Yngelkar?

#1 - 23 januari 2004 18:27
Jo, jag undrar, nu har jag ett extra kar där honorna kan gå när de ska föda yngel. Just nu är där tre honor alla MYCKET runda och på en av dem ser man att det är på gång då hon är en ljus segelfensmolly. Men i karet måset man ju göra ngt så att yngelna kan hålla sig undan och överleva.

Då jag inte kom på nåt bättre gjorde jag en liten kupa av galvaniserad plåt där öglorna tillåter yngel att ta sig igenom men inte honorna. tre små yngel har hittat dit nu. (är det så att en hona kan föda några yngel en natt och fler nästa natt??)

Jag vet inte hur jag ska lösa detta - samtidigt är jag rädd att honorna kan skada sig mor gallert... Hur göra? Och hur gör ni?

Svärmor
#2 - 23 januari 2004 20:34
Hejsan!!

Det enda jag gör e att ha i mykket växter å små grottor av stenar mm....

Det enda jag vet är att Guppy kan föda flera dagar..(ibland)...

pS. man kan facktiskt också Plocka bort ynglen i en genomskinlig plast/glas skål...Me stenar å vexter å bords lampa...(Dem växer lite saktari utan syre) OBS!! Det är bara ungar som klarar sig så..

Bara att du matar dem smått också..

LYCKA TILL!!

MVH Ida
#3 - 25 januari 2004 00:45
Förstod jag helt rätt nu!? Klarar sig ynglen utan syre? Hur länge då? Hmmm... Och ska man göra vattenbyten och hur ofta och hur mycket åt gången?
#4 - 25 januari 2004 07:54
Alla fiskar klarar sig utan pump, DET enda du då måste göra är delvattenbyten VARJE dag. Kör nästan alltid mina yngel burkar helt utan pump och Syresten. Bytar istället 50 % vatten varje dag. Man matar yngel mycket och vattenkvaliten blir ofta ganska dålig, därför är vattenbytena mycket viktiga. Mata ynglena hellre ofta och lite än sällan och mycket.

[:-5] Mvh Jesper
#5 - 25 januari 2004 09:27
Alltså mina yngel - går i ett litet kar, 20 liter, med pump och doppvärmare avpassade för karet. Men då honorna inte verkar vilja föda mer och har blivit smala igen så har jag lyft tillbaks dem till vanliga karet.

Det jag hade mest funderingar kring var detta med att ha nät av galvaniserad plåt i karet - bra eller farligt?

En annan sak - vi ska vara bortresta några dar, med pump och allt det där och med fiskmatande granne, så ska det väl klara sig utan vattenbyte? Jag vill inte hon ska byta då hon är ovan kanske mina yngel råkar illa ut;-)

Svärmor

Annons