Yngelmysterium!

#1 - 29 februari 2004 20:59
Har ett yngelmysterium i mitt 40-liters-akvarie...
Historien börjar i oktober/november då min guppyhona fick yngel i mitt 150-liters-akvarium. För överlevnadens skull flyttade jag över ca 15 yngel(håvade upp dom) till 40-liters-akvariet.
Där växte de upp tills strax innan jul, då jag flyttade över dom till 150-liters-akvariet. Då jag var rädd att min guldfisk i det karet skulle bli för sugen på munsbitarna flyttade jag över guldfisken (och två zebrafiskar för att han inte skulle bli helt ensam) till mitt 40-liters...
Där fick de gå tills ca 3 veckor sedan då jag bedömde att ynglen var tillräckligt stora för att guldfisken skulle klara sig.

De tre senaste veckarna har akvariet stått tomt, utan värme/ljus/mat, dock med ett ganska rejält filter igång. Idag hade jag tänkt tömma karet på vatten och lägga undan det för framtida behov. Jag blev NÅGOT förvånad då jag upptäckte att det simmade omkring minst 7 små yngel...

Ynglen är väl ungefär så stora som guppy-ynglen var när de föddes. Är det möjligen andra generationen guppys(de första ynglen som i smyg ynglade av sig) eller är det små zebrafiskar jag har tro?

Och oavsett vad det är, kommer de att växa om jag börjar mata dom, efter att inte ha fått någon mat/ljus på tre veckor? Vattenvärdena var iaf bra (ammoniak och nitrit nere på noll).

Alltid kul med yngel, men jag blev ganska chockad av att se ynglen simmar runt :)
#2 - 29 februari 2004 21:01
fan va mysko du får beräta hur det går
#3 - 29 februari 2004 22:04
Hej!

Nästan samma sak hände mig!
Jag skulle flytta ett större akvarium och hade fiskarna i ett 60 liters under tiden, med ett billifilter och massa växter.
Jag flyttade tillbaka fiskarna och lät 60 l bara stå, av lathet, och vips var de där, små yngel!
Jag födde upp dem och det var zebrafiskar. Jag trodde att det var det, och de blev väldigt snart randiga, så mysteriet var löst.

MVH
#4 - 1 mars 2004 01:19
Idag när jag skulle rengöra mitt akvarium så upptäckte jag, efter att ha plockat ut fisar, växter stenar och allt, att det bland bottenslam och avföring, simmade omkring massor av små djur ca 2-3 mm. Man ser tydligt ögon men de är genomskinliga och jag undrar om det är yngel? Har med stor möda fiskat upp ca 40 stycken och lagt dom i ett glas och slängt ner mat och sånt, men dom är så små att det är tveksamt om de inte åker ut ur hålen i yngelkorgen om jag lägger ner dem där. Kan det vara nån ohyra? Eller kan det vara neontetra eller sebrafisk- yngel? Hoppas nån kan svara på detta... Christoffer
#5 - 1 mars 2004 02:43
Ett tips när ynglen är riktigt små och kan simma ut genom yngelkassen är att klippa sönder en bit tunn nylonstrumpa och göra en knut i ena änden och sedan trä på yngelkassen. Då stannar de garanterat kvar samtidigt som vattnet ändå kan cirkulera runt. Har själv haft platybebisar som det har fungerat bra på.
#6 - 1 mars 2004 13:26
Tack! Men vad kan man mata yngel i minisize med? Dom är bara 2-3 mm långa...
#7 - 1 mars 2004 21:45
FatClimber: Välkommen till "The Accidental Fishbreeder Association"!

Under goda förhållande är uppväxtmönstret för sebrafiskar så här:
Dag 8 efter leken visar de första färg, en grönskimrande linje så de ser ut som neontetror.
Dag 10 efter leken är de största ungefär som nyfödda guppyyngel.
Dag 17 är det tidigaste jag fått dem att äta torrfoder.
Dag 25 har de största varit utfärgade (ca 2 cm långa).
3 månader: själva föräldrar.

Om de fått lite väl lite mat växer de långsammre, men de är väldigt tåliga, lycka till!

Annons