Ytbehandla trä?

#1 - 3 september 2006 21:25
Har funderat endel på hur man ska ytbehandla trä som man har till t.ex akvarieställning, förvaring av akvarieprylar mm.

Som jag ser det så ska jag ha en olja, för målat/lackat skadas lätt och det medför att fukten kryper under färgen, så en olja har jag tänkt men frågan är vilken då den ska vara ogiftig/ej smeta.

Vet att man ibland behandlar trä med parafinolja, men detta är ju en petroliumprodukt, så det måste vara olämpligt och dålig hållbarhet

Så ett förslag jag har fått är linolja, där kokt sådan tydligen ska torka in bättre, den råpressade ska enligt uppgifter vara kladdigare längre tid.

Normalt så späder man linolja med lacknafta för att öka inträngningen, men i detta fallet så bör man inte använda lacknafta då detta är en petroliumprodukt, så vad kan man späda linoljan med?
(balsam)Terpentin?
Alcohol (rödsprit)?

Vad finns det mer för bra alternativ?

Någon vax sort kanske?

Tacksam för tips.

//Calle
#2 - 4 september 2006 13:08
Varför skulle inte "vanlig" olja man använder till möbler träbänkar osv fungera?
Bilagor:
#3 - 4 september 2006 13:31
Farsan har balsamterpentin när han använder linolja till båten och annan inredning.
Annars skulle jag med använda möbelolja, då du ändå torkar bort det överflödiga som trät inte suger åt sig.
#4 - 5 september 2006 10:49
Tack för svaren.

Efter diverse vinklingar på detta och prat med färghandlare så valde jag att använda en vattenbaserad parkettlack som jag hade ståendes, dels för att den verkligen är tålig och att man inte behöver göra om behandlingen vilket är fallet när man använder sig av en olja.

Har lagt på 3 lager, samma som jag la på golvet för 14 år sedan.

Linolja ska alltid lukta enligt uppgifter.
Parafinolja som finns i livsmedelskvalité kräver en nu behandling 1-2 gånger /år.

//Calle
#5 - 5 september 2006 12:20
Var försiktig bara så att det inte blir vatten ståendes för länge på de lackade ytorna, då det blir vitaktigt där.
#6 - 5 oktober 2006 11:31
Jag har alltid kört med rå-linolja och balsamterpentin, då de tillsammans bildar hartz i träet....en 50/50 blandning.
Visst luktar det, men ack så gott..:)

Annons