Jag har flyttat Läppguramiyngel/rom några gånger nu med olika resultat. Det enklaste verkar vara att låta boet rinna in i en soppslev eller något och hälla ut det i ett annat akvarium med samma vatten.
Kruxet är ju sedan som sagt att få dem att överleva... Först hade jag dem i ett litet kar med Billifilter, men de sögs in i detta och vågade inte simma runt, förmodligen för att vattnet rörde sig för mycket... matade gjorde jag med infusorier och Wardleys smallfry...
Sedan hade jag dem i samma lilla akvarium utan pump, då tror jag att de dog av att vattnet blev dåligt, det är ju inte lätt att byta vatten i karet med dessa pyttisar...
Nu har jag dem i ett 100 l kar, där hannen fått leka, honan flyttad efter lek, hannen efter att de blivit frisimmande. Här är filtreringen speciell eftersom det är ett avdelat 450 l kar, så vattnet cirkulerar lite genom springorna vid avdelaren och friskt vatten kommer in genom ytterfiltret som suger in i ett annat fack och blåser ut i Guramifacket... Första kullen gick nästan helt åt eftersom jag missade leken och hade honan kvar för länge, honorna äter nämligen ynglen... Jag har endast 4 överlevande från den kullen...
Nu har jag paret tillbaka för lek, tror de har lekt i dag faktiskt, ska kolla hur det går och tala om det om ni vill...