Yngelkasse!

#1 - 3 juni 2007 21:56
Har haft mina yngel i en ryngelkasse nu i 3-4 veckor. Och jag ser ingen skillnad nästan att de har vuxit. Jag börja undra när jag ska släppa ut dem? :S Tycker de borde blivit rätt stora nu ju. Men de är pyttepytte små. Kanske har de växt några millimeter. Men inte alls stora så man vågar släppa ut dem. Vad de har för kön kan inte ses heller ännu.
#2 - 4 juni 2007 07:25
vad är de för yngel?
hur ofta matar du dem?

är de guppy borde de va unt 2cm efter den tiden.

platy och svärdbärare brukar ta 2-3 månader innan de är ca 2cm stora och är lagom att släppas ut.
#3 - 4 juni 2007 08:12
Jejja2 skrev:
Har haft mina yngel i en ryngelkasse nu i 3-4 veckor. Och jag ser ingen skillnad nästan att de har vuxit. Jag börja undra när jag ska släppa ut dem? :S Tycker de borde blivit rätt stora nu ju. Men de är pyttepytte små. Kanske har de växt några millimeter. Men inte alls stora så man vågar släppa ut dem. Vad de har för kön kan inte ses heller ännu.

Det beror helt på vad det är för yngel och vilka akvariekompisar de kommer få....
Som jag skrivit förut så använder jag aldrig yngelkasse, jag har mycket växter istället och inga glupska akvariekompisar....:D
#4 - 4 juni 2007 10:24
De är guppy. Dock är jag lite misstänksam att det är en endler som är pappa till barnen. Jag matar dem varje dag, mosar guppy flingor och ge dem. Kan inte fatta varför de inte växer :S snart får jag väll släppa it dem?
#5 - 4 juni 2007 15:41
Det är bra att variera maten, med tex mosade ärtor och nykläckt artemia samt att de har mycket att utrymme att röra sig på. För litet utrymme och enformig mat så växer de långsamt.

Plantera massa växter i föräldrarnas kar, släpp i dem och ge dem lite ärtor så växer de snart som bara den :)
#6 - 4 juni 2007 20:08
guppy behöver ingen varierad kost..., smulat flingfoder funkar kanon.

jag matar mina guppy 3-4 gånger dagen och de var nästan 3cm på en månad när de va i en "nätkasse" ca 20 yngel i den kassen.

men mycket ligger i att mata rätt rikligt och ofta, maten lägger sig på botten så är fiskarna och plockar där i, har du dessa små sniglar i karet kan de va bra att slänga i ett gäng av dessa då de städar upp.
#7 - 5 juni 2007 06:37
Hur är det ned black molly ?
Bilagor:
#8 - 5 juni 2007 08:37
Arek91 skrev:
Hur är det ned black molly ?

kör med smulat flingfoder där med, men man bör akta sig lite vid matningen då BM äter tills de är slut typ så de blir runda bollar av dem så de inte "äter ihjäl sig".
BM växer fort , jag tycker BM och Guppy är de 2 levandefödare som växer absolut snabbast, Svärdbärare är de jag tycker tar längst tid.

när du kan släppa ut dem bror helt och hållet på vad du har för övrig fisk.

Annons