Yr (förgiftad) guppy?

#1 - 3 mars 2009 13:10
Hej alla!

Vi har ett mindre akvarium till barnen, 45 l, med 8 guppy, 1 pansarmal och 1 antennmal.
För en vecka sedan så blev en guppyhane sjuk.
Simmade konstigt, vinglade sig liksom fram och verkade dålig.
Krockade med saker o simmade på sidan/ rygg???
Vi tog bort den lilla stackarn och nu är en till dålig med samma symptom?!
Oxå en hane. Kan det vara ålder eller är det någon sjukdom?
Akvariet är relativt nystartat, ca 1,5 månad.
Startat efter alla konstens regler. Delvattenbyte varje vecka samt rengöring av filter.
Sparsamt matade firrar till en början och absolut inte övermatade nu heller, dock är inga vattenprover tagna.

Vad tror ni?

Mvh Jenny o Macke
#2 - 3 mars 2009 13:37
Akvariet bör precis vara igång nu, men är på gränsen.
Man skall dock inte rengöra filtret mer än vad man behöver, annars hämmas bakterieutvecklingen. Det kan mycket väl vara så, att ni har fått nitrit i vattnet - köp ett dropptest och kolla.

Annars, fortsätt med vattenbytena och ös gärna i lite salt i vattnet (1 tsk/100 lit).
#3 - 3 mars 2009 13:40
Guppy är faktiskt en skitfisk om man får säga det så..
Jag skulle nog säga för hårt avlade så idag är dom svårskötta.
Det var inte som förr i tiden när du kunde ha Guppys i en 10L hink och dom yngla av sig som tokar..

Nu idag är det massa tillsatt salt, "steroider" för att dom ska växa så fort som möjligt osv.

Detta med att dom "vaggar" har jag ingen förklaring på.
Jag har samma problem om har alltid haft i mitt Guppykar trots bra foder, vattenbyten varje vecka, bra syresättning osv osv..

Filtret däremot behöver du inte rengöra varje vecka, när du märker att filtret börjar spruta ut vatten dåligt och bli igentäppt, då är det dags för rengöring och glöm inte.
ALDRIG varmvatten då du tvättar filter, bakterierna i det dör då. :)
#4 - 3 mars 2009 14:03
Hej!
Tack för svaren.
Jag va tittade till fiskarna nyss då låg den sjuka fisken på rygg på botten och kippade efter luft.
Så fick ta bort den med.
Nitrit???
Tacksam för svar.
Jenny o Macke
#5 - 3 mars 2009 14:32
Guppy ska ha minst 60 liter, 45 liter är på gränsen till för litet tycker jag. Pansarmal ska ha samma storlek, minst 60 liter och det är en stimmfisk som ska vara minst 6st tillsammans. En ensam pansarmal är väldigt olycklig.
Antennmal vet jag inte vad det är...har du kollat upp så den passar i ditt kar? Vet att det finns en som heter randig antennmal och den ska ha 1000 liter så jag hoppas inte det är den.

Hade ni i alla fiskarna samtidigt efter ni startade?

Filtret ska som sagt absolut inte rengöras förrens vattnet sprutar ut dåligt, och när du rengör kan du ta lite vatten från akvariet i en hink och sedan bara krama ur filtret i det. Använd inte kallt eller varmt vatten, det ska vara ljummet.
#6 - 3 mars 2009 14:42
Testa att byta vatten oftare och inte göra rent filtret.
#7 - 3 mars 2009 15:08
Hej!
Dom ggr vi gjort rent filtret har vi gjort det i akvarie vattnet.
Det va fiske affären som rek pansarmalen till oss.(konstigt)
Det är inte randig antennmal.
Vi stoppade i först 5 hanar,sen 6 honor,sen malarna med veckas mellan rum.
När vi köpte akvariumet så sa affären att det räckte med 45l till guppys.Men affärerna kan ju ha fel oxå.
Vi plockade bort dom från vårat andra akvarium eftersom scalarerna tuggade på fenorna.
#8 - 3 mars 2009 15:49
JennyMacke skrev:
Hej!

