Ytavrinning - installation

#1 - 11 oktober 2009 14:12
Har blivit drabbad av en envis hinna av grönalger, som nog beror på frysfoder. Har kämpat länge med den genom försöka sätta fart på växterna, så att de tar näringen istället, men jag tror att främst fettet från frysfodret gör att allt stannar kvar på ytan och blir mumma för alger och annat där.
Så jag köpte en ytskummare (eller ytfilter, ytavrinningsgrunka eller vad man nu skall kalla den). Den är framtagen av AquaClear, förmodligen i samarbete med Fluval, eftersom den är avpassad för deras filter.
Tyvärr hade jag inga sådana filter, så istället fick jag modda ett annat. Och här är beskrivningen av hur jag gjorde. Tänkte jag skulle skriva en sådan, eftersom nog en hel del funderar på just en sådan här grunka. :)

Bild 1 och Bild 2 är förpackningen med instruktioner för installation på baksidan. Som synes tycker de att man skall koppla grunkan till ett Fluval ryggsäcksfilter, som jag inte har.
Bild 3 är vad som fanns i förpackningen. Den glasklara delen är den del som flyter på vattenytan, den svarta stora är hållaren med slang och en stav som man kan skruva på för att ställa in hur mycket vatten som skall komma uppifrån och nedifrån - det finns intag även i bottnen vilket gör att man kan reglera flödet. Sedan fanns även två lösa adapters.
Det filter jag hade ses på bild 4, ett AquaEl Fan 3.
Problemet var att koppla ytavrinningen till filtret, och den slang som går från det. Slangen var ganska kort, vilket gjorde att jag inte kunde koppla den till bottnen på filtret, vilket jag tänkte först. Så det fick bli från sidan, se bild 5.
Problemet var att filtrets vanliga intag fanns kvar, och de hade gjort att bara lite vatten hade kommit från ytan (bild 6). Så jag fick täcka igen dem med lite överblivna liggunderlagsbitar, som jag petade i med en pincett (bild 7). Hur det sedan såg ut ses på bild 8.
Nästa problem var att ansluta slangen till filtret. Jag borrade därför upp ett hål, som jag sedan utvidgade genom att rotera med borren runt mot kanterna med, så att det blev så stort att en av adaptrarna kunde petas in i det (bild 9). Sedan kunde allt kopplas ihop (bild 10).
Sedan var det att sätta i hela paketet, vilket gick med lite bök. Man får joxa lite med glasflottören - mängden luft under den skall vara så stor att den flyter, men samtidigt ligger så djupt att vatten rinner in i gliporna (bild 11).

Den ser ut att fungera väldigt bra, men vi får se vad som händer med algerna på ytan. :)
#2 - 11 oktober 2009 15:05
Återkom med resultatet av detta spännande hemmabygge sen :D
#3 - 11 oktober 2009 16:17
Fluvals ytinsug är väldigt bra, men ett problem är att det bara passar till fluvals filter. Ska bli väldigt intressant att höra om ditt bygge fungerar.
#4 - 12 oktober 2009 09:23
Stiligt!

Själv har jag tänkt skaffa samma ytavrinning vid flera tillfällen, men i slutändan har jag märkt att lyft via venturin på innerfiltret löser alla minna ythinneproblem.
#5 - 18 oktober 2009 09:28
En veckas körning, och ingen hinna syns trots matning med frysfoder. Det fungerar hur bra som helst! :D

Heeke: Du menar att du sätter på luftbubblandet? Jag körde också med det, men jag misstänker att det drar ut en hel del koldioxid. :/
Bilagor:
#6 - 18 oktober 2009 10:20
Klockrent ju.......sen jag började med oxmix igen i 720 karet så har en sån läbbig proteinhinna kommit smygande nu.
Vill inte stoppa ner ett jäkla bubblande från en luftsten i karet heller.
Bilagor:
#7 - 19 oktober 2009 14:03
Då rekommenderar jag den här grunkan. Lite jox med att sätta i den, men det var det värt. Den är inte skitdyr, heller. :)
#8 - 20 oktober 2009 13:53
Jens A. skrev:
En veckas körning, och ingen hinna syns trots matning med frysfoder. Det fungerar hur bra som helst! :D



