Yngelkar

#1 - 25 februari 2007 08:27
Vilken storlek är lämplig på ett yngelkar? Har ett par fjärilsciklider och ett par kakaduaciklider som leker regelbundet. Kan man hålla båda dessa yngel i ett och samma kar? Hur noga är det med reningen i sånt kar? Jag har en överflödig luftpump så jag tänkte bygga ett luftdrivet filter. Är det en bra idé? Är det något annat man ska tänka på när man startar yngelkar?
#2 - 25 februari 2007 09:31
Ofta underlättar det om man har tillgång till lite olika kar, den första tiden innan gulesäcken är förbrukad kan ju en yngelkasse i lekakvariet fungera bra. När man sedan skall få igång matningen är mindre akvarium lämpligt, dels är det enklare att presentera maten men också rengöra akvariet. Jag har använt både plastlådor och plastbackar.
När de sedan är lite större är ett större akvarium lämplig, men man tager vad man haver, kring 50 liter är kanske lagom.

Det klassiska yngelfiltret är ju en skumpatron kopplad til luftpump, Sera Billifiltret är ju en variant.
#3 - 25 februari 2007 13:09
Jag byggde ett eget yngelkar, totalkostnad 300kr, med pump glas osv.
dock är mitt på 15 liter..
Men med tanke på dina fiskar så kanske ett sånt där 54 liters paket som de flesta Zoobutiker säljer billigt är nått att sikta på.
brukar ligga på 500-600kr i en hyfsat billig affär. då ingår pump värmare osv..

Jag köpte ett Am-Top innefilter, 105kr i affären, skumfilter som går på luftpump verkar knappt säljas längre och är ju knappt lönt heller då en "riktig" pump kostar 100 lappen.
#4 - 25 februari 2007 13:49
jag byggde mina egna yngelkar, kostade hela 75 kr, gjorde ett 15 och 32 liter
#5 - 25 februari 2007 16:05
Richard.R skrev:
jag byggde mina egna yngelkar, kostade hela 75 kr, gjorde ett 15 och 32 liter

Samma som mig, räknade dock in pump nytt grus osv i mitt pris.

Men frågan är ju om 15-20 liter är bra för ciklidyngel, många affärer säljer ju dessa 54 liters paket för runt 500-600kr här i Sverige iaf, då är de ju pump, värmare ramp osv med, och garanti, vilket gö att de kanske är ett lämpligt köp.
#6 - 25 februari 2007 16:59
kör ett 100L som yngelkar ... dock ej i drift nu står på vinden o samlar dam
#7 - 25 februari 2007 17:05
gudsson skrev:
Vilken storlek är lämplig på ett yngelkar? Har ett par fjärilsciklider och ett par kakaduaciklider som leker regelbundet. Kan man hålla båda dessa yngel i ett och samma kar? Hur noga är det med reningen i sånt kar? Jag har en överflödig luftpump så jag tänkte bygga ett luftdrivet filter. Är det en bra idé? Är det något annat man ska tänka på när man startar yngelkar?

köp ett 54 liters det är lagom för man vill ju att dom ska växta upp i det och det blir trångt i et ca 30 l kar
#8 - 25 februari 2007 18:12
Funderar på att bygga ihop nåt själv istället för att bygga. Det är ju ganska kul. Eftersom jag har en luft pump borde jag bara behöva lite filtermaterial för att få till reningssystemet. Kanske någon växt och någon lampa skulle göra susen också. Jag har en gammal värmare också som dock är 200w, men det borde väl inte göra nåt om den ligger i ett litet kar...
#9 - 25 februari 2007 18:26
ska du bygga ihop något själv istället för att bygga?
#10 - 25 februari 2007 18:30
gudsson skrev:
Funderar på att bygga ihop nåt själv istället för att bygga. Det är ju ganska kul. Eftersom jag har en luft pump borde jag bara behöva lite filtermaterial för att få till reningssystemet. Kanske någon växt och någon lampa skulle göra susen också. Jag har en gammal värmare också som dock är 200w, men det borde väl inte göra nåt om den ligger i ett litet kar...

Jag hade med en sånn värmare en gång, slängde i den i mitt 50 liters jag hade då, enda problemet var att den pajat under tiden den legat utan vatten, så po morgonen hade jag ca 90 grader i vattnet, de rök från karet med vattenånga, fiskarna kan ni ju förstå själva, tur som väl att jag bara skaffat 3st då...

De är ganska lätt att bygga själv om de är i rimlig storlek, jag byggde ett 15 liters i fredags, dock nu så får man ju höra om hur jäkla fel man gjort, men men de lär inte läcka bara för det.

Kolla upp vad glas kostar, jag fick ge 200 spänn för glas till ett 15 liters, kanske inte är "lönt" att bygge ett i 50 liters klassen när ett nytt med lyse och hela paketet kostar 550 spänn.
#11 - 25 februari 2007 18:53
Nej det är sant.
Efter att ha surfat lite på nätet och kolla på hornbachs gamla reklamhäfte från dec sålde de helglas kar i storlekarna 54, 112 & 160 för priserna 219:-, 359:- & 415:-. Det känns ju hel klart prisvärt såvida de har samma priser idag som då. Om man har helglas vad ska man då ha under?
#12 - 25 februari 2007 18:56
gudsson skrev:
Nej det är sant.

Efter att ha surfat lite på nätet och kolla på hornbachs gamla reklamhäfte från dec sålde de helglas kar i storlekarna 54, 112 & 160 för priserna 219:-, 359:- & 415:-. Det känns ju hel klart prisvärt såvida de har samma priser idag som då. Om man har helglas vad ska man då ha under?

jag kör frigolit under, köpte en stor skiva med 1cm frigolit, kostade 50 spänn på byggvaruhuset...

jag letade med kar när jag skulle bygga mitt yngelkar, men hittade inget vettigt, 54 liter va de som va bäst pris på, men känns sådär att köpa ett 54 liter till yngel när man har ett 120 liters till de vanliga, sen trycka in detta i en 1a med, vi har redan 2 kar, vilket jag tycker är förmycket det med, men jag har 4 sånna där yngelkar i akvariumet och ser sådär snyggt ut.

men mitt 15 liters gick på runt 300kr utan värmare och lyse, med tanke på att de ingår i de paketen man köper så är de nog mer prisvärt.
#13 - 25 februari 2007 19:12
Richard.R skrev:
ska du bygga ihop något själv istället för att bygga?

det är roligare att bygga ihop än att bygga! :D
Fast nu tänker jag nog ändå köpa ihop istället för att köpa. :p
#14 - 25 februari 2007 19:14
okej

Annons