Yngelkar

#1 - 4 februari 2007 21:02
Jag har tänkt ha ett plastkar som rymmer 2.5 liter som yngelakvarium.
Så nu undrar jag om det räcker med lyse, eller om man ska ha en doppvärmare också?

Borde kanske nämna att det är tänkt att ha guppy yngel däri.
#2 - 4 februari 2007 22:41
Lyse räcker nog bra, beror i och för sig på hur varmt du har i rummet. Har du omkring 22grader duger det utmärkt med bara lyse. Men 2.5 liter är väl allt för litet?
MVH Henrik Goth
#3 - 5 februari 2007 11:48
Jo, jag vet. Men det är bara som en nödlösning tills jag kommer förbi Ikea, ska köpa en låda då som rymmer 35 l...

Jag har ungefär runt 20 grader i rummet.
#4 - 5 februari 2007 21:38
20 grader och en lampa räcker gott och väl för guppy. Lycka till!
MVH Henrik Goth
#5 - 6 februari 2007 18:47
http://www.pwss.se/product.php?productid=1&cat=653&page=1

Kanske en sådan kan funka bra också?
Någon som provat just den typen?
#6 - 6 februari 2007 19:03
de funkar väldigt bra tycker jag.....jag brukar använda den till alledes nyfödda (guppy) yngel och så har jag dem där någon vecka och sen brukar jag lägga ner dem i ett yngelakvarium
#7 - 7 februari 2007 06:04
En sådan där flytande (ser inte om den är exakt likadan) brukar vi ha våra platys i när vi vill spara ynglen och de ska föda. Har sen kvar ynglen i någon veckan innan de åker ner i yngelkaret.
#8 - 7 februari 2007 19:12
Nu till en lite akut fråga.

Jag köpte idag en yngelkasse för 2 fiskar. Men mitten glaset fattas. Jag har nu två guppyhonor i den ändå. Om ena guppyn föder inatt, kommer den andra hinna käka ynglen innan de "glider" mellan ner till den undra botten?
#9 - 8 februari 2007 10:28
När det gäller platyyngel iaf (antar att det kan gälla guppy oxå) så måste de upp till ytan och fylla sin simblåsa så de kommer simma upp till ytan och då bli ppätna om det finns några hungriga fiskar där. Sätt en skiva av något annat där i skåran då.
#10 - 8 februari 2007 12:21
Glupska!

_Lena_ skrev:
När det gäller platyyngel iaf (antar att det kan gälla guppy oxå) så måste de upp till ytan och fylla sin simblåsa så de kommer simma upp till ytan och då bli ppätna om det finns några hungriga fiskar där. Sätt en skiva av något annat där i skåran då.

:) En guppy kan se ut som en piraya då de jagar yngel, varpfart med andra ord!:)
#11 - 10 februari 2007 20:20
Hej ja jag har den typen till mina guppy yngel! den är perfekt men man måste rengöra den ganska ofta.. Man får inte ta några medel alls! det kan göra hela akvariumet infekterat! man kan ha typ 10 ellr 15 yngel i det akvariummet.. vid det här laget har jag bara 6 st i det. Min svärdbärare ska nog snart få. :):)
#12 - 10 februari 2007 20:23
gickan_87 skrev:
Nu till en lite akut fråga.

Jag köpte idag en yngelkasse för 2 fiskar. Men mitten glaset fattas. Jag har nu två guppyhonor i den ändå. Om ena guppyn föder inatt, kommer den andra hinna käka ynglen innan de "glider" mellan ner till den undra botten?

Jag vet inte riktigt.. det är inte bra att det här händer! nästa gång du är i den affären du köpte den bäbis akvariummet ska du ta mod och klaga! då kommer dom säkert ge dig en ny mittenruta;) :)

#13 - 10 februari 2007 21:48
Hej. Till mina svärdbärare, platyn och guppyn använder jag mig endast av täta akvarieväxter. Har en stor skog på varje sida och när dom ska föda så uppsöker dom detta skydd, det verkar som om jag klarar mellan 50-70% på detta sätt. Dom svagaste slås ut och ynglen växer mycket snabbare i ett större akvarium, om du ska använda 2.5l så bör du byta mycket vatten varje dag gärna från ditt stora akvarium.
Mvh Rille.
#14 - 10 februari 2007 22:46
rsoderberg skrev:
Hej. Till mina svärdbärare, platyn och guppyn använder jag mig endast av täta akvarieväxter. Har en stor skog på varje sida och när dom ska föda så uppsöker dom detta skydd, det verkar som om jag klarar mellan 50-70% på detta sätt.

Så gör jag också och jag börjar bli fundersam var jag ska göra av alla yngel när de blir större, har fått tre kullar och ca 40 st överlevande yngel. Beror väl iofs på vad man har för växter, stl på akvarium och hur rovgiriga fiskar man har.

EDIT: det är platy jag talar om
#15 - 11 februari 2007 06:11
Hej. Ja jag har inga problem att bli av med dem, jag lämnar in dem till en akvarieaffär när dom har vuxit upp till försäljningsstorlek. Kolla med den lokale handlaren han blir säkert glad, kvalitén på ungfödare blir bara sämre och sämre beroende på att dom odlas på industriell väg mestadels i Asien med mycket inavel och i saltvatten. Om din handlare kan få in fiskar som är odlade i ert lokala vatten/sötvatten, så får han högre kvalitet och nöjdare kunder. Du kan nog få ca 6kr styck för dom, och i ett 112 liters akvarium har du platts för en hel del platy.
#16 - 11 februari 2007 10:40
Ja jag får höra med akvarieaffären, de största är fina korallplatys, som inte vore något problem att bli av med. men resten är "gatukorsningar", (sunset+tuxedo, de har alla möjliga konstiga prickar, men de är fina!) tänker att de på affären inte lika intresserade av dem.
#17 - 11 februari 2007 11:27
Finns det något annat än gatukorsningar? Alla så kallade namn på platyn är bara påhittade namn av någon som har korsat/avlat fram en ny färgvariant, om man sedan kan få den färg varianten stabil så vips kan man hitta på ett nytt namn på den fisk som fortfarande är en platy. Hur fisken ska se ut och vara färgad är upp till den som betraktar fisken, inte ens jag och min fru eller barn tycker att samma fisk är snyggast. Om jag kunde köpa odlad fisk på orten hos den lokale akvarieaffären så skulle jag naturligtvis välja det, så mycket mindre problem helt enkelt.
#18 - 11 februari 2007 11:29
ja det har du rätt i förstås!

Annons