Yngeltest på Otos.

#1 - 12 februari 2011 08:45
I förrgår fick jag äntligen loss den där tummen och gjorde i ordning 375:an för Otosarna. Vill prova dem på allvar och se om det blir lite yngel av det. Har lurat på det alldeles för länge, men nu blev det av!!

Akvariet har gått på sparlåga i grymt lång tid, men det blev lite ändringar nu. Scalareparet flyttades till egen burk, gjorde rent filtret och placerade det i högra hörnet, sög upp mängder med bös och bytte i samma veva en hel del vatten (osmos), toppade sedan med ett bra gäng löv, både bok, ek och ketapang. Visste att det gick åtminstone en Oto kvar i burken sedan ett tidigare isläpp av 10 st. Efter mitt trixande så dök det dock upp 11 st!! Månne redan ett plus? Fast jag minns inte om jag dragit ned någon udda från något annat kar... kan mycket väl ha gjort det. Behöver iaf inte köpa in fler vilket är bra, har inte koll på vilken art det är.

Scalarerna verkar ha varit för buffliga för dem, så de har gömt sig i Javaormbunkarna. Har definitivt inte gått någon nöd på dem, hade runda fina magar allesammans. Däremot inga "spärrballonger", som jag läst om att de kan vara när de är romstinna. Otosarna har iaf börjat köra rundor, håller ihop i ett löst stim, splittras i små grupper, återgår till löst stim åssevidare. De största, antar att det är honor, drar iväg då och då, med några mindre som följer efter. Beter sig ungefär så "nervöst" som efter man släppt dem i nytt akvarium. Såg något som liknade t-position igår, med en mindre på tvären framför nosen på en större. Bra tecken tror jag, både med "stirrigheten" och t-positionen. Ska hålla lite koll på var de befinner sig i akvariet, om de föredrar mitt i strömmen eller något annat. När jag fått det klart för mig ska lekväxter placeras där. Hoppas de gillar Javaormbunke... har lite Crypts över, de åker nog ned idag så att de får något alternativ.

Tanken är att karet enbart ska innehålla Otos, men självklart blir jag ju sugen på mer fisk nu när karet är i ordning. Passar fint för någon dvärgciklid och/eller några lyktögon också. Mina normanni har inte förökat sig på länge, kanske läge för dem... men jag tror jag ska försöka hålla mig, flera av sk "små söta fiskar" brukar vara duktiga på att knapra romkorn. Det är Otosarna det gäller. Fast jag kunde ju dra ned en lekmopp till normannin och så lägga över den i 375... normanni-yngel tror jag inte ger sig på Oto-rom. Nå, det ger sig.

Har inte kunnat undgå att röra runt en del i botten, så jag räknar kallt med att behöva göra ett par feta vb samt efterdosera med lite KNO3/Mikro för att hålla cyanon borta. Får dock göda försiktigt, tanken med osmosvattnet är att sänka ledningstalet och det lär ju höjas med gödningen. Förberedde även en tempsänkning, drog av elementet i verkstan där karet står. Yttertempen landar då på ca 15 grader, innertemp i akvariet är just nu 25 grader. Lätt att dra ned doppvärmaren några snäpp. Kopplar nog ihop tempsänkningen med ett stort vb, får se om jag ordnar det idag. De har ju fått lite "torrperiod" tidigare, så simulera regnperiod kanske gör susen. Ska även mata på en hel del och ge dem annat än alger/biofilm. Hoppas och tror att de kommer gnaga en del på löven också. Av de få biotopbilder jag sett på Otos så är det grymt mycket löv på botten i naturen iaf.

Fascinerande hur effektivt filtret klipper bös i vattnet. Även efter rätt bra stökande så är vattnet klart efter ca en halvtimme. Har fått göra rent filtret ytterligare en gång, pga minskat flöde. Tror det är viktigt att hålla koll på, skillnad i cirkulationen är ju en trigger för Corys ändå, kanske även för Otos.

