Ja, det är ganska fantastiskt! Jag har haft min hona i tre veckor, men hon var stor när jag köpte henne. Tror snarare att hanen var flaskhalsen, han är mycket mindre (köpte honom tillsammans med en större hane i tron att den lille var en hona. Den stora hanen, som var en snygg fast ilsken typ, har fått flytta härifrån). Jag har läst någonstans att man om man vill ha lek på labyrintfiskar inte får ha en större hona, men det verkar vara helt fel.
Angående överlevnaden: Jag testar två vägar. Några yngel (kanske 50) har fått flytta över till ett 30-liters, där de är ensamma. Resten bor kvar i det stora akvariet med sina föräldrar och 10 amanoräkor. Filtret är igång (fast det är tursamt nog ganska guckigt nu, så det är ingen vidare genomströmning), med en nylonstrumpa över insuget. Hanen åker ibland och hämtar några yngel därifrån och spottar upp dem vid någon flytväxt. Honan är rättså sugen på att ha en festmåltid på barnen, men hanen jagar in henne i ett hörn där det finns mycket rötter och javamossa. Han är inte särskilt hårdhänt (hårdfenad?) så det verkar gå bra. Har börjat ge ynglen infusorier och Liquifry nr 1, men det är svårt att se om de äter. Fast de simmar mot "diset" och är gärna däri, så jag gissar att de äter.
Skälet till att de flesta får gå i stora akvariet är att vi åker på semester om två veckor. Kan inte be fiskvakten komma flera gånger om dagen för att mata ynglen, och jag tror de har större chanser att hitta ätbara saker i det stora akvariet. Funderar på att skaffa en sån artemiakläckare som man hänger i akvariet för att de ska få lite bättre tillgång på mat.
Har någon några bra idéer om hur vi ska klara ynglen under semestern tar jag tacksamt emot dem!
(För övrigt har hanen just börjat bygga ett nytt skumbo. Han är inte klok!!)