Yrkesutbildningar inom akvaristik och andra smådjur?

#1 - 15 januari 2010 08:50
Efter att ha letat runt en del på internet upptäcker jag att nästan alla djurutbildningar handlar om hästar och hundar så det känns som om jag trevar i blindo lite.
Jag vet att chansen att hitta en utbildning som passar in på mina önskemål är väldigt liten men efter att ha funderat ganska länge och efter påtryckningar utifrån ;) önskar jag väldigt starkt att få jobba med det jag mest av allt gillar, akvaristik och/eller andra djur.

Snälla hjälp mig att hitta vad jag söker. Delge var ni fått era utbildningar inom ämnet mm.
Jag söker en utbildning någorlunda i närheten där jag kan pendla eftersom jag har familj.
#2 - 15 januari 2010 10:27
Bra Nina!!!
#4 - 15 januari 2010 10:39
NIC skrev:
Bra Nina!!!

När jag tog studenten lovade jag mig själv att jag ALDRIG mer skulle sätta mig vid skolbänken igen och skoltrött var ett milt uttryck :p
Ni har bra övertalningsförmåga :D

Nädå.. Sista året har faktiskt törsten efter kunskap ökat enormt och tanken om att verkligen kunna jobba med det man älskar mest av allt har gjort att jag nu sviker mitt eget löfte om att inte studera mer :)
Tog bara 8år för glöden att komma tillbaka och det säger väl inte lite om hur skoltrött jag var ;):p

Fast jag vet att chansen faktiskt är väldigt liten att uppnå mitt mål/önskan så vill jag inte längre bara sitta och tråna efter de jobb som dyker upp i platsannonserna utan verkligen göra nåt åt det. Kanske en liten åldersnoja oxå eftersom man inte blir yngre precis och vill man göra ett karriärsbyte så är det nog på tiden att göra nåt åt det nu [:o]
#5 - 15 januari 2010 10:43
NIC skrev:

Tack Nic.. Det var en sida jag inte gått igenom :)
#6 - 15 januari 2010 10:56
Ojojoj.. Vad det börjar komma närmre nu :D
Tittade på Djurskolan i Flen som erbjuder veckokurs och där kunde ev. arbetsförmedlingen betala kursen som kostar ca. 10 000:-
Hade kanske inte varit helt fel :D
En vecka klarar sig säkert Eddy med barnen om det skulle knipa :p
#7 - 15 januari 2010 10:58
Denna kursen hade inte heller varit helt fel men det är lite för långt bort för en längre utbildning ;)
http://www.djurskolan.com/

Edit* Klicka på "Fiskar och amfibier" för att komma dit jag menade. Gick visst inte att länka till just den sidan...
#8 - 15 januari 2010 11:14
Välkommen till Rättvik

Djurvård:

Vi erbjuder en inriktning för dig som är ”tokig” i alla sorters djur! Du får bl.a. lära dig mycket om djur och miljöer från olika världsdelar, arbeta intensivt med alla sällskapsdjur som t.ex. ormar och fåglar både teoretiskt och praktiskt och läsa djursjukvård så att du vet, vad du ska göra om de blir sjuka. Ett utmärkt val för dig som vill bli djurskötare eller zooaffärs-ägare eller så småningom läsa vidare till veterinär, djursjukvårdare eller biolog. (Har du bråttom så läser du NV-djur…)

http://www.naturbruk.se/redirect.asp?p=1396&isPostBack=true&boolSchoolDetails=true&intSchoolID=485

Här finns det mesta inom smådjur
Bilagor:
#9 - 15 januari 2010 11:24
pello skrev:

Åh.. Rättvik är fiint. Där har man semestrat några gånger som barn ;)

Men den skolan var mest till för gymnasieutbildningar om jag fattade det rätt, eller?
Fanns en eftergymnasial utbildning men det var inte inom det jag vill göra [:o]
#10 - 15 januari 2010 11:47
Mailade djurskolan i Flen nu för att få lite mer info om veckokursen och kursen om fiskar och amfibier. Får se om jag får svar på alla mina frågor. Kändes som jag bombarderade med frågor :D
#11 - 15 januari 2010 13:27
Redovisa gärna vad du fick reda på om du vill. Är själv precis varslad från mitt lärarjobb, och är lite småsugen på att kolla vilka alternativ det finns just inom akvariebranschen (även om jag är fullt medveten om att marknaden inte är den bästa just nu). Även om man inte får ett jobb låter det intressant med en utbildning inom ämnet...

