Yngeltank.

#1 - 12 augusti 2005 16:23
Startade upp ett yngelakvarium idag efter att jag upptäckt att mina texasciklider fått yngel av sin rom som förvsann.. :)

Införskaffade ett 50liters plastkar som jag placerade på datorbordet i sovrummet så att jag kan se vad som händer. Till detta kar skaffade jag ett innerfilter nått som hette Trio 2000 från Hagen. Gillade principen med innerfilter eftersom jag inte gillar att byta vatten så ofta, filtret var rekomenderat till 70+ akvarier men eftersom jag har ett löst huvud som motsvarar det som satt på filtret så visste jag att det inte skulle bli nått direkt flås i vattnet. Efter hemkomst så tog jag och spolade rent 5Kg faxesand som jag hade liggandes efter diverse filterbyggen till mitt saltvattenkar. Denna sand får ligga som bottenmaterial och nu efter uppstart så verkar det som om ynglen faktiskt kan "gömma" sig bakom kornen och vila ett tag. Jag slänge i nån grönsak för att få lite lungt i ett hörn för att de skall kunna vila där med.

Som foder använder jag JBL Nobil Fluid och droppar i ca 13 droppar 3 ggr / dygn.

Belysningen är nån anskrämlig päronlampa på 15W. Den ger ju ljus som den skall men det ser inge kul ut så jag skall kolla på nån med bättre ljusvärden på i framtiden är det tänkt. Lampan kör jag på timer med samma intervall som i det stora karet. (9-21)..

Hoppas att jag inte gjort några katastrofala misstag i min uppstart.

Men jag undrar om det är något som behöver tilläggas eller ändras i mitt yngelkar eftersom jag tidigare bara kört saltvatten och inte har så stor vana vid yngel.. :)

Mvh
Calle
#2 - 12 augusti 2005 16:37
Har ingen erfarenhet av ciklidyngel alls, men rent spontant så ser jag inga problem i ditt "upplägg". Själv så är mitt yngelkar "ordentligt" inrett med växter osv, som inte är något större problem, för mina fiskar spenderar dagarna iända med föröka sig ;)
Bilagor:

Annons