yngelkäk...

#1 - 14 maj 2004 14:10
Mina kakaduaciklider har lekt, i ett nystartat akvarium och min fråga är nu vad ska jag ge dem för mat? Jag tänkte att jag på nåt sätt skulle kunna flytta lite av de massor med "småkryp" som jag har i ett litet akvarium, som fungerat som yngelkar. Fungerar det? Suga upp lite slam och hälla det i det stora akvariet? För att kläcka artemia tror jag inte att jag duger till.

Det går inte att mata med liquid fry? Måste de ha levande mat?
#2 - 14 maj 2004 14:16
Nykläckt artemia är det allra bästa att mata med men även det är för stort i början. Pröva att mata med liquifry det brukar fungera bra. Jag använde själv det dom första två veckorna när jag hade fjärilscilkider. Sen kan du gå över till cyklops och bosmider och smulad räkmix eller flingfoder.

Lycka till!
#3 - 14 maj 2004 14:19
Varför skulle du inte duga till att kläcka artemia då??? Ta en vanlig petflaska... fyll med en liter vatten och en msk vanligt bordssalt. Sätt i en ca 70 cm lång syreslang (tunna slangar, som finns att köpa billigt på zooaffären) Häll i ett kryddmått artemiaägg och placera flaskan varmt i fönstret eller på ljusrampen... Blås lite försiktigt i slangen 2-3 ggr/dag för att syresätta vattnet...
Efter högst 24 timmar kommer du att ha en orange "gröt" på botten av flaskan... det är nykläckt artemia. Ta en burk och använd hävertmetoden för att suga upp från botten av flaskan till burken för att få med artemian(var försiktig så att du inte får med äggskalen som flyter på ytan)
Sedan tar du en sil och lägger en handduk i den, häll över artemian i handduken och skölj av dem... sedan är det bara att mata...

Det är som sagt busenkelt även om jag fick det att verka krångligt, jag tycker att du ska testa eftersom det är det absolut bästa yngelkäk som finns...
#4 - 14 maj 2004 14:27
Ok, jag tycker bara att det verkar så krångligt, helst när man läst alla metoder som folk använder, folie på fat med ett hål där, och ljus där och dyra kläckningsmaskiner...*suck* Pet flaskan lät då minst krånglig iaf.

Men om nu artemian är för stor i början, hur vet man då när de klarar av att äta dem?

Inte för att jag tror att jag kommer att behöva kläcka några artemia den här gången, för jag har en känsla av att den där rommen kommer att uppskattas av ancistrusen som smyger omkring i karet...
#5 - 14 maj 2004 14:40
1) Jo, det funkar nog, men blir knappast tillräckligt.
2) Kläcka artemia är dödsenkelt! Jag skall göra en websida med bilder om hur det går till, men tills vidare får du hålla tillgodo med bara texten:
ATT KLÄCKA ARTEMIA PÅ DET ENKLA SÄTTET.

* Ta ett tomt 1-liters glasspaket, ett sånt där i plast, eller liknande. Klipp av locket, tvärs av, på mitten. Tryck ned ena halvan av locket på högkant in i glasspaketet, ungefär mitt på glasspaketet, så den sitter fast och delar av glasspaketet i två halvor, men att det är en glipa på en eller ett par millimeter mellan glasspakets-botten och lockets kant. Det kan behövas nån tejpbit för att hålla fast locket.
* Lös en rågad matsked bordssalt, med jod eller utan spelar ingen roll, i en liter vatten, och häll ungefär 1/2 liter i glasspaketet.
* Häll sen ett kryddmått artemia-ägg på ena sidan om "avspärrningen", och ställ glasspaketet ljust & så temperaturen blir mellan 20 och 30 grader (idealet är cirka 25-27 grader).

* Äggen kläcks efter 24 timmar, du kan se artemiorna som små hoppande prickar.
* Artemior dras till ljus, så tänd en lampa vid ena hörnet av glasspaketet, på den sida av "avspärrningen" där du INTE hällde äggen.
* Artemiorna simmar under avspärrningen mot ljuset, och samlas i en svärm som lätt kan sugas upp med en slang & ned i ett nylonkaffefilter eller artemiasåll, utan att få med alla tomma äggskal.
* Tvätta artemian genom att FÖRSIKTIGT droppa kranvatten på dem och genom sållet.
* Skölj ned artemian till ynglen.

Artemian bör användas samma dag som den kläcks, eftersom den snabbt förlorar i näringsvärde. Genom att ha två skålar igång, kan man ha konstant tillgång till artemia.