/Jocke
#12 - 15 januari 2010 13:36
Banderad skrev:
Redovisa gärna vad du fick reda på om du vill. Är själv precis varslad från mitt lärarjobb, och är lite småsugen på att kolla vilka alternativ det finns just inom akvariebranschen (även om jag är fullt medveten om att marknaden inte är den bästa just nu). Även om man inte får ett jobb låter det intressant med en utbildning inom ämnet...

/Jocke

Jag kan meddela när jag får svar :)
Tror dock inte det blir förrän nästa vecka nu eftersom det är helg men hör av mig sen ;)
#13 - 15 januari 2010 17:20
Det går en grundkurs och akvaristikkurs 30-31/1 i Flen. Tyvärr är väl det administrativa inte deras vassa sida, så man kan uppleva kontakten med dem som väldigt flummig.
#14 - 15 januari 2010 17:38
endymion skrev:
Det går en grundkurs och akvaristikkurs 30-31/1 i Flen. Tyvärr är väl det administrativa inte deras vassa sida, så man kan uppleva kontakten med dem som väldigt flummig.

Så akvaristik-kursen varar inte längre än två dagar då eller?
De hade veckoslutskurser. Är det dom du menar?

Tyckte innehållet i akvariekursen var ganska fullspäckade och tog upp väldigt mycket så jag fick bilden ev en ganska omfattande kurs [:o]

Veckoslutskurserna tyckte jag verkade ganska meningslösa och skulle bara ge mig ett bevis på min kunskap i princip. Visserligen bra att ha om man vill söka jobb men jag vill ju lära mig något :D
Jag kan ju givetvis ha fått allt kring bakfoten men det var vad jag läste mellan raderna ;)
#15 - 15 januari 2010 20:40
Men finns det inte en uppfödare/butik som du känner att du verkligen VILL jobba hos? Ibland lönar det sig att bara gå dit man vill och säga "Här vill jag verkligen jobba, för att..." Eller erbjuda dig att praktisera/jobba på helgerna, visa framfötterna och intresse....ta alla obekväma tider mm och säga "det här är det roligaste jag vet!" Det kan funka bättre än man tror! Lycka till, det kommer gå, vet av egen erfarenhet!
#16 - 15 januari 2010 20:50
Nebbiolo skrev:
Men finns det inte en uppfödare/butik som du känner att du verkligen VILL jobba hos? Ibland lönar det sig att bara gå dit man vill och säga "Här vill jag verkligen jobba, för att..." Eller erbjuda dig att praktisera/jobba på helgerna, visa framfötterna och intresse....ta alla obekväma tider mm och säga "det här är det roligaste jag vet!" Det kan funka bättre än man tror! Lycka till, det kommer gå, vet av egen erfarenhet!

Jo, med en utbildning i handen kommer jag göra så.
Har haft kontakt med en ganska känd uthyrningsfirma som sköter akvarium på många offentliga ställen runt om i Sverige och de var positiva till min ansökan och lovade höra av sig när de behövde folk, och det känns faktiskt skönt.

Tack för tipset dock.. Känner att jag kommer ge allt för att få det jag vill ha nu. Är lite av den typen som inte ger sig i första taget om jag verkligen bestämt mig :p
#17 - 15 januari 2010 21:41
Nina82 skrev:

Har haft kontakt med en ganska känd uthyrningsfirma som sköter akvarium på många offentliga ställen runt om i Sverige och de var positiva till min ansökan och lovade höra av sig när de behövde folk, och det känns faktiskt skönt.

