Har köpt ett 960 l kar och tänkte bottenborra det för ytavrinning och returpumpning. Det ska vara sötvatten och med pumpkapacitet på ca 5000 l/h.
Någon som har erfarenhet av vilken diameter på genomföringen som är lämplig?
Tackar
Det fungerar ju på trycksidan (returen till karet), fast jag tror inte man ska ha så höga flödeshastigheter som i industrin. Ytavrinningen är nog mer på erfarenhet.
Har blivit rådd att inte ta för litet hål och genomföring på 50/63 mm är rekommenderad. Låter stort för mig, men det kanske behövs.
jag kommer köra dubbla 32mm rör på mitt nya akvarium(980liter).. men ja tänkte bara köra 2000-2500 liter genom sumpen. blir ett lite minskning när böjar och filtermatrial kommer i. men att köra dubbla 32mm rör är nog lite i de överesta laget.. men det blir nog bra
Tack Jaxxen, nu känner jag mig riktigt dum i huvudet. Ingen som faktiskt har lust att göra ett utförligt räkne exempel, så man fattar hur det ska räknas, för att konstatera om ett 50mm's rör är grovt nog för 5000L/h ?
Tyvärr är det ju även så att självfallets höjd påverkar kapaciteten, men man får ju ett riktmärke i alla fall.
B!
på saltvattensguiden finns det mycket att läsa och lära.. men ja hittade dock inget om flödet när ja sökte lite snabbt. (kanske sökte på fel ord) men här är lite
jag är helt novis när det gäller det här Men jag har hört en del som fått problem med att det sörplar från avrinningsröret pga att det har varit för liten dimension så jag tror det är bra om man tar till ganska grova rör typ 50-70mm
För att få igenom 5000 l/h verkar det som om man måste ha 30-35 mm rör och hål i genomförningen så man inte får någon strypning där. Då har jag tittat på ca 1 m/s för att inte få ett för högt tryckfall.