länken jag skickade kan du läsa bild 42 och 43 som sammanfattar hur gastransporten ser ut. Dokumentet, eller snarare utbildningsmaterialet, tittar på gasutväxlingen från en teknisk/vetenskaplig synvinkel. Syresättning av vatten är inte akvaristik, det är fysik.
Tobbe