Dom ggr vi gjort rent filtret har vi gjort det i akvarie vattnet.

Det va fiske affären som rek pansarmalen till oss.(konstigt)

Det är inte randig antennmal.

Vi stoppade i först 5 hanar,sen 6 honor,sen malarna med veckas mellan rum.

När vi köpte akvariumet så sa affären att det räckte med 45l till guppys.Men affärerna kan ju ha fel oxå.

Vi plockade bort dom från vårat andra akvarium eftersom scalarerna tuggade på fenorna.

Jag gissar på att de hanar som dött var gamla, så småningom bör ni bli självförsörjande på guppy så de ni har nu är aldeles lagom.
Pansarmalen borde få kompisar, de blir himla mycket roligare då, i ert lilla akvarium skulle det nog ändå räcka med en liten "grupp" på totalt 3 individer, men 5 är ännu bättre....
Jag skulle gissa att ni har en "antennmal" som kallas ancistrus, säljs ofta som ganska små, men "kräver" mer plats senare, men växer den ur ert lilla akvarium kan den ju alltid få flytta till ert andra akvarium då, nu är det nog ingen fara om den inte är så stor ännu.
45liter GÅR bra till sällskapsfisk av den storleken ni har, men 50-100 liter hade varit bättre, men om ni inte slarvar med vattenhygienen så borde det funka bra ändå, lycka till!:)
#9 - 3 mars 2009 15:52
Jenny054 skrev:
Guppy är faktiskt en skitfisk om man får säga det så..

Jag skulle nog säga för hårt avlade så idag är dom svårskötta.

Det var inte som förr i tiden när du kunde ha Guppys i en 10L hink och dom yngla av sig som tokar..

Nu idag är det massa tillsatt salt, "steroider" för att dom ska växa så fort som möjligt osv.

Och hur vet du det? Jag håller inte alls med, deras känslighet (eller tålighet) beror på många andra saker, och det skiljer sig mycket mellan olika stammar och varianter. Det är möjligt att vi har debatterat detta tidigare, men alla kan ju förslagsvis läsa första inlägget HÄR: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002
#10 - 3 mars 2009 16:22
Hej Tummen.
Vi funderade oxå på om hanarna va gamla,dom såg lite slitna ut mot slutet.
Guppys blir väll inte så gamla?
Vi får köpa ett par pansar malar till,om dom mår bäst i stim.
Antennmalen är liten än så länge så den få va kvar i lilla karet så länge.
Tack för alla råd tummen och alla andra
#11 - 3 mars 2009 17:19
JennyMacke skrev:
Hej Tummen.

Vi funderade oxå på om hanarna va gamla,dom såg lite slitna ut mot slutet.

Guppys blir väll inte så gamla?

Vi får köpa ett par pansar malar till,om dom mår bäst i stim.

Antennmalen är liten än så länge så den få va kvar i lilla karet så länge.

Tack för alla råd tummen och alla andra

Grejen är den att när man sätter en ungfisk som blir stor som vuxen i ett litet kar, anpassar den sin storlek till det karet. Så du kommer kanske aldrig tycka den ser för stor ut, men den kommer inte må bra där. Det bästa är att flytta den på en gång.
Det kan vara att de är gammla, eller så bildades det mycket nitrit i vattnet eftersom ni satte i så många fiskar på en gång. Det är inte att rekommendera. 2-3 fiskar först, sen vänta iaf en månad innan man sätter i fler.

