Ynglen överlever inte

#1 - 23 oktober 2003 13:22
Mina mosaikgurami har hållit på och lekt i mitt sällskapsakvarie sedan jag tog hem dom från akvarieaffären för två veckor sedan. Jag har ett mindre akvarium på 12 liter som jag startat upp och försöker föra över yngel och ägg till i olika omgångar. Problemet är att ynglena inte verkar överleva. Sist fyllde jag över vatten (inklusive yngel) från det stora till 12-liters-akvariet så vattenvärdena borde vara lika. Temperaturen är samma eller något högre i det lilla akvariet. Efter c:a 12 timmar var det ånyo tyst och stilla i yngelakvariet.

Vad gör jag för fel?
#2 - 23 oktober 2003 13:25
kolla nog så de inte är lite blyga första dygnet bara..de är väl så små att de inte syns?
har du nåt på bottnen i det nya akvariet?
mina kakaduaciklidyngel blev lite sura när jag flyttade dem, men efter ett dygn så va de ute & leta mat igen... (3-4 mm långa)
#3 - 23 oktober 2003 13:57
De är väldigt små 1-2 mm, jag har inget bottenmaterial alls. De var ute och simmande strax efter att jag hade fört över dem igår. Detta har hänt ett antal gånger.
#4 - 23 oktober 2003 18:37
Jag föder just nu upp min första kull mosaiker. Av ca 400 frisimmande yngel dog alla utom 18 under den första veckan. Dessa yngel mår än idag, efter flera månader, utmärkt. Min teori är de 382 som dog inte fattade att de kunde äta maten (gav både torrt och flytande yngelfoder), så nästa gång ska jag testa levandefoder.
#5 - 23 oktober 2003 18:39
Förresten är hannen yngelvårdande tills ynglena varit frisimmande några dagar. Som regel brukar man ta bort honan så fort äggen lagts och hannen när de är frisimmande. Kan tänka mig att ynglena, som är väldigt känsliga de första tre veckorna, faktiskt inte tål att flyttas.
#6 - 23 oktober 2003 19:05
Jag har flyttat Läppguramiyngel/rom några gånger nu med olika resultat. Det enklaste verkar vara att låta boet rinna in i en soppslev eller något och hälla ut det i ett annat akvarium med samma vatten.
Kruxet är ju sedan som sagt att få dem att överleva... Först hade jag dem i ett litet kar med Billifilter, men de sögs in i detta och vågade inte simma runt, förmodligen för att vattnet rörde sig för mycket... matade gjorde jag med infusorier och Wardleys smallfry...
Sedan hade jag dem i samma lilla akvarium utan pump, då tror jag att de dog av att vattnet blev dåligt, det är ju inte lätt att byta vatten i karet med dessa pyttisar...
Nu har jag dem i ett 100 l kar, där hannen fått leka, honan flyttad efter lek, hannen efter att de blivit frisimmande. Här är filtreringen speciell eftersom det är ett avdelat 450 l kar, så vattnet cirkulerar lite genom springorna vid avdelaren och friskt vatten kommer in genom ytterfiltret som suger in i ett annat fack och blåser ut i Guramifacket... Första kullen gick nästan helt åt eftersom jag missade leken och hade honan kvar för länge, honorna äter nämligen ynglen... Jag har endast 4 överlevande från den kullen...
Nu har jag paret tillbaka för lek, tror de har lekt i dag faktiskt, ska kolla hur det går och tala om det om ni vill...
#7 - 23 oktober 2003 20:21
Vad gäller filtrering så funkade det väldigt bra för mig och mina yngel att vara helt utan pump. Jag hade ju slagit av den under leken för att inte skumboet skulle gå sönder och sedan vågade jag inte slå på den igen av rädsla för att ynglena skulle sugas in. 60-litersakvariet var dock fullt av växter och framför allt snäckor, som var mycket duktiga på att hålla rent de veckor vattnet var stillastående. Jag bytte några hinkar vatten i veckan och höll då insuget längst ner på botten och lyckades därmed undvika att suga upp yngel.

Nu har jag förresten införskaffat månskensguramis och är helt salig av fascination. Jäklar vad tjusiga de är! Hoppas hoppas hoppas att de leker så småningom :-)
#8 - 23 oktober 2003 21:31
Tack för tipsen.
OK, jag ska pröva ta hela skumboet nästa gång, om det blir några fler gånger, de borde vara ganska trötta nu efter att ha lekt i 14 dar. Jag har tyvärr inga möjligheter att separera dem då jag endast
har ett 200- och ett 12-liter kar.
mvh
#9 - 24 oktober 2003 05:25
Jag har oxå problem med att få mina guramiägg att stanna i skumboet. Har paradisgurami som har lagt rom två gånger nu, fick bra tips av att läsa här som jag ska prova. Trodde det var enklare med denna art att få fram yngel:)

Annons