Yngelkar, när skall pump sättas in?

#1 - 27 september 2005 18:18
har ett glas yngel kar på 30L med guppyyngel, svärdbäraryngel
och palettcikildyngel (2 st). När bör man sätta in pump?
#2 - 27 september 2005 18:27
Jag har pump från början. Vattnet blir ju väldigt fort dåligt, särskilt i ett så litet kar som man brukar ha till yngel.
Mitt utblås är otroligt kraftigt, och helt olämpligt för små yngel. Har löst det genom att sätta en av min dotters små strumpor över "värsta stormen". Funkar jättebra. Nu är det bara en svag rörelse i vattnet, och ynglen slipper kastas in i glasrutan.
Men det här är bara min egen erfarenhet. Jag är långt ifrån någon expert.
Lycka till!
#3 - 27 september 2005 18:39
Är det tvunget att ha pump om man byter lite vatten varje dag som jag gör?
#4 - 27 september 2005 18:53
Nej, tror inte det. Men byt inte för mkt eller för lite vatten . Men du måste ha nått som gör att vattent cirkulerar ! . :)
#5 - 27 september 2005 20:42
En annan metod kan väl vara att placera pumpen på botten, riktad uppåt. Skulle ynglen komma in i strålen så åker de ju iaf bara upp till ytan, de spolas inte iväg mot en glaskant.
Förvisso tror jag inte att de tar så mycket skada utav det? Men det beror väl på hur kraftig pumpen är.
#6 - 27 september 2005 21:45
Vad som också är bra med att ha den liggandes på bottnen är att strömmen blir rätt svag, åtminstonde i sidled, vilket innebär att ynglen inte behöver lägga så mkt energi på att simma, och växer snabbare...
#7 - 27 september 2005 22:29
En billig luftpump skulle lösa dina problem och kostar ca 100kr
#8 - 28 september 2005 00:23
[QUOTE=erik l]En billig luftpump skulle lösa dina problem och kostar ca 100kr[/QUOTE]

Inte riktigt. En luftpump med en syresten på tillför inte mycket mer än en estetisk bit i akvariet. Men tillsammans med ett "bilifilter"(och nej, jag är allt utom om säker på om det heter så, var det som poppade upp iaf) skulle det fungera kanon.

Men då kan man ju lika bra köpa ett litet innerfilter, dom flesta idag är (mig veterligt) med ställbara flöden
#9 - 28 september 2005 01:46
Fel. Även en luftpump med syresten skapar en viss cirkulation i vattnet.
#10 - 28 september 2005 02:04
[QUOTE=Fanbyalperna]Fel. Även en luftpump med syresten skapar en viss cirkulation i vattnet.[/QUOTE]

beror lite på definition här.
en syresten ger ju förvisso litelite cirkulation men ingensomhelst rening.
ett billifilter däremot renar vattnet en del.
först mekaniskt men ju längre det får gå ju mer biologiskt renar det också.
#11 - 28 september 2005 05:39
Varför inte köpa botten-filter ? , Kostar inte mer änn 50kr .
#12 - 28 september 2005 07:54
Fast du måste ha en luftpump som driver bottenfiltret också väl?
#13 - 28 september 2005 09:49
[QUOTE=greken]Fast du måste ha en luftpump som driver bottenfiltret också väl?[/QUOTE]

finns 150-350L cirkulationspump.
kosta 95kr i min lokala zooaffär

har ett åleds bottenfilter med pumphuvud eheim 2007 180L/H funkar bra.
skulle utan problem kunan gå upp till 250L/H utan att det skulle va stressande för fiskar.
pumpun sitter vid botten med en plastbit fastlimmad som böjer av vattenstrålen nästan rakt upp.
#14 - 28 september 2005 10:11
[QUOTE=Fanbyalperna]Fel. Även en luftpump med syresten skapar en viss cirkulation i vattnet.[/QUOTE]

Och en fjärills vingslag skapar en liten vind. Men i båda fallen, väääääldigt små.

Nåja, ett av dom minsta innerfilterna från fluval eller aquael ger man inte mycket mer än en hundring för, och dom ger betydligt bättre ytrörelse än vad en luftpump och en syresten för samma peng kommer kunna åstakomma. Och samtidigt får man reningen på köpet. Som då totalt uteblir med luftpump + syresten
#15 - 28 september 2005 11:45
pump som pumpar 260l i timmen är inga problem om du tycker att strömen är för stark kan du strypa den lite fik med en sån pump till 26 l karet och funkar pärfekt till yngel
#16 - 28 september 2005 13:27
[QUOTE=Iit_mutt][QUOTE=Fanbyalperna]Fel. Även en luftpump med syresten skapar en viss cirkulation i vattnet.[/QUOTE]

Och en fjärills vingslag skapar en liten vind. Men i båda fallen, väääääldigt små.

Nåja, ett av dom minsta innerfilterna från fluval eller aquael ger man inte mycket mer än en hundring för, och dom ger betydligt bättre ytrörelse än vad en luftpump och en syresten för samma peng kommer kunna åstakomma. Och samtidigt får man reningen på köpet. Som då totalt uteblir med luftpump + syresten[/QUOTE]

Var finns problemet:D

Annons