Yngelkasse?

#1 - 24 juli 2006 18:29
Hej!

Har en golden hona som har tuggat i lite mer än 3 veckor nu, och har inte spottat ut ännu..vad jag har förstått så är det vanligt att det går över tiden...
Men problemet är att jag inte har tillgång till något yngelakvarium, så hon går tillsammans med de andra goldens nu... Kommer ynglerna att klara sig i det stora akvariet med de andra, eller ska jag flytta över dom till en yngelkasse?
#2 - 24 juli 2006 18:35
Nja nån kan klara sig det beror på hur ditt akvarium ser ut och det finns nånstans o gömma sig.
#3 - 24 juli 2006 18:55
okej...men är det fel att lägga dem i yngelkassen? Minskar det deras tillväxt?
#4 - 24 juli 2006 23:29
Jag provade med yngelkasse en gång och aldrig mer!!!
För att ynglerna söker skydd på botten av den och fiskarna ser det som mat och biter ihjäl ynglerna ganska snabbt.[B)]

Mvh Mattias
#5 - 25 juli 2006 08:21
kanske lite off topic...

tja detta kanske är lite off topic som sagt men kände mig tvungen att i samband med yngelkassar nämna att det inte bara är i malawitankar som sånt här sker. hade några svärdbärar yngel för många årsen som fick gå i en yngelkasse, problemet var att jag oxå hade skalarer i tanken samtidigt de har ju så smala munnar så de ställde sig å sög ut ynglen ut springorna på kassen och detta är bara ett exempel. mina rekommendationer är att om man har nån gravid levandefödare så flytta över henne till ett annnat kar iaf om man vill få behålla ynglen!
#6 - 25 juli 2006 09:21
Hehe yngelkasse med yngel i ett malawiakvarium, som sagt ingen bra ide, bättre isf att ta en stor plastback eller liknande med lite gömställen i, sand på botten om det är en ljus back. Om du inte har en extra pump bör du byta en stor del av vattnet varje dag med vatten från akvariet. Kolla först att backen håller för att bli halvfylld med vatten, även om det inte brukar vara något problem.
#7 - 26 juli 2006 12:38
Jaha...det hann aldrig bli något med yngelkasse ändå...de är utspottade och uppätna lika fort! Tråkigt! Så nästa gång får det nog bli ett eget akvarie till honan...
#8 - 19 oktober 2006 15:29
det är väl bara att man lägger sand i botten på kassen och lägger lite grejer i buren ?? jag vill heller inte skaffa något yngelakvarium och ska testa med min Demonsi nu när hon har tuggat klart...
#9 - 20 oktober 2006 09:34
nike83 skrev:
det är väl bara att man lägger sand i botten på kassen och lägger lite grejer i buren ?? jag vill heller inte skaffa något yngelakvarium och ska testa med min Demonsi nu när hon har tuggat klart...

Ynglen brukar gå åt i "ventilationshålen" eller bli tuggade på genom tyget om det är en tygkasse, jag vill inte påstå att det är omöjligt med kasse, men det är besvärligt. otroligt många kullar som försvunnit när kassar har vält(flytkassar), gått sönder(tygkassar) eller ynglen blivit dödade genom ventilationshålen eller tyget, eller när "vuxna" fiskar hoppat in i kassen och ätit upp alla yngel.

Men visst, det är en praktisk lösning om man kan säkra kassen från alla risker och fortfarande ha vattenutbyte mellan kassen och akvariet. Jag använder mig ofta av kassar som jag hänger i fisklösa akvarier (flera kassar i varje akvarium) eller i akvarier med ungefär lika stora yngel i. Malawiciklider är så sjukt lättodlade att man snart får ytan täckt av kassar i vilket fall som helst om man inte väljer att strunta i lejonparten av kullarna.

Annons