Har ett yngelmysterium i mitt 40-liters-akvarie...
Historien börjar i oktober/november då min guppyhona fick yngel i mitt 150-liters-akvarium. För överlevnadens skull flyttade jag över ca 15 yngel(håvade upp dom) till 40-liters-akvariet.
Där växte de upp tills strax innan jul, då jag flyttade över dom till 150-liters-akvariet. Då jag var rädd att min guldfisk i det karet skulle bli för sugen på munsbitarna flyttade jag över guldfisken (och två zebrafiskar för att han inte skulle bli helt ensam) till mitt 40-liters...
Där fick de gå tills ca 3 veckor sedan då jag bedömde att ynglen var tillräckligt stora för att guldfisken skulle klara sig.
De tre senaste veckarna har akvariet stått tomt, utan värme/ljus/mat, dock med ett ganska rejält filter igång. Idag hade jag tänkt tömma karet på vatten och lägga undan det för framtida behov. Jag blev NÅGOT förvånad då jag upptäckte att det simmade omkring minst 7 små yngel...
Ynglen är väl ungefär så stora som guppy-ynglen var när de föddes. Är det möjligen andra generationen guppys(de första ynglen som i smyg ynglade av sig) eller är det små zebrafiskar jag har tro?
Och oavsett vad det är, kommer de att växa om jag börjar mata dom, efter att inte ha fått någon mat/ljus på tre veckor? Vattenvärdena var iaf bra (ammoniak och nitrit nere på noll).
Alltid kul med yngel, men jag blev ganska chockad av att se ynglen simmar runt :)