Nå, får se hur det går. Bild på karet nedan - notera min Lycko-Buddha ovanpå rampen!! Har räddat honom från soprummet, han såg så fett glad ut att jag inte kunde motstå honom... ;)
admin
Christian Alfredsson
#2 - 12 februari 2011 09:38
Ska bli kul att följa.
#3 - 12 februari 2011 16:09
Jag kan bara hålla med admin.
#4 - 12 februari 2011 17:47
Snyggt... och Välkommen hit!
#5 - 13 februari 2011 07:39
Gjorde inget mer än att observera karet igår. Blev rätt många timmar iaf. Såg enbart två Otos, en paniksimning med en trolig hanne plus en som käkade öppet på botten framåt kvällen. Hmm. Nu är det ju rätt mycket ormbunke i karet, så de kan hitta på massor därbakom som jag inte ser. Funderar på om karet egentligen är för högt, blir det yngel ska de tydligen fylla simblåsan och det är lurigt med högt akvarium. Nå, det finns ju bra chanser att komma upp till ytan via ormbunkarna. Bra med lek först iaf... *s* ...det har jag inte sett än.
#6 - 14 februari 2011 06:57
Löven har sjunkit och Otosarna har börjat upptäcka dem. Såg några som körde rundor på dem. Planterade lite Crypts på olika ställen. Vattnet har redan färgats rätt bra, månne dags för större vb plus tempsänkning idag. Inget stimmande idag heller. Note to self: mät pH.
#7 - 16 februari 2011 06:28
pH ca sju, verkar ok. Bytte ungefär 100 l igår, mestadels med osmos. En skvätt kranvatten också för att hålla undan ev. pH-dipp. Otosarna är definitivt på löven, rotade runt lite bland dem igår och hittade mängder med Oto-korvar. Cyano har kommit lite, som jag trodde, fast inte i den utsträckning jag trodde. Efterdoserade med en gnutta KNO3 plus mikro. Vill ha bort cyanon iaf, gör verkligen ingen nytta som käk.

Sänkte vattenytan 5 cm så utblåset från pumpen ligger i ytan. Får se om lite högre syrehalt påverkar dem. Ett kort tag efter vb så blev de återigen lite stirriga, var en del rörelser inne i javaormbunkarna samt lite rundturer i burken. Ett krux att jag inte ser dem så ofta, ville gärna ha lite pejl på om rommen mognar hos honorna. Nå, de kanske är på simtur till kvällen, får kolla då. Är de verkligt tjocka är det dags att sätta in kraftiga vb och sänka tempen en del. Sänkte iaf doppvärmaren en grad igår, bör landa på 24 nu.
#8 - 17 februari 2011 04:46
Otosarna är klart aktivare idag än igår. De jag såg hade också fina magar. Ska låta karet vara ett tag nu, mata på och göra normala vb. Temp 24 grader.
#9 - 21 februari 2011 09:18
Alltså, Otos är virrpannor. De "gör" liksom inget mer än att simma runt. De har då och då lite halvhjärtat stimbeteende, men i övrigt ingenting. De fightas inte, de håller inget revir, de har rätt kasst luktsinne, är stirriga och rätt lättskrämda. Månne därför jag tycker de är så charmiga... *s* ...börjar tro att det här akvariet får gå på samma sätt i lång tid. Bekräftar iaf vad jag tror/har läst om vad de äter, dvs biofilm. Egentligen inte alger, men de försvinner ändå. Utom cyanon då, som efter lite vb och stödgödning med KNO3 börjar se lite vissen ut. Helt klart på tillbakagång.

Ser iaf fler och fler framme, i perioder. En av honorna är mycket fet och har definitivt en gulaktig ton på buken. En annan såg direkt mager ut, och hade ingen gul ton - kanske redan har lekt? Karet är ju rätt stort så de har mycket plats att gömma sig på.