Vad kul! Ring dem lite då och då "...Hej, jag vill verkligen jobba hos er, finns det nåt ledigt jobbpass nu?..." de kommer bara ihåg dig om du utmärkt dig på något bra sätt! Vänta inte på att de ska höra av sig, då kanske nån annan hinner före, ligg på (på ett trevligt sätt förståss;)), och visa att du vill och kan, så kommer de ta in dig! Om de har ett kontor som du kan besöka, så besök dem (kanske du redan gjort) och berätta att akvarist är ditt drömjobb! Hoppas att du får din drömjobb uppfylld, det är verkligen s**tkul att ha ett roligt jobb! Heja på:d!
#18 - 15 januari 2010 22:04
Kanske kan föreslå maila bilder på egna akvarium du har vid kontakt om ett tag? Så får dom se att rätt känsla för det här med akvarium finns. Om dom inte ser för himla rackarns taskiga ut vill säga. Ringa då och då skulle jag tycka lite jobbig/tjatig person om.
#19 - 16 januari 2010 01:21
Nina82 skrev:
Så akvaristik-kursen varar inte längre än två dagar då eller?

De hade veckoslutskurser. Är det dom du menar?

Tyckte innehållet i akvariekursen var ganska fullspäckade och tog upp väldigt mycket så jag fick bilden ev en ganska omfattande kurs [:o]

Veckoslutskurserna tyckte jag verkade ganska meningslösa och skulle bara ge mig ett bevis på min kunskap i princip. Visserligen bra att ha om man vill söka jobb men jag vill ju lära mig något :D

Jag kan ju givetvis ha fått allt kring bakfoten men det var vad jag läste mellan raderna ;)

Akvaristikkursen är på en dag och grundläggande djurkurs en dag. Grundkurs måste alla som äger ett företag som sysslar med djur gå, sedan väljer man inriktning också, exempelvis då akvaristik. Har man en stor butik måste man gå alla kurser och det tar då en vecka.
#20 - 16 januari 2010 08:06
Nebbiolo skrev:
Vad kul! Ring dem lite då och då "...Hej, jag vill verkligen jobba hos er, finns det nåt ledigt jobbpass nu?..." de kommer bara ihåg dig om du utmärkt dig på något bra sätt! Vänta inte på att de ska höra av sig, då kanske nån annan hinner före, ligg på (på ett trevligt sätt förståss;)), och visa att du vill och kan, så kommer de ta in dig! Om de har ett kontor som du kan besöka, så besök dem (kanske du redan gjort) och berätta att akvarist är ditt drömjobb! Hoppas att du får din drömjobb uppfylld, det är verkligen s**tkul att ha ett roligt jobb! Heja på:d!

Det är en svår balans det där :p.. Man vill inte verka tjatig men vill gärna påminna dem :D
Jag kontaktade dem i höstas och fick då svaret att jag var som klippt och skuren för deras företag men att dem då alldeles nyss anställt en personal. De frågade om det gick bra att lägga mitt brev i intressehögen för senare anställningar och sa att de brukade anställa folk ca. en gång om året :)
Jag har aldrig fått så positiv respons på en jobbansökan innan och ser det som väldigt positivt att de nästan tyckte det var synd att de just anställt personal :D
Jag mailade dem igen nu får någon vecka sedan för att visa att jag fortfarande var intresserad.

eriahl skrev:
Kanske kan föreslå maila bilder på egna akvarium du har vid kontakt om ett tag? Så får dom se att rätt känsla för det här med akvarium finns. Om dom inte ser för himla rackarns taskiga ut vill säga. Ringa då och då skulle jag tycka lite jobbig/tjatig person om.

Det där med att maila bild var ju inte så dumt faktiskt. Tack för tipset! Det ska jag komma ihåg till nästa gång ;)

endymion skrev:
Akvaristikkursen är på en dag och grundläggande djurkurs en dag. Grundkurs måste alla som äger ett företag som sysslar med djur gå, sedan väljer man inriktning också, exempelvis då akvaristik. Har man en stor butik måste man gå alla kurser och det tar då en vecka.