Pansarmalar kan kanske gå bra i 45liter, det beror helt på måtten på karet. I och med att de är bottenfiskar behöver de gott om plats just på bottnen.
#12 - 3 mars 2009 22:11
tummen skrev:
Och hur vet du det? Jag håller inte alls med, deras känslighet (eller tålighet) beror på många andra saker, och det skiljer sig mycket mellan olika stammar och varianter. Det är möjligt att vi har debatterat detta tidigare, men alla kan ju förslagsvis läsa första inlägget HÄR: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

Jag skrev min personliga åsikt i frågan och mina egna erfarenheter. :)
#13 - 4 mars 2009 14:02
Jenny054 skrev:
Jag skrev min personliga åsikt i frågan och mina egna erfarenheter. :)

...och jag svarade på precis samma grunder, de är inte känsligare nu för tiden OM man inte råkar få tag i fiskar som är odlade i sydostasien och har gått i varmt lite bräckt vatten och fått mycket levandefoder, och sedan flugit hit till helt annat vatten, flyttats till butik med ännu ett nytt vatten och kanske samma dag bli köpt av en privatperson för att sedan (superstressad) hamna i ännu en typ av vatten. :eek:

[COLOR=red]DÅ[/COLOR] kan jag medge att de kanske är klena, men vem skulle inte vara det? :d
Om man däremot satsar på svenskodlad fisk, helst direkt från odlaren, så får man säkert mycket bättre kvalitet på fisken och mer glädje med akvariet. Överens?:)

Sedan kan man naturligtvis ha otur och få sjuk eller gammal fisk med sig hem, den har då alltså redan "passerat bäst före"-datum och kanske inte lever speciellt länge men det får man räkna med kan hända när man inte vet hur gamla de är när man köper dem. Satsa alltså på ungfisk om du handlar i akvarieaffärer.:)
#14 - 4 mars 2009 15:33
Hej.
Har varit o köpt två pansarmalar nu så nu ska väl han trivas bättre :).
Köpte även prov stickor och enligt dom va alla värden okej i karet.
De var väl gamla när vi köpte dom kanske.(hoppas vi)
#15 - 4 mars 2009 15:43
Trist att säga det när ni nu precis lagt pengar på det, men provstickor är ren skit. Vill man verkligen se dom riktiga värdena i karet så är det dropptest som gäller. Samma pengar, men så mycket bättre kvalité.
#16 - 4 mars 2009 16:14
Man får väl inga exakta svar med stickor, men man ser väl att värdena inte är åt helvete iallafall.
Eller??
#17 - 4 mars 2009 18:03
JennyMacke skrev:
Man får väl inga exakta svar med stickor, men man ser väl att värdena inte är åt helvete iallafall.

Eller??

Stickor är väldigt opålitliga. Nitrit behövs inte heller mycket i karet för att det ska bli katastrof, så om stickorna visar på ingen nitrit och det ändå är lite för att de inte stämmer, kommer ni ju inte göra något åt det. Köp dropptest, man vill alltid ha exakta svar.
#18 - 4 mars 2009 18:35
Fan va alla är negativa.
Charlottis har bara gnällt på allt sen vi starta tråden.
Nu skiter vi i den här tråden.
#19 - 4 mars 2009 18:44
JennyMacke skrev:
Fan va alla är negativa.

Ursäkta? Jag trodde du skrev här från början för att ni ville ha hjälp. Jag kan inte hjälpa att ni gjort de fel ni har, och det kan inte ni hjälpa heller om ni är nybörjare. Men be inte om hjälp o sen kom o gnäll om att andra gnäller på dig. Du skulle gärna kunna få komma med ett exempel på vad jag gnällt om? Allt jag sagt är råd och tips om hur saker är, hur ni ska göra för att ert akvarium ska bli så bra o lyckat som möjligt. Jag vet absolut inte allt, men endel vet jag.

