Yngels överlevnad i stora akvarier

#1 - 26 december 2004 13:57
Hej!

Jag skulle vilja höra om era erfarenhet av att låta ciklidyngel vara kvar i större akvarium med andra fiskar, har ni varit med om att några klarar sig?

Vårt skalarpar har ett hundratal "ägg med svansar" som föddes för sex dagar sedan. Detta i ett 540 literskar med de fiskar som nämns nere i min signaturfil. Vi har många växter och gömslen bland rötter och stenar. Föräldraparet sköter dem exemplariskt, och vi skulle gärna se några överlevande yngel, men har beslutat att den här gången inte flytta dem vidare till yngelakvariet. Är det likamed en dödsdom för ynglena, tror ni?
#2 - 26 december 2004 13:59
Jag har haft sebra ciklids yngel som klarat sig med stora jaguar ciklider, bara de vänjer sig av med att äta upp ungarna när de blir stressade funkar det bra, och växer på sig.
så nog borde dina klara sig...
#3 - 26 december 2004 22:27
Jag har sett stora ciklidkar med gott om yngel i alla storlekar simma runt, och även om överlevnadsfrekvensen blir lägre än om de separeras, så klarar sig rätt många.

Hemligheten är gott om plats. Jag tror att fiskar som bor trångt är mer angelägna än andra att äta upp blivande konkurrenter om föda och revir.
#4 - 27 december 2004 13:40
En annan hemlighet är nog att se till så att yngelna får ordentligt med mat.
#5 - 28 december 2004 10:58
Det låter ju lovande [:-34]
Nattlampa hela tiden, samt nu också artemior och LiquidFry är vår insats - och det har funkat ännu så länge, så här lite drygt en vecka av yngel.

Ska bli spännande att se hur det går, skönt att höra att om era goda erfarenheter.

Annons