I förrgår fick jag äntligen loss den där tummen och gjorde i ordning 375:an för Otosarna. Vill prova dem på allvar och se om det blir lite yngel av det. Har lurat på det alldeles för länge, men nu blev det av!!
Akvariet har gått på sparlåga i grymt lång tid, men det blev lite ändringar nu. Scalareparet flyttades till egen burk, gjorde rent filtret och placerade det i högra hörnet, sög upp mängder med bös och bytte i samma veva en hel del vatten (osmos), toppade sedan med ett bra gäng löv, både bok, ek och ketapang. Visste att det gick åtminstone en Oto kvar i burken sedan ett tidigare isläpp av 10 st. Efter mitt trixande så dök det dock upp 11 st!! Månne redan ett plus? Fast jag minns inte om jag dragit ned någon udda från något annat kar... kan mycket väl ha gjort det. Behöver iaf inte köpa in fler vilket är bra, har inte koll på vilken art det är.
Scalarerna verkar ha varit för buffliga för dem, så de har gömt sig i Javaormbunkarna. Har definitivt inte gått någon nöd på dem, hade runda fina magar allesammans. Däremot inga "spärrballonger", som jag läst om att de kan vara när de är romstinna. Otosarna har iaf börjat köra rundor, håller ihop i ett löst stim, splittras i små grupper, återgår till löst stim åssevidare. De största, antar att det är honor, drar iväg då och då, med några mindre som följer efter. Beter sig ungefär så "nervöst" som efter man släppt dem i nytt akvarium. Såg något som liknade t-position igår, med en mindre på tvären framför nosen på en större. Bra tecken tror jag, både med "stirrigheten" och t-positionen. Ska hålla lite koll på var de befinner sig i akvariet, om de föredrar mitt i strömmen eller något annat. När jag fått det klart för mig ska lekväxter placeras där. Hoppas de gillar Javaormbunke... har lite Crypts över, de åker nog ned idag så att de får något alternativ.
Tanken är att karet enbart ska innehålla Otos, men självklart blir jag ju sugen på mer fisk nu när karet är i ordning. Passar fint för någon dvärgciklid och/eller några lyktögon också. Mina normanni har inte förökat sig på länge, kanske läge för dem... men jag tror jag ska försöka hålla mig, flera av sk "små söta fiskar" brukar vara duktiga på att knapra romkorn. Det är Otosarna det gäller. Fast jag kunde ju dra ned en lekmopp till normannin och så lägga över den i 375... normanni-yngel tror jag inte ger sig på Oto-rom. Nå, det ger sig.
Har inte kunnat undgå att röra runt en del i botten, så jag räknar kallt med att behöva göra ett par feta vb samt efterdosera med lite KNO3/Mikro för att hålla cyanon borta. Får dock göda försiktigt, tanken med osmosvattnet är att sänka ledningstalet och det lär ju höjas med gödningen. Förberedde även en tempsänkning, drog av elementet i verkstan där karet står. Yttertempen landar då på ca 15 grader, innertemp i akvariet är just nu 25 grader. Lätt att dra ned doppvärmaren några snäpp. Kopplar nog ihop tempsänkningen med ett stort vb, får se om jag ordnar det idag. De har ju fått lite "torrperiod" tidigare, så simulera regnperiod kanske gör susen. Ska även mata på en hel del och ge dem annat än alger/biofilm. Hoppas och tror att de kommer gnaga en del på löven också. Av de få biotopbilder jag sett på Otos så är det grymt mycket löv på botten i naturen iaf.
Fascinerande hur effektivt filtret klipper bös i vattnet. Även efter rätt bra stökande så är vattnet klart efter ca en halvtimme. Har fått göra rent filtret ytterligare en gång, pga minskat flöde. Tror det är viktigt att hålla koll på, skillnad i cirkulationen är ju en trigger för Corys ändå, kanske även för Otos.
Nå, får se hur det går. Bild på karet nedan - notera min Lycko-Buddha ovanpå rampen!! Har räddat honom från soprummet, han såg så fett glad ut att jag inte kunde motstå honom... ;)