Klarar du inte av att höra att du gjort fel ska du inte fråga heller. Löjligt.
#20 - 4 mars 2009 19:22
Du får gärna förklara va vi gjort för fel.
#21 - 4 mars 2009 19:40
För att balansera diskussionen lite kan jag säga att jag aldrig har kollat vattenvärden i mina akvarier, och jag har klarat mig bra ändå.:)

Misstänker man att nå´t är fel i akvariet så byt vatten, och verkar allt vara bra; byt vatten!:p För det är ändå bara att byta vatten om stickor/dropptest visar på för höga halter av något skadligt ämne (nitrit/nitrat) så varför slösa bort pengar på det när man ändå vet vad "behandlingen" blir?:confused::D;)

Har du nu gått och köpt stickor så kan jag i alla fall ge dig följande råd; de räcker dubbelt så länge om du klipper av dem, det behövs ingen stor bit till testerna ändå.....:) En del akvarister är väldigt noga med det där och då kan man ju "ödsla pengar på lite onödiga saker" just för den skull, eller för att man tycker det är kul, men att jag inte gör tester handlar nog också om en del slapphet.:p Hursomhelst önskar jag dig lycka till i fortsättningen, och ja, jag är fortfarande rätt så övertygad om att de var gamla, det du beskrivit tyder på det i alla fall.:)
#22 - 4 mars 2009 19:43
JennyMacke skrev:
Fan va alla är negativa.

Gör inte det bara för att andra tycker något är bättre än det du köpt, ta det med ro, det går nog bra skall du se.:)

Bra att ni köpt fler malar, vilken art är det, vet ni det?:confused:
#23 - 4 mars 2009 19:47
Ahh där ser man, du har klarat dig utan det alltså=)
Ja, det är ju sant att "medicinen" är att byta vatten igen och igen och igen....
Att man håller på med tester och så är väl för att man ngt slags kontrollbehov av att
verkligen VETA, eg...... I vårat lilla kar så verkar ju resterande av fiskarna må prima.
Så det känns lite trösterikt att du gissar på åldersskäl....
Tack för att du skriver så förklarande svar=)
#24 - 4 mars 2009 19:50
Mmm det var en pansarmal, osäker på latinska namnet så här på rak arm.
Skulle vara lättskött och bli ca 8 cm.
Fast vi läste på om den precis nyss på nätet....=)
#25 - 4 mars 2009 19:53
JennyMacke skrev:
Mmm det var en pansarmal, osäker på latinska namnet så här på rak arm.

Skulle vara lättskött och bli ca 8 cm.

Fast vi läste på om den precis nyss på nätet....=)

Hur ser den ut, eller kan du länka dit där du läste det?:confused:
#26 - 4 mars 2009 19:54
JennyMacke skrev:

Tack för att du skriver så förklarande svar=)

Man gör så gott man kan, och idag är jag på gott humör!:p:d;)
#27 - 4 mars 2009 20:06
JennyMacke skrev:
Du får gärna förklara va vi gjort för fel.

Det är ju precis det jag har gjort. Jag har varken fjäskat eller varit otrevlig, bara sagt hur det är. Så inte är det jag som gnäller iaf...
#28 - 4 mars 2009 20:12
Charlottis skrev:
Det är ju precis det jag har gjort. Jag har varken fjäskat eller varit otrevlig, bara sagt hur det är. Så inte är det jag som gnäller iaf...

Lugn, bara lugn:), det du gjorde var att du sågade deras nyligen inköpta teststickor och indirekt frågade hur man kan satsa på sådan skit! Eller hur? Som jag tolkade det var det dessutom med ett något surt tonfall så jag förstår om Jenny Macke tog lite illa upp, även om det inte var din mening.;):) Det är ibland väldigt vanskligt hur man skriver text, speciellt på nätet, det upplevs sällan på det sätt man avsåg, och ibland lönar det sig att väga ord på guldvåg.:D Nu tycker jag vi slutar med ping-pongfrågandet vad som blev fel och går vidare med nya frågor utan sura miner, ok?[;)]
#29 - 4 mars 2009 20:19
tummen skrev:
Lugn, bara lugn:), det du gjorde var att du sågade deras nyligen inköpta teststickor och indirekt frågade hur man kan satsa på sådan skit! Eller hur? Som jag tolkade det var det dessutom med ett något surt tonfall så jag förstår om Jenny Macke tog lite illa upp, även om det inte var din mening.;):) Det är ibland väldigt vanskligt hur man skriver text, speciellt på nätet, det upplevs sällan på det sätt man avsåg, och ibland lönar det sig att väga ord på guldvåg.:D Nu tycker jag vi slutar med ping-pongfrågandet vad som blev fel och går vidare med nya frågor utan sura miner, ok?[;)]