Lurar lite på sällskap till dem ändå, blir en del bös på botten. Just nu landat i pansarmalar, tror inte de är så rackarns på ev. Oto-rom. Pansarmalar stökar igenom botten bra och böset kommer hamna i filtret. Återstår att bestämma sig för art. Lutar mest åt Venezuela black just nu, men det ger sig.
#10 - 24 februari 2011 18:22
Det var inte dåligt med blogg och allt!
Jag har haft vissa idéer om detta också för Amatitlan projektet men lovat Ola att skriva lite om det i Ciklidbladet så då blir det tårta på tårta.
Kul att du fått igång otokvariet! Jag har inte en susning om hur man odlar dessa men lågt vatten bör det nog vara i alla fall. Som dessa rackare ser ut så borde strömt vatten vara grejen för dom men inte nödvändigtvis vid lek. Då kanske det skall vara tvärs om.
Varför är du orolig för di blågröna? Tror inte det gör någon skada snarare tvärs om. Däremot skulle jag nog testa utan NO3 och Micro, bara för att vara på tvären.
Biofilm borde vara grejen! Har det inte fixat sig med lek skall du få en påse magi när jag kommer hem, men då får du skippa gödningen. Micro+ knäckte det på ett par dagar hos mig medan mina Poecilia i den andra burken mer eller mindre lever på det. Odla fisk i snygga burkar är svårt i alla fall för mig.
#11 - 25 februari 2011 09:03
Nah, inte orolig för cyanon men de är fula och tar plats från biofilmen. Tillför inget liksom, därmed ska de väck!!

Har funderat på det med vattenståndet. Klurar på om jag ska bygga en "hylla" i högerdelen av burken där vattenståndet blir lågt, så får fisken välja själv. Vill öht testa det med olika vattenstånd i samma akvarium för ett bra gäng firrar, tror man kan få se en del roliga beteenden då. Kom en bit på ett sådant projekt till hästnosar, men helt färdigt blev det inte.

De som fått yngel på Otos verkar ha haft rätt stabila förhållanden för dem. Vattenvärdena verkar det inte vara så kinkigt med. Många verkar också ha haft Corys som "trigger", de är enklare att få lek på. När de leker så kommer hormoner ut i vattnet vilket kan sätta fart på Otosarna också. Har även sett en kombo med Ancistrus, där det blev Oto-yngel.

Odla fisk i snygga burkar kan jag inte påstå att jag gjort, men jag har en fascination för permanenta lekakvarium. Blir inga mängder med yngel, men tillräckligt, och utan någon egentlig ansträngning. Har testat en hel del med just permanenta odlingsburkar och det finns ett bra gäng sluga lösningar för kombos snyggt+yngel.
#12 - 25 februari 2011 15:28
Ja, ja otack är världens lön om man är en cyanobakterie!

Det där med hyllor har jag också funderat på. Testade lite med mbunas för länge sedan men det var nog inte rätt fisk. Jag tycker du skall prova med otosarna. Lite sex lukt i vattnet kanske inte är helt fel! Funkar på andra fiskar så varför inte?

Kommentaren om snygga lek och yngel akvarium är nog bara avundsjuka från min sida..skrattar. Den här burken ser bättre ut en de sällskapsakvarier jag brukar få till!
Gillar skarpt det där med permanenta lekakvarier. Det är därför jag vill ha en burk med prinsessor igen!
#13 - 26 februari 2011 06:40
Otakt är världens lön, sa dirigenten... nah, men jag vill helt enkelt ha så mycket yta för käk till dem som det går.

Har hört en del kommentarer från folk som haft burkar med varierande vattenstånd, typ strandremsa. Verkar kul att leka runt med, lockar lite andra beteenden verkar det som.

Hmm... burken ovan är inget speciellt ur estetisk synvinkel tycker jag, har haft betydligt snyggare kar där fisken förökat sig. Helt klart har vi iaf något vi knappt ens har diskuterat - har klurat ihop en kombo med permanent odlingskar, bottenfilter, JBF & lite annat kul. Borde t ex vara möjligt att odla ungfödare i rätt stor skala i ett butiksakvarium (utan att vara olaglig). Men var är tiden att trixa? Jobbar helg nu, men återkommer!!
#14 - 28 februari 2011 08:37
Varför hade du kört utan KNO3 och Mikro? *nyfiken* Och vad är en påse magi? Finns det levandefödare som knaprar cyano?