Aha.. Då börjar det klarna :D
Hoppas jag får svar från dem snart så jag kan kontakta arbetsförmedlingen. Ska försöka få dem att pröjsa för paketet. Tror nog de vill bli av med mig snart så alla saker som kan ge mig jobb kommer de nog nappa på, hoppas jag :p
#21 - 16 januari 2010 08:48
Jättebra att du mailade dem tycker jag! Visst är det jobbigt med tjatiga människor, men det beror på vilken situationen är:d. Om du jobbade som personalman på ett företag och hade en bunt med ansökningar, skulle du inte först komma att tänka på den där trevliga tjejjen Nina82 som verkar så intresserad och kompetent, och som har hört av sig ett par gånger? Istället för att bara ringa den som råkar ligga överst i högen...Tyvärr vet jag inget om nån som anordnar bra kurser i akvaristik, hoppas att du hittar vad du söker! Lycka till!
#22 - 16 januari 2010 09:07
Nebbiolo skrev:
Jättebra att du mailade dem tycker jag! Visst är det jobbigt med tjatiga människor, men det beror på vilken situationen är:d. Om du jobbade som personalman på ett företag och hade en bunt med ansökningar, skulle du inte först komma att tänka på den där trevliga tjejjen Nina82 som verkar så intresserad och kompetent, och som har hört av sig ett par gånger? Istället för att bara ringa den som råkar ligga överst i högen...Tyvärr vet jag inget om nån som anordnar bra kurser i akvaristik, hoppas att du hittar vad du söker! Lycka till!

Det lutar åt att det blir i Flen om bara arbetsförm. förmår sig att sponsra åtminstone en del [:o]
De har sagt vid tidigare tillfälle att om det med stor säkerhet leder till arbete skulle de kunna tänka sig att betala utbildning. Vet inte riktigt var gränsen går men som barnskötare (som jag är nu) är ju chanserna för jobb väldigt små iaf [:o]

Nåja.. Vi får se, vi får se :)
#23 - 17 januari 2010 15:02
Banderad skrev:

/Jocke

Jag fick svar nu från Djurskolan i Flen och de gav väl inte svar på så många frågor precis [:o] Tror jag bombarderade med för många frågor på en gång :d

[FONT=Arial][SIZE=2]Hej Nina[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Varje delkurs är på 16 timmar vadera. För att du skall ha nytta av fisk o amfibiekursen måste du även ha grundkursen, men den kanske du gått någon annanstans.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Du kan inte läsa någon del på distans.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Vi har en kurs inplanerad med början vden 23 januari, men jag är just nu inte säker på att du kan gå den.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Du får gärna ringa 070 158 75 43[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]MVH Anne Cid[/SIZE][/FONT]

Som endymion var inne på var man tvunget att gå grundkursen innan man läste fiskar och amfibier men blev inte klok på om det gällde veckokursen :confused:
Nåja.. Nästa steg för mig blir att på måndag kontakta arbetsförmedlingen för att se om det ens är lönt att driva detta vidare. OM det är lönt och de är villiga att betala kurs och logi så kommer jag ringa dit och höra lite mer :)
Har väl inte stora förhoppningar om att arbetsförmedlingen ska hjälpa mig men det är helt klart värt ett eller två försök iaf [:o]:D
Tror nog de vill bli av med mig vid det här laget och eftersom de sagt att om jag hittar någon utbildning som kan leda till ökade chanser för jobb ska jag höra av mig. Frågan är bara om denna utbildning enligt dom leder till ökade chanser till jobb [:o]
#24 - 17 januari 2010 15:18
Nina82 skrev:
Frågan är bara om denna utbildning enligt dom leder till ökade chanser till jobb [:o]

Om inte annat så får vi hoppas på att de tycker att det är dags att bättra på sin statistik över folk de har fått ut i arbetslivet.
#25 - 17 januari 2010 15:32
NIC skrev:
Om inte annat så får vi hoppas på att de tycker att det är dags att bättra på sin statistik över folk de har fått ut i arbetslivet.

