Yngelkar i sump

#1 - 12 oktober 2011 16:32
Jag har en ganska stor sump till mitt sötvattenskar och jag funderar på att använda en del av för att bygga ett par yngelkar. Jag har försökt mig på att dra upp yngel nån gång innan, men det slutar alltid med att jag inte pallar byta vatten varje dag.

Det jag undrar nu är om ni tror det funkar att bygga ca 5-liters boxar i sumpen som jag borrar upp ett par rätt stora hål, säg 5 cm eller så, i sidorna på. Sen sätter jag för en tunn filtermatta eller nåt slags membran. Tanken är då att de borde få samma vattensammansättning som det stora karet. Lite som en yngelkasse. Tror ni att det skulle funka? Eller kommer det ändå bli dålig vattenkvalitet? Kommer maten vara för liten och diffundera ut? Det är främst galaxyrasboror jag är intresserad av, så det kommer behövas små matbitar. Jag kan dra dit en luftslang till varje om det skulle hjälpa.
#2 - 12 oktober 2011 20:47
Eftersom ingen svarat så misstänker jag att jag inte varit helt tydlig. Frågan kan reduceras till om yngelkassar är lika bra som yngelkar för att dra upp galaxyrasboror (eller andra små och mer eller mindre känsliga arter, inte levandefödare alltså). Eller på ett annat sätt: är fördelen med det stora karets stabila vattenvärden mer eller mindre viktig än nackdelen i att man inte kan byta vatten varje dag.
#3 - 12 oktober 2011 20:57
Hmm, jag kanske missförstått vad en yngelkasse är. Är det att ynglen ska simma ut ur den för att inte bli uppätna av mamman, eller är det att de ska kläckas där och sen inte komma ut i det stora karet? Jag menar iaf den senare varianten :)
#4 - 12 oktober 2011 21:21
Om du har flöde genom sumpen och en ordentlig filterdel så bör det inte vara nåt problem, det blir lite som ett refugium man använder på saltsidan.
Du bör dock ta i beaktan att filtermatta kan sätta igen och då översvämmar sumpen om du bygger fel, så tänk på hur högt flöde du har och att du har någon form av "fail safe".
Separat matning av varje "box" med en eller flera pumpar är nog att rekomendera, då kan du ha huvudflödet att passera förbi utan att påverka sumpens funktion.
Ett lägre flöde skulle nog upskattas av ynglen...

//NiXoN
#5 - 12 oktober 2011 21:26
Jag tror du missförstått lite vad jag menade. Min plan är alltså att inte direkt ha något flöde igenom yngelkaren utan bara att vattnet ska diffundera över filtermattan/membranet. Tänk på det som glasslådor med hål i sidorna som är nedsänkta i sumpen. Det är alltså inget som kan sätta igen. Sumpen är på 150 l så det är bara en liten andel som ska gå till de här boxarna.
#6 - 12 oktober 2011 21:33
Ja men utan någon typ av matning till boxarna så blir det väl rätt meningslöst att ha dom där, du får ju ett väldigt dåligt vattenutbyte isåfall.
Det skulle behövas en ritning för att få klarhet i hur du tänkt.

//NiXoN
#7 - 12 oktober 2011 21:40
Alltså, det var bara det jag undrade, det har blivit svårare än det är :) Blir det tillräckligt bra vattenutbyte i ett flytande yngelkar om vattnet bara får diffundera genom? Tänk en flytande box gjord av tunn filtermatta med en luftslang i. Jag vet inte vad det är som är skadligt för ynglen, men om det är t.ex. nitrit så borde det diffundera snabbt tycker jag. Men det är just det jag inte riktigt vet
#8 - 12 oktober 2011 21:41
Jag tror jag förstår helt och hållet;) det blir alltså några stora yngelkassar (och det vill man kanske inte ha i huvudkaret) istället för separata små akvarier med tvivelaktiga vattenvärden! Här försörjs de av vattnet från det stora akvariets goda filtrering! Jag tror att du behöver lägga en liten pump (typ eheim compact 300) i sumpen som lyfter över vatten ner i yngelkassen, risken är nog att det blir för dålig genomströmmning annars! Om du tar ett långt rör och lägger över alla yngelkassarna och borrar några små hål vid varje yngelkasse så kan 1 pump försörja alls kassarna/akvarierna!:)
#9 - 12 oktober 2011 22:00
åheim och jag är nog inne på samma spår, för att bli av med nitrit och andra avfallsprodukter så behövs rörelse.
Vattnet i sig diffunderar inte då den inte ändrar form utan är i en flytande ícke reaktiv form, kort sagt det behövs en ytre verkan.

//NiXoN
#10 - 13 oktober 2011 17:44
Ok, såhär blir det http://imageshack.us/photo/my-images/26/yngel.jpg/. Bilden föreställer hur en bur av filtermatta är limmad mot kanten på sumpen. Vattenlinjen går någonstans där i mitten. Sen går det ett pvc-rör genom botten på buren (med galler på ovansidan. En luftslang går in i röret och bubblorna drar med sig lite vatten upp i buren samtidigt som de syresätter lite extra. Då blir nivån något högre där och lite vatten strömmar ut genom filtermattan. Kanske funkar det, kanske inte :)

Annons