Japp, jag tycker att om man nu verkligen vill testa sitt vatten (som jag som du inte alls gör ofta) så borde man köpa något som visar ett rätt resultat. MEN jag menar ju såklart inte att dom gjort fel i och med att de inte visste från början, utan att de kunde köpa dem istället nu efteråt. Allt jag sa var tydligen gnäll enligt henne. Jag tycker inte man ska fråga om man inte egentligen vill ha något svar. Jag vill bara hjälpa och tycker hon ska vara tacksam för att någon vill lägga ner tid på att hjälpa henne. Så, nu är klar med detta:) Lycka till:)
#30 - 4 mars 2009 20:32
Charlottis skrev:
Japp, jag tycker att om man nu verkligen vill testa sitt vatten (som jag som du inte alls gör ofta) så borde man köpa något som visar ett rätt resultat. MEN jag menar ju såklart inte att dom gjort fel i och med att de inte visste från början, utan att de kunde köpa dem istället nu efteråt. Allt jag sa var tydligen gnäll enligt henne. Jag tycker inte man ska fråga om man inte egentligen vill ha något svar. Jag vill bara hjälpa och tycker hon ska vara tacksam för att någon vill lägga ner tid på att hjälpa henne. Så, nu är klar med detta:) Lycka till:)

Förtydligande: jag testar ALDRIG mitt vatten, jag byter det istället någorlunda regelbundet och slipper därför bekymra mig om det är dåligt eller inte.:D

Det var just det där med "guldvåg"; jag sågade ALLA tester som "onödiga" men med sådana ord och formuleringar att hon inte tog illa upp:p.....fast det är kul att du vill bidra och svara också, men jag menar bara att det så ofta lätt blir fel fast man inte menade det så.:) Over and out-igen!:D
#31 - 4 mars 2009 20:45
tummen skrev:
Förtydligande: jag testar ALDRIG mitt vatten, jag byter det istället någorlunda regelbundet och slipper därför bekymra mig om det är dåligt eller inte.:D

Det var just det där med "guldvåg"; jag sågade ALLA tester som "onödiga" men med sådana ord och formuleringar att hon inte tog illa upp:p.....fast det är kul att du vill bidra och svara också, men jag menar bara att det så ofta lätt blir fel fast man inte menade det så.:) Over and out-igen!:D

Haha, det låter iofs smartare :p Ska finslipa mitt ordförråd lite ;)

Ohja, nu tar detta slut:d
#32 - 4 mars 2009 22:31
Hon och hon... nu var det ju mest "han" i familjen som blev lite crunky=)
Jaja så kan det gå. Svårt att ta bara lite oslipade meningar till sig när man inte
kan höra tonen bakom ibland... Alla är vi nybörjare i början!
Tack för alla svar! Nu hoppas vi att firrarna som är kvar mår bra och det verkar de göra. Vi har inte haft några problem alls i vårat stora kar men så är det ju lättare med större än mindre=) Kommer säkert med flera frågor och funderingar vad det lider....
Over and from "hon"=)
#33 - 6 mars 2009 09:21
JennyMacke skrev:
Hon och hon... nu var det ju mest "han" i familjen som blev lite crunky=)

Jaja så kan det gå. Svårt att ta bara lite oslipade meningar till sig när man inte

kan höra tonen bakom ibland... Alla är vi nybörjare i början!