Heeke: Du menar att du sätter på luftbubblandet? Jag körde också med det, men jag misstänker att det drar ut en hel del koldioxid. :/


det där med CO2 och luftbubblor har väl diskuterats flitigt och det enda tillfälle bubblorna skulle dra ur co2 var när halten i luften va lägre än i vattnet, kommer inte ihåg några tal men för normala akvarister utan enorma co2 tillförsel va det nog obetydlig påverkan, kan du kolla vad du har för halt och jämföra med mängden co2 i luften så vet du om det finns anledning att inte köra med lite bubbel :)
#9 - 20 oktober 2009 13:54
om inte annat så för ju bubblandet en massa oväsen så alla alternativ är bra ;)
#10 - 20 oktober 2009 14:53
Fuzzop skrev:
det där med CO2 och luftbubblor har väl diskuterats flitigt och det enda tillfälle bubblorna skulle dra ur co2 var när halten i luften va lägre än i vattnet, kommer inte ihåg några tal men för normala akvarister utan enorma co2 tillförsel va det nog obetydlig påverkan, kan du kolla vad du har för halt och jämföra med mängden co2 i luften så vet du om det finns anledning att inte köra med lite bubbel :)


Det är normalläget i pH:n under 7,5 att det är mer koldioxid i karet än vad jämnvikt mellan vatten och luft säger det skall vara. Kör man inte tillsats av koldioxid så är det bra att behålla så mycket koldioxid som möjligt i karet. En luftning driver i normalfallet ut koldioxid upp i luften. Finns undantag men då måste man upp i pH över 8,3 normalt

MVH Lasse
#11 - 20 oktober 2009 20:25
för att citera kth's läromaterial: Rent, naturligt vatten har ett pH värde på 5,6 på grund av den koldioxid som finns i atmosfären. (Detta är att jämföra med rent, destillerat vatten som, per definition, har ett pH värde på 7,0).

allså borde du om ph ligger under 5,6 kunna lufta ur co2? som jag kan se det driver du annars bara ner mer co2 i vattnet med bubblorna, eller är naturligt vatten saltvatten? saltvatten binder ju högre halter co2, jag blir bara mer förvirrad...
#12 - 20 oktober 2009 21:39
Med "rent naturligt vatten" avses absolut rent H20 (dvs samma som destillerat vatten). Det har pH 7 mest teoretiskt, t.ex. om du framställer det destillerade vattnet i en kvävgasatmosfär.

I verkligheten kommer vattnet att ta upp koldioxid ur luften, och eftersom alkaliniteten ("KH") på absolut rent vatten är noll, kommer pH att falla tills vattnet uppnår jämvikt med atmosfären, vilket i en ideal atmosfär utan andra föroreningar händer vid pH 5.6.

Om du tar ett sånt här absolut rent vatten och bubblar luft (som ju är en gasblandning med lite koldioxid i) igenom, kommer det alltså att sträva mot pH 5.6 - är pH lägre än så så stiger det, är pH högre än så så sjunker det.
Bubblar man istället ren koldioxid genom det absolut rena vattnet kan man driva ned pH ända till 3.6.

Vattnet i karet är sannolikt inte absolut rent vatten, utan har antagligen en alkalinitet <> 0, och jämvikts-pH är antagligen inte 5.6, utan sannolikt högre.
T.ex., har man kalksten i karet kommer pH empiriskt att bli 7.5, pga att kalkstenen fungerar som en karbonatbuffert och håller upp alkaliniteten.
#13 - 20 oktober 2009 22:37
...åsså blandar vi in lite biologi också, bara för att få soppan att tjockna till här. Har vi några partikelfysiker här så är de också välkomna att deltaga i diskussionen! :D

Fett är ju protein, vilket, om det bara kommer ner till filtret, bakteriebums. Bakterier förbrukar syre vid förbränningen av fettet, vilket resulterar i -Koldioxid!

