Ynglen försvinner?!!

#1 - 7 maj 2006 15:35
För några dagar sedan kläcktes mitt Jack dempsey pars ägg och det kom massor av yngel, 50 st minst!!
Idag när jag tittade hos dom så var inte ens hälften av alla yngel kvar?! Föräldrarna som har vaktat så bra! [:-10]

I akvariet bor det bara två ancistrusmalar och en segelfenspleco, kan det vara dom som ätit upp ynglen?! Jag har svårt att tro det...[:-13]

Jag matade dom flera ggr om dagen med nykläckt artemia. Den enda anledningen jag kan komma på är om de skulle ha kunnat åka in i pumpen? Jag stängde nämligen av ena pumpen (har två innerfilter i karet) på den sidan där ynglen och JD-paret mest höll till...men lät den andra vara på så att det blev någon filtrering ialla fall!

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Riktigt tråkigt :( Vill ialla att de få jag har kvar ska öerleva...de verkar inte sjuk elr något sådant, de äter som bara den!

Glad för svar!
Malin
#2 - 7 maj 2006 16:47
Jag skulle gissa på att de åkt in i pumpen. Jag har hittat en del yngel i en av mina innerpumpar.
#3 - 7 maj 2006 16:56
[QUOTE=Micke_A]Jag skulle gissa på att de åkt in i pumpen. Jag har hittat en del yngel i en av mina innerpumpar.[/QUOTE]

okej, om jag stänger av pumpen helt, tror du att det påverkar fiskarna så att de kan må dåligt pga för lite cirkulation?
#4 - 7 maj 2006 16:59
Du kan spänna ett finmaskigt nät över insugsspringorna, t.ex en nätstrumpa, eller nätdelen till en finmaskig håv.
#5 - 7 maj 2006 17:01
[QUOTE=Dreeamcatcher]okej, om jag stänger av pumpen helt, tror du att det påverkar fiskarna så att de kan må dåligt pga för lite cirkulation?[/QUOTE]

Det är nog inte en bra idé. Ta en gammal nylonstrumpa och sätt över insuget istället. Se till att tvätta bort tvättmedelsrester.

Att ynglen försvinner kan å andra sidan ha andra orsaker, t.ex. att föräldrarna eller nån annan fisk tagit sig några mumsbitar.
#6 - 7 maj 2006 17:04
[QUOTE=apisto_vf]Det är nog inte en bra idé. Ta en gammal nylonstrumpa och sätt över insuget istället. Se till att tvätta bort tvättmedelsrester.

Att ynglen försvinner kan å andra sidan ha andra orsaker, t.ex. att föräldrarna eller nån annan fisk tagit sig några mumsbitar.[/QUOTE]

okej....hm...ja jag ska prova nylonstrumpan. Tack :)
#7 - 7 maj 2006 17:06
JD brukar vara bra föräldrar, och har också svårt att tro att malarna tagit ynglen, när de är frisimmande. Men om du släcker akvariet på natten, och ynglen lägger sig på botten, och föräldrarna inte ser nå´t, så kan nog malarna ta för sig.
#8 - 7 maj 2006 17:13
Ser att Micke var snabbare med att svara på frågan. ;)

Bara en tanke, ta och kika in i pumpen och kolla om det finns ett gäng yngel där, isåfall är det ju bara att släppa ut dem om de fortfarande lever.
Jag kommer ihåg att jag räddade palettciklidyngel ur pumpen rätt ofta en gång i tiden. Ibland hade de nog varit därinne i flera dagar.
#9 - 7 maj 2006 17:16
Japp, jag räddade gula palettciklidyngel ur min Fluval, så om de finns därinne kan de nog leva fortfarande.
#10 - 8 maj 2006 07:45
[QUOTE=Micke_A]Japp, jag räddade gula palettciklidyngel ur min Fluval, så om de finns därinne kan de nog leva fortfarande.[/QUOTE]

tack så mtk! ska kila upp till fiskrummet på en gång och se efter i pumpen!

Annons