Yngelkasse med tillräckligt små hål?

#1 - 17 februari 2010 23:41
Våra elliottis/macculipinnis har precis fått sin tredje kull och jag vill gärna lyckas behålla några yngel den här gången. Har testat att köpa en yngelburk men hålen i sidan är inte tillräckligt små så de kan pressa sig igenom. Behöver en yngelkasse med mindre hål än en håv för att det ska gå, är det någon som har ett förslag?
Vet att det är meningen att föräldrarna ska lyckas vakta dem tills de blir lite större, men våra firrar lyckas tyvär inte så bra.. :(
#2 - 17 februari 2010 23:50
Naddiz skrev:
Våra elliottis/macculipinnis har precis fått sin tredje kull och jag vill gärna lyckas behålla några yngel den här gången. Har testat att köpa en yngelburk men hålen i sidan är inte tillräckligt små så de kan pressa sig igenom. Behöver en yngelkasse med mindre hål än en håv för att det ska gå, är det någon som har ett förslag?

Vet att det är meningen att föräldrarna ska lyckas vakta dem tills de blir lite större, men våra firrar lyckas tyvär inte så bra.. :(

Ett alternativ att behålla yngel om du inte vill/kan flytta paret kan va att beklä yngelkassen med en uppklippt nylonstrumpa, blir lite kanske lite svårt att se igenom och att få den att sitta fast men lyckas du med detta så bör ynglen vara säkra;).
#3 - 17 februari 2010 23:52
vilken bra ide, får testa det! :)
#4 - 17 februari 2010 23:57
Måste dock erkänna att jag har aldrig prövat detta själv men ibland sätter man nylonstrumpor över pumparna i odlingskar för att inte ynglen skall sugas in, så jag tänkte att det kanske går att applicera på en yngelkasse oxå:).
#5 - 19 februari 2010 07:27
Jag gav upp idén med yngelkasse för några månader sedan- hade en finmaskig variant som var tätare än vit akvariehåv, men scalarerna var för envisa att försöka suga i sig multispinosaynglen (gjorde tjurrusningar och försökte stånga sig in i kassen), så jag gav upp och flyttade över dem till ett yngelakvarium. Nu är de ungfiskar och jag portionerar tillbaka dem i det stora akvariet (olika tillväxthastighet), eftersom ungfiskarna ätit upp nästan alla körsbärsräkor som jag hade i yngelakvariet. Äta eller ätas...

Annons