har en liten fråga om angående yngelkar,, har inte haft yngelkar förrut men jag undrar er som är mer vanna med akvarium,
en yngelakvarium måste det ha en pump för att fiskarna ska må bra???
ansjo skrev:Det beror lite på vad det är för fiskar och hur många, men om du bytar 10-20% varannan dag så ska det säkert funka ett tag.
Annars finns det billiga pumpar att köpa i zooaffären och till ett såpass litet kar behöver du inte så stor eller avancerad pump.
ansjo skrev:En sådan här räcker länge: http://www.pwss.se/product.php?productid=591&cat=621&page=1
elinj skrev:då blir det en som jag har nu fast en mindre,, men räcker den till 50l.. eftersom det stod 45.
någon bra liten värmepump då??
:) är så glad
yngelna vågar vara framme nu,, leker glatt hela tiden.
ansjo skrev:Den räcker, men vill du vara på den säkra sidan kan du köpa storleken större då det går att dra ned flödet på den. Det är heller ingen nackdel att köpa större storlek då du aldrig vet om du byter upp dig i storlek på kar i framtiden och slipper då investera i pump;).
Jag tror knappast du behöver en doppvärmare i det karet då dina ungfödare inte kräver så varmt vatten och både pump och belysning höjer tempen ett par grader över din rumstemperatur.
mayday skrev:du behöver inte ha någon mal alls men det underlättar ju.
Jag brukar ha ett gäng pansarmalar då dom städar upp botten så fint eftersom man lätt övermatar i yngel kar
elinj skrev:du jag är ingen han ;)
mayday skrev:Hur skulle det smutsa ner?
Filtret är ju inakt bara plastkåpna som saknas.
Din nylonstrumpa kommer slamma igen på ty nån dag och du måste rengöra den konstant
skippa den o kör med öppet filter mycke enklare o du slipper o göra rent hela tiden