Ytavrinning

#1 - 27 augusti 2003 12:09
Jag har under en tid byggt ett system med en överflödesbox, denna fungerar ok, men låter på tok för mycket. Dessutom är lösningen rätt teknisk och allt avancerat går lättare sönder.

Nu skall jag borra mitt kar, problemet är dock att jag inte kan/vill tömma mitt kar. Självklart vore det klart bäst att borra botten, men det är så himla mycket jobb att tömma ett 1200 liters kar med växter, fiskar och allt.

Min lösning är nu enligt följande: Jag borrar under vattenytan och bygger en halv uppochner vänd pyramid av två trekantiga glasskivor.
Överkanten på dessa skivor bestämmer hur högt vattenytan skall vara.

I och med att glasskivorna lutar kommer vattet rinna ner tyst för att sedan rinna ner i hålet och röret som går till sumpen.
Rören jag använder är 32 mm avloppsrör. I slutet på röret sätter jag en kulventil så att vattnet inte behöver falla så långt.

Vad tror ni om denna lösning?
(hur jag transporterar upp vattnet är redan löst på ett bra sätt)
#2 - 27 augusti 2003 12:43
Eeeh jag är inte säker på att jag förstått vitsen med glasen riktigt. Jag skulle borrat hålet där jag vill att vattennivån ska vara och satt en genomföring för glas kompletterad med en filterkorg typ den lilla modellen Eheim säljer till insuget till deras ytterfilter.
#3 - 28 augusti 2003 06:24
Ett annat sätt som borde fungera (har aldrig själv provat) är följande:
Skaffa ett tillräckligt tjockt rör för att få ner borrmaskinen i. Sänk ner röret i akvariet och töm det på vatten och sand. nu har du ett utrymme där du kan borra ett hål i botten på akvariet. Det kommer förmodligen att läcka in en del vatten i botten på röret, men det borde inte vara mer än att det går att hantera.

En liten varning kanske är på sin plats. När man borrar i glas finns alltid en liten risk att glaset ska spricka. Detta vore förödande med 1200 liter.

/Johan
#4 - 28 augusti 2003 07:48
Johan: hur har du då tänkt att man skall limma fast genomförningen och avrinningsröret. Om man dessutom vill ha ett idiotsäkert system så måste man silikona fast en avrinningskam. Det blir inte lätt. NÄ: om du skall borra botten så måste du ha ett tomt kar eller ännu hellre en lös botten. Man borrar glas från två håll och det funkar ju inte i akvarium. Detta är anledningen till varför det ofta spricker när man borrar i akvarium. Om man har en lös bottenplatta så är och kan borra från två håll så är det 100%.

Diskus: Jag skulle råda dig att tömma och göra det ordentligt. Tänk på risken med att en fisk eller en växtdel sätter sig i röret eller nere i ventilen. Då kommer ditt kar att svämma över tills sumpen är tömd.
MVH
Magnus
#5 - 28 augusti 2003 08:49
Självklart är det bästa om man kan tömma karet innan man borrar. Här handlade det dock om att försöka hitta en lösning där man slipper tömma karet.
Jag är naturligtvis helt med på att hur man än vänder och vrider på det är det en högst riskabel lösning att inte tömma ut vattnet innan man borrar.

Rent tekniskt ser jag framför maig en ytavrinningskonstruktion som följande:
Ett rör på ca 20-30 mm som sträcker sig från botten upp till den nivå man vill ha ytan. Vattnet rinner i röret ner i sumpen där man pumpar upp vattnet i akvariet igen. I ytan sätter man ett filer av någott slag som man får rnsa med gämna mellanrum. För säkerhets skull bör man ha så stor volym kvar i akvariet så det rymmer hela sumpen.

Säkerhet.
Det är likabra att poängtera det noga. Att forsla vatten ut ur akvariet kräver att man vet vad man gör och att man har koll på alla grejer. Ett litet snedsteg och man kan råka riktigt illa ut.

Lycka till
Johan
#6 - 28 augusti 2003 10:45
Tommy K: Jag vill inte enbart använda det borrade hålet då detta hål enbart är 32 mm och det krävs inte så stort löv för att täcka hålet vilket innebär översvämning. Genom att glaset sitter där blir det en kant på 30 cm som måste täckas.

JohanP: Det kan vara en tanke med ett rör ner, men då mitt kar är djupt blir det ganska stort tryck där ner så jag tror inte jag kommer kunna få det tätt nog för att hinna borra och silikonera fast röret så denna lösning blir det inte.
Dessutom ser jag ingen större fördel med att borra i botten.