;)
Bilagor:
#14 - 21 oktober 2009 05:28
Azur skrev:
Med "rent naturligt vatten" avses absolut rent H20 (dvs samma som destillerat vatten). Det har pH 7 mest teoretiskt, t.ex. om du framställer det destillerade vattnet i en kvävgasatmosfär.



I verkligheten kommer vattnet att ta upp koldioxid ur luften, och eftersom alkaliniteten ("KH") på absolut rent vatten är noll, kommer pH att falla tills vattnet uppnår jämvikt med atmosfären, vilket i en ideal atmosfär utan andra föroreningar händer vid pH 5.6.



Om du tar ett sånt här absolut rent vatten och bubblar luft (som ju är en gasblandning med lite koldioxid i) igenom, kommer det alltså att sträva mot pH 5.6 - är pH lägre än så så stiger det, är pH högre än så så sjunker det.

Bubblar man istället ren koldioxid genom det absolut rena vattnet kan man driva ned pH ända till 3.6.



Vattnet i karet är sannolikt inte absolut rent vatten, utan har antagligen en alkalinitet <> 0, och jämvikts-pH är antagligen inte 5.6, utan sannolikt högre.

T.ex., har man kalksten i karet kommer pH empiriskt att bli 7.5, pga att kalkstenen fungerar som en karbonatbuffert och håller upp alkaliniteten.


ok men det låter ganska logiskt, då är frågan egentligen vilket KH man kan ha innan man kommer upp i ett jämviktsläge där man driver ur CO2 med bubblor? man får väl räkna på ett gasat kar där man ligger i närheten av vad fiskarna överlever men även ett utan tillsats, för dom som bor i områden med väldigt mjukt vatten kanske det då stämmer att bubblorna inte är skadliga medans nån med hårt vatten kraftigt vädrar ur sin co2?
#15 - 21 oktober 2009 09:07
Du måste låsa minst en variabel. Det finns tabeller över koldioxidkoncentration plottad mot pH och alkalinitet på nätet.

KH är viktig för det är ett mått på hur starkt vattnet "spjärnar emot" koldioxidens pH-sänkande. Hög KH gör det svårt att få ner pH, och för att lyckas kan man behöva använda så mycket koldioxid att fisken kvävs. Låg KH gör det lätt att få ner pH men ger också mindre koldioxid löst i vattnet vid det givna pH't.

De flesta växtakvarister använder en tumregel att försöka hålla pH vid 6.5 (lägre pH = högre mängd koldioxid är löst i vattnet och tillgängligt för växter, men pH under 6.5 kan skada många fiskar). De håller pH konstant genom att se till att alkaliniteten (KH) är låg men inte noll, ofta siktar de mot cirka 4 dKH, och genom att reglera hur mycket koldioxid de bubblar genom vattnet (mer koldioxid = lägre pH).
#16 - 21 oktober 2009 09:07
Oavsett urluftning av CO2 eller pH så tycker jag mig faktiskt se en ökad tillväxt.
Troligtvis pga högre syrehalter i karet. Mer om detta i denna PS tråd: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8670&postdays=0&postorder=asc&start=0
Ljudet är inte så farligt faktiskt (kör med en lite justerings/strypningsskruv i änden på slangen), mina mekaniska timers låter mer.
#17 - 21 oktober 2009 13:02
Azur du får gärna länka till en sån tabell, annars har väl stor del av landet mjukt vatten? KH 1-3 räknas väl som mjukt?
#18 - 2 mars 2010 13:11
Uppdatering:

För att återvända till ytavrinningen, så har jag nu fått modda lite till. Den runda hållaren jag satte på insidan av filterkammaren gjorde att filtret grodde igen just där.

Nu har jag gjort om hållaren genom att klippa av delar av den så att vatten kan strömma kring hela filtermassan. Hållaren på insidan ser nu ut litegrann som toppen på ett schackspelstorn.











Annons