Deras statistik är det enda de tänker på så det är ju ganska troligt ;):d
#26 - 17 januari 2010 23:53
Annars kan man ju ta det här med utbildning på allvar och bli biolog. Det lär (:D) finnas ett universitet i Lund som inte ligger sååå långt från Klippan. Vi biologer har roligt jämt men det är få som blir rika! Du kan ju åtminstone kontakta en studievägledare på universitetet och höra vad det innebär för dig - t ex om du har behörighet, och om du inte har det vad det skulle krävas för att skaffa den.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 18 januari 2010 09:31
För att få driva en djurbutik så krävs det en godkänd utbildning (infoartikel finns här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=4)

Dessa kurser innebär dock bara dels en grundutbildning på 16 timmar och sedan 16 timmar på resp. djurslag (fisk, fågel, smådjur och reptil) som man säljer.

Det säger sig dock själv att man inte kan kalla detta för en regelrätt utbildning på olika djur - att INGEN kan lära sig akvaristik på bara 16 timmar är självklart. Det är mer ett myndighetskrav för att man skall få driva en affär.

Vill man gå en UTBILDNING så finns det åtskilligt bättre kurser att gå än på dessa kurser, som på en naturbruksskola eller det som Erik nämner.

Är det bara en godkännandeutbildning du vill gå så finns det väl i så fall vad jag vet bara Zoorfs och Djurskolans som du nämner.

Själv är jag anlitad av Zoorf för att ansvara för akvaristikdelen av Zoorfs kurs och en sådan kurs har vi ungefär en gång om året - det var förr betydligt oftare eftersom efterfrågan då var större, men idag har ju de flesta gått kursen (vi var totalt haft ca. 400-500 elever) så därför kan det av ekonomiska skäl nu bara bli en gång per år.
#28 - 18 januari 2010 10:22
Nina82 skrev:
Jag fick svar nu från Djurskolan i Flen och de gav väl inte svar på så många frågor precis [:o] Tror jag bombarderade med för många frågor på en gång :d

Som endymion var inne på var man tvunget att gå grundkursen innan man läste fiskar och amfibier men blev inte klok på om det gällde veckokursen :confused:

Nåja.. Nästa steg för mig blir att på måndag kontakta arbetsförmedlingen för att se om det ens är lönt att driva detta vidare. OM det är lönt och de är villiga att betala kurs och logi så kommer jag ringa dit och höra lite mer :)

Har väl inte stora förhoppningar om att arbetsförmedlingen ska hjälpa mig men det är helt klart värt ett eller två försök iaf [:o]:D

Tror nog de vill bli av med mig vid det här laget och eftersom de sagt att om jag hittar någon utbildning som kan leda till ökade chanser för jobb ska jag höra av mig. Frågan är bara om denna utbildning enligt dom leder till ökade chanser till jobb [:o]

Ok, tackar så mycket för uppföljningen här i tråden.

/Jocke
#29 - 18 januari 2010 10:30
Grundkursen är två dagar, sedan är akvaristiken två dagar. Själv gick jag akvaristiken i Flen vilket var helt Ok. Sedan är väl nivån mest anpassade för butikspersonal och är man en erfaren akvarist så är det mycket man redan har koll på.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 18 januari 2010 10:34
kaj.p skrev:
Grundkursen är två dagar, sedan är akvaristiken två dagar. Själv gick jag akvaristiken i Flen vilket var helt Ok. Sedan är väl nivån mest anpassade för butikspersonal och är man en erfaren akvarist så är det mycket man redan har koll på.

Fast nu har jag väl den erfarenheten att de som tyckte att kursen var allra bäst (ytifrån kursutvärderingen) var de som hade väldigt lite eller allra längst erfarenhet.
Men visst att hålla samma kurs för sådana som har 0 dagars och dom som har 40 års erfarenhet är svårt.
#31 - 18 januari 2010 10:47
Fast nu har jag väl den erfarenheten att de som tyckte att kursen var allra bäst (ytifrån kursutvärderingen) var de som hade väldigt lite eller allra längst erfarenhet.