Tropfrog: Självklart vore detta den perfekt lösningen, men så som det är nu så är hela karet inbyggt i en vägg och omöjligt att ta bort utan att plocka isär det.

Jag har tänkt mig att borra från båda hållen genom att göra följande.
tömmer karet till hälften, lägger an vaxduk i akvariet och upp över akvariekanten. Gör en "påse" av vaxduken, ner med en gammal cirkulationspump.
Sedan trämallar på varje sida glaset så att hålet blir centrerat, borra, kyla med vatten.

#7 - 28 augusti 2003 10:49
Men vad tror ni om själva konstruktionen?

Jag kommer sätta en kam på toppen av glaset samt någon slags när så att det som ev kommer över kammen inte faller ner i röret och täpper till kulventilen.
#8 - 28 augusti 2003 11:05
Idén med att bygga avrinningen genom kanten är inte ny. Många på nanoreef.com använder denna tekniken för att de inte vill ta upp för mycket plats i minireven. Konstruktionen är en bra idé, men i ditt fall så skulle jag nog rekomendera att ha en avrinning i varje sída. Tänk på vad mycket som skulle kunna täppa igen en sådan avrinning. Om du har två avrinningar som kan ta hela vattenflödet så har du nästan helt eleminerat översvämmningsrisken. Lägg sedan till att röret som går upp från genomförningen är full av småhål och att toppen ligger under akvariekanten och är öppen. Nu har du en sil som tar det värsta (rengöres en ggr i veckan). Om silen sätter igen så kommer nivån i ytavrinningsboxen att höjas tills det rinner över i toppen (ner i röret). Kombinera detta med avrinningskam och du har ett översvämmningssäkert system.
MVH
Magnus
#9 - 28 augusti 2003 11:11
Du förstod nog inte riktigt hur jag menade. Har du sett hur silen ser ut på insuget till ett ytterfilter? En rätt så stor "korg". Det krävs mycket skit för att sätta igen en sådan. En sådan lösning är betydligt mer diskret än en "glasbur", dessutom sparar du mycket jobb och tid. Borra hålet - sätt i glasgenomföringen - tröck i röret - sätt på korgen. Klart. En av akvariehandlarna på orten använder lösningen på c:a 90 akvarier. Inga översvämningar har inträffat.

#10 - 28 augusti 2003 11:39
Tropfrog: Jo det låter vettigt med dubbla system, det är helt klart värt att fundera på. Det enda som talar emot detta är risken för sprickor när man borrar.
Dock känner jag mig lite dum för jag förstår inte resterande del av ditt svar.
Röret som går upp från genomföringen? Kan du förtydliga dig lite?
#11 - 28 augusti 2003 11:45
Tommy K:Ok, då förstår jag hur du menar. Det är inget dumt förslag, dock så har det en nackdel. På ytan blir det lätt en oljig film och om man tar vattnet från just ytan så får man bort denna samt bakterierna denna innehåller.
Om man använder ditt förslag tar man inte bara ytvatten utan även vatten några cm ner.
Visserligen borde den oljiga ytan försvinna även med din metod om man har en rejälpump.

(bra forum detta där man kan få en massa ideer och gemensamt komma fram till fördelar och nackdelar med olika lösningar :-))
#12 - 28 augusti 2003 11:47
En bild säger mer än tusen ord...

http://www.animationaudio.l.se/akvarie/genomforing/genomforing.html

Hälsningar Tommy K
#13 - 28 augusti 2003 11:52
Tommy K:En bild säger verkligen mycket och när den kommer i form av en så snygg bild så både förstår man och blir impad.

*grymt impad av bilden*
#14 - 28 augusti 2003 11:58
Kommer silen för långt ned i akvariet så kan du värma och böja upp plaströret så den kommer så högt upp som täckglaset tillåter.
Så länge du fyller på vatten så åker ytvattnet du vill bli av med ut genom silen.
Tack för berömmet.
#15 - 28 augusti 2003 12:07
Förresten, som kuriosa vill jag bara berör varför jag vill ha ytavrinning. Jag har nämligen en fungerande sump under karet där det bla finns ett droppfilter med 90 liter biobollar. Dessutom kommer det ske rening genom Mangrooveplantor. Då vattnet i denna sump kommer var mycket rent skall jag i resterande del (200 liter) ha min barnkammare för yngel.

Annons