Tack för alla svar! Nu hoppas vi att firrarna som är kvar mår bra och det verkar de göra. Vi har inte haft några problem alls i vårat stora kar men så är det ju lättare med större än mindre=) Kommer säkert med flera frågor och funderingar vad det lider....

Over and from "hon"=)

Kul att vi alla är sams och mår bra igen då!:D
Även fiskarna och "han" därhemma.....;):p

Välkommen med nya frågor, men glöm för all del inte att söka här i forumet först, för det mesta i frågeväg är besvarat många gånger innan.....:D Inget nytt under solen som man säger!:)
#34 - 6 mars 2009 10:23
Min kompis har precis skaffat fiskar och har 10 guppyhanar i 30l. Hon ska skaffa honor så småningom, men är akvariet för litet?
#35 - 7 mars 2009 12:27
JennyMacke: Ett tips om du undrar över vattenvärderna är att ta med lite vatten i en ren burk till affären. De brukar kunna testa vattnet gratis med dropptest:).
Jag har själv ett 40l akvarium där städpatrullen är några räkor och 3 äppelsnäckor. Väldigt effektivt! Så om du behöver något som käkar alger senare (om du flyttar malen) så är det ett bra tips!
Lycka till!

FamiljenMårtensson: Jag tycker akvariet är alldeles för litet för guppy, och så många! Tipsa din kompis om att hon kan ha räkor däri! De är utmärkta städare och grymt söta!
#36 - 8 mars 2009 20:00
Min kompis har precis skaffat fiskar och har 10 guppyhanar i 30l. Hon ska skaffa honor så småningom, men är akvariet för litet?

Läs på mera här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248
Och här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=67
#37 - 8 mars 2009 22:13

Är nu tvungen att gnälla lite till:p

I alla fall, 1 guppy ska ha minst 40 liter. Och det är verkligen minimun, helst inte mindre än 60 liter tycker jag. 10 guppyhanar behöver många honor för att inte hanarna ska jaga ihjäl dem, sådär 15-20 st. Och det går inte att ha 30 guppy i 30 liter om man inte ens kan ha 1 guppy i 30 liter. Det man kan ha i 30 liter är räkor och snäckor. Möjligen någon minifisk, men jag vet inte vilken.
#38 - 9 mars 2009 05:15
FamiljenMårtensson, en sak är säker, han kan inte köpa honor. Han behöver 20-30 stycken för att inte hanarna ska jaga ihjäl honorna, köper han färre så kommer de jagas till döds av hanarna. Och köper han så många så förstörs vattenkvalitéen och alla dör.
#39 - 9 mars 2009 05:21
JennyMacke skrev:
Fan va alla är negativa.

Nu måste jag få försvara mig här!

Naturligtvis försöker vi inte vara negativa mot er, men om ni köper prover som inte funkar, så antar jag att ni vill veta det så inte fler fiskar dör?

Men så är det var man än kommer så gillar folk att vara i en drömvärld där allt är perfekt, enda tills nån öppnar sanningens dörr och säger hur det egentligen ligger till, då är man negativ.

Svenska språket räcker inte riktigt till för att jag ska kunna välja bra ord till en fortsättning av detta inlägg, så jag postar och hoppas detta räcker. :)
#40 - 9 mars 2009 08:58
JojjeN skrev:
Nu måste jag få försvara mig här!

Naturligtvis försöker vi inte vara negativa mot er, men om ni köper prover som inte funkar, så antar jag att ni vill veta det så inte fler fiskar dör?

Men så är det var man än kommer så gillar folk att vara i en drömvärld där allt är perfekt, enda tills nån öppnar sanningens dörr och säger hur det egentligen ligger till, då är man negativ.

Svenska språket räcker inte riktigt till för att jag ska kunna välja bra ord till en fortsättning av detta inlägg, så jag postar och hoppas detta räcker. :)

Hej Jojjen!
Du behöver inte försvara dig,det jag skrev va riktat till helt annan person :).Om du läser alla svar så förstår du,negativiteten börjar redan i första meningen.
Mvh."han"
#41 - 9 mars 2009 10:55
JennyMacke skrev:
Hej Jojjen!

