Ytavrinning

#1 - 7 december 2007 12:39
Hallå!
Vad tror ni om Juwels innerfilter som ytavrinningsbox.
Täppa för alla vattenintag utom det översta gallret, sedan sätta insuget till pumpen i boxen och till Fluval 305 i filtret. För att få bort hinnan på ytan.
Tror ni det funkar?
Har någon testat detta?
#2 - 7 december 2007 14:23
Har inte sett Juwels innterfilter, men teoretiskt sett bör det funka utifrån dina beskrivningar. Enda skillnaden från mitt (Mollyhotell) är att du kommer köra ytterfilter.

Mvh Thomas
#3 - 7 december 2007 15:13
[ATTACH]9170[/ATTACH]

ser ut så här. Innerfiltret.
#4 - 7 december 2007 15:14
Limmat ihop några hål med två kommponents epoxylim, funkar detta när det är härdat i karet utan att det läcker ut gifter.
#5 - 7 december 2007 15:16
havre skrev:
Har inte sett Juwels innterfilter, men teoretiskt sett bör det funka utifrån dina beskrivningar. Enda skillnaden från mitt (Mollyhotell) är att du kommer köra ytterfilter.

Mvh Thomas

Kör ytterfilter med aktivt kol samt fosfatremover som byts 1 gång i månaden.
Så ytterfiltret får ta vattnet i ytavrinnaren.
#6 - 7 december 2007 19:51
jag tror faktiskt inte det kommer att funka som du vill! filterbehållare eller ej så finns det inget insug som suger upp hinnan... Men om du lyckas få vattennivån lägre i kammaren så att vattnet faller över kanten in i kammaren så kommer det funka men jag vet inte hur man ska lyckas med det utan att ha en sump som det kan rinna ner i och sen pumpas upp och fylla upp till kammarnivån?
#7 - 7 december 2007 20:33
Tack!
Lite funderingar jag hade. Det skulle då vara boxen för att dölja en innerskummare i karet. Kör vidare med min ytterskummare och rejäl ytrörelse. Har ju tyvärr ingen sump.
#8 - 7 december 2007 21:43
låt inte mina teorier stoppa dig utan prova dina ideer:) ibland så funkar sånt man aldrig trodde från början:D
#9 - 7 december 2007 22:01
Jag tror det fungerar utmärkt så jag tycker du ska testa!
Har du inget annat kar som du kan köra en test i?

Mvh
#10 - 8 december 2007 08:19
Ska testa innan jag gör något i huvudkaret.
Tack för svaren..........:D
#11 - 8 december 2007 11:48
Det finns en mycket enklare lösning på ditt problem, det finns en ytrenare(fluval?) som kostar mellan 100-200 som man koplar på en pump eller filter.
Mekaniken är lite krånglig att förklara men den finns att köpa hos några webbhandlare
http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=843&page=1 som exempel.
Jag vet att de finns några saltisar som använder den och är mycket nöjda...

//NiXoN

Annons