Men visst att hålla samma kurs för sådana som har 0 dagars och dom som har 40 års erfarenhet är svårt.

Jodå helt klart och å kurser har man oftas också stort utbyte av träffa kollegor o likasinnade. Men att kalla en tvådagars kurs för Yrkesutbildning känns lite vilseledande och kanske ger lite för högt uppskruvade förväntningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 18 januari 2010 10:49
kaj.p skrev:
Men att kalla en tvådagars kurs för Yrkesutbildning känns lite vilseledande och kanske ger lite för högt uppskruvade förväntningar.

Håller med - på 16 timmar lär man sig inte akvaristik.
Vill man ha en yrkesutbildning så rekommenderar jag istället (som jag skrev ovan) naturbruksgymnasierna eller en sådan utbildning som Erik skrev om
#33 - 18 januari 2010 11:23
För att få driva en djurbutik så krävs det en godkänd utbildning (infoartikel finns här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=4)

Dessa kurser innebär dock bara dels en grundutbildning på 16 timmar och sedan 16 timmar på resp. djurslag (fisk, fågel, smådjur och reptil) som man säljer.

Det säger sig dock själv att man inte kan kalla detta för en regelrätt utbildning på olika djur - att INGEN kan lära sig akvaristik på bara 16 timmar är självklart. Det är mer ett myndighetskrav för att man skall få driva en affär.

Vill man gå en UTBILDNING så finns det åtskilligt bättre kurser att gå än på dessa kurser, som på en naturbruksskola eller det som Erik nämner.

Är det bara en godkännandeutbildning du vill gå så finns det väl i så fall vad jag vet bara Zoorfs och Djurskolans som du nämner.

Själv är jag anlitad av Zoorf för att ansvara för akvaristikdelen av Zoorfs kurs och en sådan kurs har vi ungefär en gång om året - det var förr betydligt oftare eftersom efterfrågan då var större, men idag har ju de flesta gått kursen (vi var totalt haft ca. 400-500 elever) så därför kan det av ekonomiska skäl nu bara bli en gång per år.

Tack så mycket för den infon :)

Tittade lite på zoorf på nätet när jag kollade runt och eftersom jag inte kunde hitta så mycket om dom blev det att jag koncentrerade mig på Flen ist.
Kanske borde göra lite mer reklam på nätet för att locka fler kursmedlemmar [:o]

Skulle jag läsa till biolog eller liknande skulle det kräva en hel del pluggande innan eftersom jag alldeles säkert fattas en hel del ämnen från gymnasiet.
Hade ju ingen aning om att jag skulle bli intresserad av detta då så i ämnet naturkunskap A har jag inte ens ett betyg pga. missat slutprov *skäms* [:o]
Till biolog skulle det nog krävas betydligt mer än naturkunskap A för den delen och med min simpla barnskötarutbildning har jag bara A i det mesta utom svenska som jag valde extra för att få svenska C.

Nej.. Tror att det skulle vara att ta vatten över huvudet att ge mig in i en sådan utbildning.
Men har jag bara papper på olika kurser och förhoppningsvis med bra resultat :p Så borde jag åtminstone kunna söka lite jobb inom området.

Skulle ju helt klart kunna söka jobb på "kedjor/köpcentrum" (utan utb.) men jag skulle nog inte bli långvarig där och skulle inte vilja jobba där heller eftersom jag skulle bry mig mer om djuren än kunderna är jag rädd.
Klarar nästan inte gå in i dessa butiker som kund ens..

Nej saken är den att med någon form av utbildning eller kursbetyg i detta fallet skulle jag ha lättare att åka runt på de ställen jag skulle vilja jobba och ha större chans, eller..
#34 - 18 januari 2010 11:30
Håller med - på 16 timmar lär man sig inte akvaristik.

