ytavrinings-system?

#1 - 22 augusti 2004 17:29
Hejsan!
jag skall göra ett ytavrinings system på mina akvarium så att jag slipper byta vatten på alla mina akvarium i lokalen.
Jag tänkte att man kanske kunde ha en syreslang för akvarium å köra hävert ner i golvbrunnen?
Det skall också funka med overflow box men fattar dom inte riktigt? ngn som kan förklara?
#2 - 22 augusti 2004 18:21
Hävert är inte det samma som ytavrinning. Med ytavrinning behöver du inte hävert, inget mer än det som rinner över breddavloppet kommer att rinna ut.

Med häövert blir det väldigt svårt att balansera vatten in och vatten ut.

Har du tittat på ytavrinningsboxen på saltvattensguiden?
MVH
Magnus
#3 - 23 augusti 2004 13:08
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Hävert är inte det samma som ytavrinning. Med ytavrinning behöver du inte hävert, inget mer än det som rinner över breddavloppet kommer att rinna ut.

Med häövert blir det väldigt svårt att balansera vatten in och vatten ut.

Har du tittat på ytavrinningsboxen på saltvattensguiden?

MVH

Magnus

Japp jag har kollat på den ja.. det är ju hävert..?
men hur funakr ett breddavlopp?? fattar inte d??
e d borrat fål eller hur ska man koncentrera så att det bara rinner ut på ett ställe då?
#4 - 23 augusti 2004 14:17
En billig och enkel lösning på hävert är att du böjer ett pvc rör till formen av ett J. Den biten som går ner i vattnet kapar du till längden för hur mycket vatten du vill tömma. Har du mindre fiskar i karet kan du montera en sil på röret.
På så sätt behöver man inte övervaka karen. Principen fungerar dock inte när du ska fylla på karet.

//Peter
#5 - 23 augusti 2004 14:53
Japp jag har kollat på den ja.. det är ju hävert..?

Det är hävert över kanten ja, sen är det självfall. Bara det vattnet som rinner över kanten lämnar karet, DVS lika mycket som du häller i.

men hur funakr ett breddavlopp?? fattar inte d??

Endast det vattnet som går över kanten lämnar karet, DVS samma som för ytavrinningsboxen.

e d borrat fål eller hur ska man koncentrera så att det bara rinner ut på ett ställe då?

Till breddavlopp kan du köra antingen enligt skissen för ytavrinningsboxen eller borra i karet. Det viktiga är att inte mer vatten än vad du tillsätter lämnar karet. Förhoppningsvis så rinner det bara ut på det stället du har ordnat för avrinning, om inte har du misslyckats. Vart menar du att vattnet mer skulle kunna rinna ut?
MVH
Magnus
#6 - 23 augusti 2004 16:13
jag menar att vattnet skulle kunna rinna ut över kanterna..
men vad är det för mening att ha en ytavriningsbox istället för hävert för det e ju en hävert i ytavringinsboxen?
fattar inte principen hur det kan komma lika mycke vatten i karet som ut?
#7 - 23 augusti 2004 16:38
jag menar att vattnet skulle kunna rinna ut över kanterna..

Vattnet kan inte komma över kanten på karet så länge breddavloppet är lägre.

men vad är det för mening att ha en ytavriningsbox istället för hävert för det e ju en hävert i ytavringinsboxen?

För det första så är det nästan omöjligt att balansera så att vatten in och vatten ut är samma mängd. Vitsen är just vid ytavrinningsbox att inte mer vatten lämnar karet än vad du kontinuerligt tillsätter. Då har du ett fullständigt automatiskt vattenbytessystem.

Det andra är vad som kan hända vid avbrott i tillförslen av vatten.

fattar inte principen hur det kan komma lika mycke vatten i karet som ut?

Endast det som rinner över kanten lämnar karet. Tillför du inte vatten så lämnar heller inget vatten. Men om du sätter på en kran så att nivån i karet ökar så börjar vatten rinna över kanten och ut via hävertprincipen.
MVH
Magnus
#8 - 23 augusti 2004 16:39
Titta på min zoon där har jag nåra bilder på ett system med ytavrinning...Ha till godo
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=78099&gid=185671
#9 - 23 augusti 2004 18:22
men alltså hur kan häverten dras igång när inget vatten rinner å sedan komemr det vatten å då börjar häverten?? det är det jag inte fattar? d kan ju inte va sug hela tiden??
#10 - 23 augusti 2004 18:32
Häverten arbetar för att jämna ut två ytor. När dessa två ytorna är utjämnade så suger häverteffekten inte längre. Det är detta fenomen man utnyttjar i en ytavrinningsbox. När de två ytorna som finns i boxen på insidan och på utsidan är samma så rinner inget vatten mellan dom, men röret är fyllt. Så fort det kommer mer vatten i karet så kommer ytan inuti karet att vara högre än utanför, detta startar häverten. Efterssom bägge nivåerna strävar åt samma håll och efterssom rören alltid är fyllda så kan häverten starta och stoppa alltefter behov. Egentligen stannar häverten aldrig utan blir bara passiv när den inte behövs.
MVH
Magnus
#11 - 23 augusti 2004 19:28
Hej!