* Nix, ciklidyngel är för stora för liquifry.

* Nix, de måste inte ha levande foder. Prova att ge dem finkrossat torrfoder; om du blöter upp den först kan du använda t.ex. en spruta (utan nål förstås) för att "spruta" det krossade torrfodret till ynglen.
#6 - 14 maj 2004 14:57
Ja, det verkar som om jag kanske borde prova det där med artemia...
Frågan är bara när de måste få sitt första mål mat, jag vet inte hur lång tid det tar innan rommen kläcks och ynglen simmar ut, och tar det ett dygn innan artemian kläckts så kan det ju vara bra att veta när man ska börja sin lilla odling...
#7 - 14 maj 2004 15:07
Gör lite testodlingar redan innan de lagt rom, så du har kläm på det hela... Jag lovar att dina vuxna Kakaduor kommer att käka artemian också... i princip alla mindre fiskar jagar gladerligen nykläckt artemia... det triggar förmodligen leken hos dem också... Sedan är det så att ynglen äter inte direkt när de kläcks, de har en gulesäck att leva på i X antal dagar först... så det är ingen mening att börja kläcka Artemia före innan romkornen kläckts...
#8 - 14 maj 2004 15:20
Gör lite testodlingar redan innan de lagt rom

De har ju redan lagt rom...men då vet jag att det inte är någon panik egentligen, ska köpa artemia ägg imorrn...
#9 - 14 maj 2004 15:23
* Lös en rågad matsked bordssalt, med jod eller utan spelar ingen roll, i en liter vatten, och häll ungefär 1/2 liter i glasspaketet.

Azur, får man fråga vad poängen är med göra 1 liter saltlösning när man bara skall använda hälften?
#10 - 14 maj 2004 15:41
Sure. En rågad matsked = 20 gram (jag testade [:)]).
Optimal kläckningssalthalt för artemia är cirka 17 gram per liter (fast det är inte alls noga).

Det var alltså bara för att det är ett snabbt & enkelt sätt att få bra salthalt.
#11 - 14 maj 2004 15:59
Ursprungligen skickat av Azur

Sure. En rågad matsked = 20 gram (jag testade [:)]).

Optimal kläckningssalthalt för artemia är cirka 17 gram per liter (fast det är inte alls noga).

När jag började kläcka artemia (från Salt Lake) nyligen testade jag två olika salthalter eftersom jag hittade en sajt som rekommenderade lägre salthalt. Jag kläckte utan genomluftning i två halv-litersbyttor. I den ena burken min vanliga variant på 4 tsk grovsalt (utan jod!) per liter vatten, i andra burken endast 1 tsk per liter. Kläckningsresultatet var något bättre med 4 tsk. Men resultatet stämmer väl med att det inte är så noga med salthalten.

#12 - 14 maj 2004 16:17
1 tsk vet jag inte hur mycket det är, men enligt nätet går det cirka 3 teskedar på en matsked, så det låter som om vi har likartad salthalt (jag körde ju med en rågad matsked).
#13 - 14 maj 2004 16:44
Jag körde först med Liquifry No1, sedan rev jag fryst artemia på ett rivjärn.
#14 - 14 maj 2004 17:03
Jag körde först med Liquifry No1, sedan rev jag fryst artemia på ett rivjärn.

Lät ju som ett bra alternativ tycker jag, fast jag tror ändå att jag ska prova med att kläcka artemia, jag antar att det är lika bra att börja nångång ;)
#15 - 14 maj 2004 20:25
Apropå varför man blandar en liter saltvatten om man bara ska ha hälften.... Jag blandar alltid en och en halv liter i en petflaska även om jag använder vanlig kläckare... vattnet håller sig ju länge och det är bra att ha till hands när man ska starta en ny laddning... varför söla i onödan...
#16 - 14 maj 2004 20:41
Tyckte bara att det lät som overkill [;)] , men salt + vatten är ju inte direkt dyrt [:)]
#17 - 22 maj 2004 16:43
Ursprungligen skickat av Nanc

Sedan tar du en sil och lägger en handduk i den, häll över artemian i handduken och skölj av dem... sedan är det bara att mata...

hur gör du egentligen när du matar när du har all artemia i handuken??
#18 - 24 maj 2004 18:06
Ett bra alternativ till handduken - nu när det inte längre tycks säljas några artemiasilar längre på zoo-affärerna - är en flergångs-tefilter (mkt tätt nät) som jag hittade på coop för 25 kr

Annons