Vill man ha en yrkesutbildning så rekommenderar jag istället (som jag skrev ovan) naturbruksgymnasierna eller en sådan utbildning som Erik skrev om

Det enda som finns häromkring för vuxna inom djur är lantbruk och det är ju lite synd.

Har försökt kontakta syo/yrkesvägledare men de menar att jag kanske ska starta en egen verksamhet/butik inom akvaristik och det är ju långt ifrån vad jag egentligen vill även om det säkert hade varit kul. Men chansen att lyckas med en sådan verksamhet är nog inte speciellt stor [:o]
Kändes mer som att eftersom de inte hittade något av intresse la de fram det förslaget i brist på annat.
Den idén kunde jag lika gärna komma på själv.
#35 - 18 januari 2010 11:33
kaj.p skrev:
Jodå helt klart och å kurser har man oftas också stort utbyte av träffa kollegor o likasinnade. Men att kalla en tvådagars kurs för Yrkesutbildning känns lite vilseledande och kanske ger lite för högt uppskruvade förväntningar.

Jo, känner att titeln på denna tråden kanske börjar bli lite vilseledande eller att innehållet i tråden ändrat riktning men är tacksam för alla info ni ger :p

Visste ju inte att dessa kurser fanns när jag startade tråden ;):D
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 18 januari 2010 11:59
Nina82 skrev:
Tittade lite på zoorf på nätet när jag kollade runt och eftersom jag inte kunde hitta så mycket om dom blev det att jag koncentrerade mig på Flen ist.

Kanske borde göra lite mer reklam på nätet för att locka fler kursmedlemmar [:o].

Nja, Zoorfs kurser är väl mest till för medlemmar i Zoorf och de får nog hyfsad info. Men undrar du något kan du ju alltid fråga här;)

Nej saken är den att med någon form av utbildning eller kursbetyg i detta fallet skulle jag ha lättare att åka runt på de ställen jag skulle vilja jobba och ha större chans, eller..

Då tycker jag att du istället först skall fråga vilken kurs de tycker att du skall gå. Tror nog att det inte är så mycket till merit för din del om du har gått "fel kurs" - eftersom nog kunskapen om andra kurser än den de själva gick är tämligen låg.
Lagen kräver ju bara att en person i varje företag har gått en kurs - sedan är det en annan sak att många företag ändå skickar alla sina anställda på kursen.

Skulle ju helt klart kunna söka jobb på "kedjor/köpcentrum" (utan utb.) men jag skulle nog inte bli långvarig där och skulle inte vilja jobba där heller eftersom jag skulle bry mig mer om djuren än kunderna är jag rädd.

Klarar nästan inte gå in i dessa butiker som kund ens..

Det är nog där som 99% av alla jobb finns. Sedan tycker jag att du har en märklig inställning - det finns nämligen väldigt stora variationer i kunskap även i denna grupp.
#37 - 18 januari 2010 11:59
Undrar om det inte finns kurser i vattenvård o dammfisk på naturbruksgymnasiumet i Osby. Det är väl nästgårds :D
#38 - 18 januari 2010 12:09
kaj.p skrev:
Undrar om det inte finns kurser i vattenvård o dammfisk på naturbruksgymnasiumet i Osby. Det är väl nästgårds :D

Mm.. Fast det var Fisketurism och Vattenbruk [:o]
Inget som intresserar mig direkt + att det är på gymnasienivå.
Är det nåt jag ångrar så är det att jag inte valde naturbruksgymnasiet när jag sökte till gymnasium :(
Men på den tiden hade jag inriktat mig inom hästar [:o]
#39 - 18 januari 2010 12:14
kaj.p skrev:

om man skall gå där, så finns det väääääldigt gott och lediga lägenheter
i den byn som skulle funka som övernattningsställe.

att tillbringa helgerna där skulle få vilken prozacöverdoserad optimist
som helst att bli deprimerad.....

fast det är ju klart,,,,en dunk med hemkört + ett sugrör, lite avslagen
pommac, och sedan ner till den enda puben (Golden Crown) har kanske
sina fördelar det oxå,......

tro mig....kommer därifrån.....