Tillbringar en hel del tid framför burken iaf, kikar på Otosarna. Det är märkliga fiskar, helt klart. Klurat lite på deras teckning. Inte något speciellt camouflage i ett akvarium, men sannolikt otroligt bra bland löven i naturen. Tom ögat är camouflerat, linjen på sidan går genom ögat. Även funderat på vad kroken de har på huvudet har för funktion. Går knappt att se med blotta ögat men den fastnar ofta i håven när man hanterar dem.

Och vad gör de små rackarna i ett så stort stim som här? Vid ytan i floden?
" target="_blank">

Här fanns också lite kul info, bl a om mimikry mellan Otos och Corys.
http://en.wikipedia.org/wiki/Otocinclus

Visste inte att det var så, nu riskerar jag en uppslukande jakt på C. diphyes. Aldrig hört talas om eller sett. Nå, får kolla med K, det han inte vet om Corys är nog inte värt att veta.

Hilsen,

/P
#15 - 5 mars 2011 09:05
När jag kikade på burken igår så var de rätt oroliga/stirriga. Körde runt i par, en större och en mindre. Alla är tjocka och fina. Vet inte varför de gör det just nu, inget vb nyligen. Får se om jag hinner med det idag, blir ett verkligt fett vb i så fall.

Den enda förändringen som skett är att filterutblåset plaskar mer i ytan. Mängder med små fina luftbubblor som åker runt i karet. Borde vara så hög syrehalt det går i karet. En observation är att cyanon verkar varva upp iom detta. Lite ologiskt tycker jag spontant, får klura mer på om det kan ha något samband. Det dunstar iaf rätt mycket vatten från karet, skillnaden mellan inner/yttertemp är rätt stor.

Hilsen,

/P
#16 - 6 mars 2011 08:47
Vb blev av igår. Tömde nästan en av osmostunnorna, så ca 300 liter kom ned i karet. Körde "rinnande vb", så mängden bytt vatten blev inte lika stor. Otosarna varvade iaf upp, var framme trots att jag rörde mig runt karet och gjorde saker i vattnet. Tröttnade på plasket i ytan, så jag fyllde upp karet lite mer och satte in en diffusor för att behålla småbubblorna i karet. Stödgödning med KNO3/Mikro efter vb.

Funderade lite över det med bakterier. Akvarium brukar innehålla skyhöga mängder bakterier i relation till naturliga vattendrag. Tror det kan kopplas ihop med att en del fisk är svårlekta. De känner av det på något sätt. Lurar på att testa UV-filter för att göra något åt det. Får då samtidigt testat om växterna stuntar. Har inga indikatorväxter i burken, så det är iof lite surt att testa på långsamväxarna. När de stuntar har det gått alldeles för långt... kanske borde dra ned någon stängel Hygrophila/Limnophila för att få snabbt svar. OM jag nu testar UV alltså. Har inte bråttom, så tanken får mogna lite till. Blir kul att se effekten, om någon, av det feta vb:t först. Kanske skulle följa upp med ett lika stort vb idag, lämnade osmosfiltret på under natten. Då blir vb även med lite kallare vatten, sådant kan ge fin effekt på leklusten.

I övrigt står det mesta annat still, har egentligen enbart detta projekt körandes. Lite glad över algätande mässingsbarber, de är betydligt effektivare än jag anade. Otroligt vackra fiskar också, helt klart underskattade i hobbyn.

Hilsen,

/P
#17 - 6 mars 2011 20:22
Inga direkta förändringar. De är fortfarande stirriga, kör rundor i par. En stor, en liten. Helt ok. Blir inte lika skrämda som tidigare vid rörelser utanför burken, kanske har de börjat vänja sig vid att vara ensamma i karet. Körde en yngelspaning idag, kollade extra noga i mörka partier (de ska tydligen gilla dem bäst). Såg ingenting som kan liknas vid yngel, och inte heller något annat kul. Brukar alltid vara något mysko man hittar om man spanar på allvar, men intet denna gång. Det torde vara VF-fiskar som inte lekt på ett tag, så om de nu leker kanske de har "rost i rören". Känt fenomen med Corys, en del lekar kan vara helt obefruktade, om de inte lekt på ett tag. Nå. Tror som jag skrivit tidigare, att detta karet blir kvar ett bra tag. Tålamod är en bra egenskap.