Kan man inte köpa ett vattenlås på jula för 79 kr och använda som ytavrinningsbox i stället för att bygga en egen. Det svåra är kanske att hitta nån vettig koppling som passar mellan akvariet och inloppet. Det får ju inte läcka luft.

Urban
#12 - 23 augusti 2004 19:47
Ursprungligen skickat av urbanandersson

Hej!

Kan man inte köpa ett vattenlås på jula för 79 kr och använda som ytavrinningsbox i stället för att bygga en egen. Det svåra är kanske att hitta nån vettig koppling som passar mellan akvariet och inloppet. Det får ju inte läcka luft.

Urban

Smart! Men måste man inte bygga en box i vilket fall? Vad håller ytan på utsidan?
MVH
Magnus
#13 - 23 augusti 2004 19:57
Hej!

Men måste man inte bygga en box i vilket fall?

ok! Dom finns altså att köpa färdiga nån stans?
Vad håller ytan på utsidan?

Det finns en yta innuti vattenlåset som måste räknas som yta. Precis där vattnet ska rinna över kanten för att hamna i avloppet.

Undrar om det är samma gänga på utröret som på inröret för då borde det inte vara något problem att få till häverten. bara att köpa nån extra böj.

Urban
#14 - 23 augusti 2004 20:34
men egentligen behöver man inte någon innerbox då lr?? eller har jag fel? bara man får en yta?
#15 - 23 augusti 2004 20:42
var o kollade på vvs rör idag svin dyrt! för en 3,3 böj kosta de 45 spänn kanske finns andra varianter? för de jag hadde tänkt göra hemma hos mej behövde man 7 styck per akvarium (minst).
315 per kar känns lite mycker för mej jallefall
#16 - 23 augusti 2004 20:43
jag kan få det gratis ;)
#17 - 23 augusti 2004 20:49
skulle inte man kunna få några då för ett bra pris...
så kan du låta mej testa förs o se om de funkar så kan jag ge dig tipps [:-38]
#18 - 23 augusti 2004 20:55
heheh.. var bor du?
nä ja har koll på d hela ;)
#19 - 23 augusti 2004 20:56
men till alla..
vad gör den inre boxen i ytavriningsboxen?? den måste ju igentligen förstöra?? eller?
#20 - 23 augusti 2004 21:11
man behöver igentligen ingen box de recker med 7 "böjjar" borde funka lika bra
jag bor i gbg frästen
#21 - 23 augusti 2004 22:40
cactuzz88: Häverten som överför överflödigt vatten ut ur akvariumet. Den får under INGA omständigheter luftfyllas. Dvs vattennivån får inte sjunka under öppningen på häverten.

Ponera att du tömmer akvariumet manuellt, för att få ur slam ur bottnen. Då sjunker vattennivån i akvariumet. Det är ganska lätt att suga ur mer vatten så att vattenytan i akvariumet sjunker under öppningen i häverten, vilket man ju inte skulle göra. Hur skyddar man sig mot detta? Man låter hävertens insug i akvariumet finnas i en låda. När vattnet nu sjunker, så kommer det bara att sjunka i lådan tills vattennivån i akvariumet går under lådans kant. Då kommer vattennivån inte att sjunka mer i lådan. Och om man sätter den på rätt höjd, så kommer inte hävertens utsigningsöppning inte att hamna över vattenytan. Därför behöver man en låda på insidan.

Varför behöver man en låda på utsidan? Samma sak där. Om vattnenytan i akvariumet sjunker, så sjunker även nivån i lådan utanför akvariumet. Även den öppningen av häverten får INTE gå över vattenytan i den lådan. Då vill man avsluta utrinningen från den lådan innan dess. Så om man i den lådan sätter ett rör som går en bit ovan mynninen på häverten med en cm, så kommer vattnet att sluta tömmas ur den lådan INNAN vattenytan går under häverten. Nu har vi ett system som ser till att häverten aldrig blir fylld med luft, och slutar att fungera.

Se http://www.akvarieguiden.nu/forum.php?go=visatree&id=4&id2=647&anchor=35025#35025
och http://www.akvarieguiden.nu/forum.php?go=visatree&id=4&id2=775&anchor=41056#41056
på akvarieguiden.nu där en diskusion om detta har förekommit, med några förklarande bilder...

En beskriver en hävert med ett rör och två lådor (en inuti och en utanför), samt ett som är byggt med PVC-rör (elrör). PVC-rör är enkla att skarva, och kan tom böjas om man äger en böjfjäder. Är inte så dyra heller. Det med PVC-rören borde ha en nerböj som går under botten på akvariumet, så kan man inte heller där kan få in luft i häverten.
#22 - 24 augusti 2004 12:18
japp jag förstår allt nu..'
speepy ja bor också i gbg..
säljer du ngt billigt kar?
#23 - 24 augusti 2004 12:26
tyvär kan inte sälja nått nu men om du vill köpa eget kar från butik me egna mått så kan du gå till frölundas zoo butik hyfsat billigt med. (utan tillbehör)
#24 - 24 augusti 2004 17:12
frölunda e fan d dyraste å sunkigaste zooet..
#25 - 24 augusti 2004 18:06
jo dom e ganska dyra och så när de gäller fiskar men dom har en bra gubbe som limmar ihop kar

Annons