.
#40 - 18 januari 2010 12:26
Nja, Zoorfs kurser är väl mest till för medlemmar i Zoorf och de får nog hyfsad info. Men undrar du något kan du ju alltid fråga här;)

Då tycker jag att du istället först skall fråga vilken kurs de tycker att du skall gå. Tror nog att det inte är så mycket till merit för din del om du har gått "fel kurs" - eftersom nog kunskapen om andra kurser än den de själva gick är tämligen låg.

Lagen kräver ju bara att en person i varje företag har gått en kurs - sedan är det en annan sak att många företag ändå skickar alla sina anställda på kursen.

Det har du kanske rätt i. Ska hur som helst ringa till min handläggare på arbetsförmedlingen nu i eftermiddag för att höra vad de har att säga innan jag tar nästa steg.

Det är nog där som 99% av alla jobb finns. Sedan tycker jag att du har en märklig inställning - det finns nämligen väldigt stora variationer i kunskap även i denna grupp.

Jo, jag vet att kunskapen inom personalen varierar en hel del och det var väl inte det jag menade direkt även om det kanske såg så ut nu när jag tittade på inlägget [:o]
Jag tycker att många som handlar sina fiskar på köpcentrum inte riktigt vet eller har intresse för hur fisken vill ha det. Många gånger är det mammor med sina små barn som gärna vill ha den fina färgglada fisken utan att riktigt veta vilket ansvar de ger sig in i.
Nu generaliserar jag igen märker jag men efter att ha lyssnat på många kunder i dessa butiker så verkar det som en ganska vanlig företeelse.

Tycker bättre om butiker som ligger för sig själv där kunderna åker dit för att de är intresserade av utbudet och inte bara har vägarna förbi så att säga.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 18 januari 2010 13:51
Nina82 skrev:
Jag tycker att många som handlar sina fiskar på köpcentrum inte riktigt vet eller har intresse för hur fisken vill ha det. Många gånger är det mammor med sina små barn som gärna vill ha den fina färgglada fisken utan att riktigt veta vilket ansvar de ger sig in i.

Nu generaliserar jag igen märker jag men efter att ha lyssnat på många kunder i dessa butiker så verkar det som en ganska vanlig företeelse.

Jag har haft en "avsides" affär som inte var med i någon kedja eller som låg i ett köpcentrum och som drog akvarister från hela Sverige - men även här skulle jag vilja påstå att de allra flesta kunder var rätt okunniga.
Jag skulle t.o.m vilja påstå att det är dessa som gör att affärerna går runt - akvarister är trevliga (oftast) att ha att göra med, men ekonomiskt är de usla kunder.
Så jobbar du i en akvarieaffär så handlar det till 99% om att snabbt och bra kunna serva okuniga kunder.
#42 - 18 januari 2010 23:41
Nina82 skrev:

Skulle jag läsa till biolog eller liknande skulle det kräva en hel del pluggande innan eftersom jag alldeles säkert fattas en hel del ämnen från gymnasiet.

Hade ju ingen aning om att jag skulle bli intresserad av detta då så i ämnet naturkunskap A har jag inte ens ett betyg pga. missat slutprov *skäms* [:o]

Till biolog skulle det nog krävas betydligt mer än naturkunskap A för den delen och med min simpla barnskötarutbildning har jag bara A i det mesta utom svenska som jag valde extra för att få svenska C.

Nej.. Tror att det skulle vara att ta vatten över huvudet att ge mig in i en sådan utbildning.

Du bör åtminstone ta reda på om det finns någon utbildning som du har behörighet till innan du ger upp. Enligt Lunds Universitets hemsida så finns det två tjejer som har till jobb att svara på frågor om vilka biologikurser som finns och vilken behörighet som krävs för respektive kurs:
http://www.lu.se/upload/LUPDF/Utbildning/Studievagledare_LU.pdf
När du ringt det samtalet kan du sedan lugnt säja: Nej, det gick inte!

Men inte förr.

Annons