Hilsen,

/P
#18 - 8 mars 2011 08:46
Yngelspaning igår igen, men hittade som förväntat intet. Testade iaf att vara på hugget, tände karet manuellt lite tidigare än det normalt går igång och spanade direkt in i de mörkare partierna. Inte en rörelse. En bit hornsärv åkte i, efter noggrann koll av Physa. Har bara långsamväxare i karet, är nog lite enklare att få kontroll på cyanon med några snabbväxare också. Greppar inte riktigt varför den varvar upp, det är längesedan jag rotade runt i botten och det har varit flera vb efteråt. Filtret i ordning och jag stödgöder med KNO3. Brukar räta upp sig snabbt med dessa åtgärder men så inte denna gång. Visserligen små partier med cyano, men de har verkligen den där färgen som visar att de trivs och inte tänker ge tappt. Vi får se vem av oss som är mest envis... *s*
#19 - 12 mars 2011 10:54
Hmm, nu ser cyanon sliten ut igen. På väg bort eller "ömsar skal"? Har lurat mer på pansarmalar som sällskap och bestämt mig för C. pygmaeus. Liknar Otosarna mer, både i teckning och beteende. Går tydligen en del på botten också, det är ju en anledning till att ha dem - rensa bös. 10-15 sådana får det bli. Ut på jakt!!

Hilsen,

/P
#20 - 23 mars 2011 00:22
Då kom det ner fyra pygmaeus i burken. Trevliga firrar, rätt lika i beteendet som Otosarna. Redan på dag två hade pansarmalarna lockat fram Otosarna mer också. De bökar dock inte runt i botten som jag hoppades på, fast jag ska ändå komplettera med ett gäng till vid tillfälle. Vill ha minst 10, kanske fler. De var i ok kondition när jag fick dem, men måste ha gnagt runt på något i burken - de är bra mycket rundare nu än när de kom i. Sedan är det "bara" långtidsskötsel som gäller... *s*
#21 - 24 mars 2011 07:43
Vet inte om det beror på det nya sällskapet, men igår betedde sig Otosarna annorlunda än tidigare. Alla var framme och gnagde runt på botten. Ett område på ca 20x20 cm var extra intressant, där höll de till största delen av tiden. Några rundor i akvariet, en del "stirrighet" (upp och ner i hörnorna), ibland lite tvåsamhet (stor + liten, bra tecken). Var ett tag sedan vb, så jag kopplar det inte till det. Kanske dags för extra fett vb igen. Vore ändå najs med några fler pygmaeus, klart trivsamma. Ångrar att jag inte testat dem tidigare - men det blev ju ändå av till sist.
#22 - 14 april 2011 10:43
Tillbringar mycket tid framför burken, men inga yngel. En pygmeus betedde sig konstigt igår, får hålla koll på den. Dags för vb igen, plus slamsugning och filterrengöring. Cyanon är borta, verkar som Hornsärven knäckte den till sist.
#23 - 23 april 2011 07:29
Ja, nu sitter jag där med rutinskötsel. Inte direkt något mer att göra än att mata på, byta vatten och vänta på lågtryck. Lurar på att försöka finta pygmaeusarna till lek i stället, får se om det sätter fart på Otosarna. Behöver några fler pygmaeus bara, men de kom inte hem till butiken i senaste omgången.
#24 - 29 juni 2011 05:26
Avslut. Jepp, nu ska det byggas om så karet kommer att rivas och flyttas. Inga yngel denna gång - men Otos ligger mig mycket nära hjärtat, så en vacker dag provar jag igen.
#25 - 29 juni 2011 21:32
Jag tänkte samma tanke som du har gjort, odla Otosar. ,en nu säljer jag akvarierna istället.. Får bli nästa gång! Spännade läsning var det iaf!
#26 - 1 juli 2011 06:58
Värt ett försök, alltid kul att testa!! Sälja akvarierna gör jag inte (iaf inte alla), men ny struktur krävs helt enkelt. Lokalen är inte anpassad för vad jag vill ha.

Annons