!Yngelräddning!

#1 - 15 januari 2005 20:28
[color=darkred][color=#000000][:-145][/color]Tjenare![/color][color=#000000][:-145]
[/color]

[color=darkred][color=black]J[/color]ag sitter här med [color=darkred]8[/color] akvarier på vardera 50 liter. I ett av akvarierna simmar just nu mina 2 guppys och mina 5 platys. Nu undrar jag hur jag ska göra för att få så många yngel som möjligt att överleva.. Jag har inga som helst problem med att bygga om ett kar eller 2. Både glas och sillikon finns att tillgå... men jag är helt tömd på idéer om hur jag ska få iaf 80% av ynglena/kull att överleva de större fiskarna. Jag läste någonstans att man kunde ha den dräktiga honan i ett eget akvarium, men hon äter sin avkomma i ett nafs precis som de andra fiskarna. Jag har lyckats rädda sammanlagt 16 yngel (2 kullar = 8/kull) denna veckan som simmar runt i eget akvarium, men jag är säker på att i alla fall ca 25 yngel/kull har lagts. Någons om har ett förslag eller 2 att ge mig?

[center]:confused:[/center]
[/color]
[center][color=darkred][/color][/center]
[center]:confused:[/center]
[center][color=#8b0000]Med vänlig hälsning:[/color][/center]
[center][color=#8b0000]Mr.[color=black]P[/color]terophyllum[/color][/center]
#2 - 15 januari 2005 20:43
Det du skulle kunna prova är att sätta honorna i en yngelkasse i ett annat akvarium.... på detta sätt kommer ynglen att undkomma modern och honan kommer inte ut i själva akvariumet.... sedan när hon har fött klart är det bara att flytta tillbaka henne till hennes ordinarie akvarium på detta sätt finns det nog en stor chans för att flera yngel ska klara sig.... från större fiskar iaf...
#3 - 15 januari 2005 21:04
du kan gå in och kolla på min länk ur jag har löst det med "födselkar" det funkar utmärkt för mig.skall tillägga att jag även har lite flytande växter där honorna går.

Lycka till
#4 - 16 januari 2005 01:52
:)[color=darkred]Tjenare igen![/color]:)

[color=darkred][color=black]T[/color]ack för dom snabba svaren. Nu har jag byggt en "lekkasse" i ett av akvarierna. Jag tog en 2 liters glassbytta och skar ut vertikala hål i botten precis som riverhorse. Sedan skar jag ut på de 2 sidor som inte sitter limmade mot akvarierutan oxå för att underlätta syresättningen i "yngelkassen" så de stackars honorna inte kvävs. Ska bli spännande att se hur det går. Hur länge tror ni att platy resp. guppy klarar att hålla sig i "kassen" utan att må allt för dåligt? [/color]

[center][color=#8b0000][color=#000000][:-160][/color]Med vänlig hälsning:[/color][color=#000000][:-160][/color][/center]
[center][color=#8b0000]Mr.[color=black]P[/color]terophyllum[/color][/center]
[center][:-29][/center]
#5 - 16 januari 2005 10:33
Jag vet faktiskt inte men rent personligen skulle jag inte ha dem i kassen mer än en vecka.... max en vecka.... tror att det är stressande för dem att vara i ett så pass litet utrymme.....

Annons