Du behöver inte försvara dig,det jag skrev va riktat till helt annan person :).Om du läser alla svar så förstår du,negativiteten börjar redan i första meningen.

Mvh."han"

Men herregud, fortsätter du detta nu? Trodde vi var klara med att jag inte alls var negativ. Jag skrev inget annorlunda än någon annan. Och jag skrev sanningen. Det är som Jojje skriver, att så fort någon påpekar minsta fel är man gnällig. Har ni gjort fel borde ni vilja veta det, annar dör kanske era fiskar. Detta forum är till för att hjälpa varandra, vilket jag gör. Berätta gärna för mig vilket i mina inlägg ni inte riktigt klarade av? Ska jag skriva att allt är perfekt när det inte är det? Det är som det är, var inte så känsliga.
#42 - 9 mars 2009 11:32
Charlottis skrev:
Men herregud, fortsätter du detta nu? Trodde vi var klara med att jag inte alls var negativ. Jag skrev inget annorlunda än någon annan. Och jag skrev sanningen. Det är som Jojje skriver, att så fort någon påpekar minsta fel är man gnällig. Har ni gjort fel borde ni vilja veta det, annar dör kanske era fiskar. Detta forum är till för att hjälpa varandra, vilket jag gör. Berätta gärna för mig vilket i mina inlägg ni inte riktigt klarade av? Ska jag skriva att allt är perfekt när det inte är det? Det är som det är, var inte så känsliga.

Hej!
Det är avslutat,men ville bara säga till Jojjen att det inte var riktat till honom.
Mvh "han"
#43 - 9 mars 2009 12:08
JennyMacke skrev:
Hej!

Det är avslutat,men ville bara säga till Jojjen att det inte var riktat till honom.

Mvh "han"

Så det var riktat mot enbart mig då? Vad betyder då "Fan va alla är negativa"? Jag är bara en person, jag är inte "alla". Så fast det inte bara var jag som "klagade" är det ändå bara mina ord det är fel på? Du har ännu inte ens sagt ett exempel på att jag har gnällt.
#44 - 10 mars 2009 19:23
Charlottis skrev:
Är nu tvungen att gnälla lite till:p

I alla fall, 1 guppy ska ha minst 40 liter. Och det är verkligen minimun, helst inte mindre än 60 liter tycker jag. 10 guppyhanar behöver många honor för att inte hanarna ska jaga ihjäl dem, sådär 15-20 st. Och det går inte att ha 30 guppy i 30 liter om man inte ens kan ha 1 guppy i 30 liter. Det man kan ha i 30 liter är räkor och snäckor. Möjligen någon minifisk, men jag vet inte vilken.

Ett litet förtydligande till:
I större grupper kan det räcka med 50/50 fördelning i antal honor och hanar, av den enkla anledningen att hanarna minst halva tiden har fullt upp med att bråka med varandra så honorna faktiskt får det LUGNARE i större grupper, även om det är större andel hanar än i en mindre grupp. :D Av samma anledning KAN det funka även med upp till 75% hanar, men då måste det finnas massor med gömställen så jagade honor kan komma undan.:p

När det gäller akvariestorlek tycker jag att även 60 liter låter som minimum, om man inte är erfaren och vet vad man gör, för då kan man lättare "överbefolka" akvarierna eftersom man har erfarenheten att se när det behövs olika typer av åtgärder.:) Är man genomsnittsakvarist så tycker jag att 70-100 liter vore mer lagom för en så pass stor grupp, de blir snabbt många fler och då behövs det extra utrymmet.;)

Lämplig minifisk kan vara någon typ av dvärgrasbora;
Ex.vis Boraras brigittae.

http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&ei=nL62SanoBorMsAPPtIXrCA&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Boraras+brigittae&spell=1

Annons