Om du har tänkt att odla discus och därmed har temperaturen över 28 grader, rekommenderar jag vanlig eller stor andmat. Dessa växer fort under nästan alla betingelser man kan ge dem, och blir de för många så kastar man bara ut ett gäng. Har ofta använt dessa två växter som "filtrerare" i mina kar. En liten skvätt TMG då och då gör att de suger ännu mer av kväve och fosfor. Om du vill ha annat i karet senare är den lilla andmaten svår att helt få bort i akvariet (i ett växtkar kan den vara en verklig PEST), så då är den stora att föredra.
Limnobium är grannare, helt klart. Pistia brukar också funka bra i de flesta kar, men kan vara lite känslig för avståndet mellan vattenyta och täckglas. Brukar då bilda en dvärgvariant som inte är så snygg enligt mig. Salvinia (en av de jag rekommenderar lite mer) är rätt fräck också, funkar ungefär som andmaten fast får längre och snyggare rötter.
Om du vill ha få men lite större flytväxter är Ceratopteris cornuta ett bra val. Blir inte lika stor som thalictroides och tål många olika miljöer. Får med tiden ett stort rotnystan som många småfirrar gärna leker i.
Oavsett vad du väljer kommer du att lyckas bättre med flytväxterna om du har i lite TMG vid vattenbyte (går att underdosera om du är väldigt rädd om Discusen). CO2 är inte alls lika viktigt att ha i vattnet när du kör flytväxter, eftersom de tar upp en hel del CO2 ur luften.
Hilsen!!